Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 31 Januari 2013

PERLUKAH MEMUJUK ATAU MEMAKSA?



Kerana nak sangat mendapatkan penutupan jualan kadang-kadang terlajak pula perbuatan dan tindakan kita dalam melakukan jualan. Antara memaksa atau rayuan yang mana satu perlu difikirkan untuk dilakukan. Satu persoalan yang terpaksa kita rungkaikan agar dapat difahami dengan mendalam situasi yang bagaimana perlu kita berikan dengan sebaik yang mungkin. Jangan sama sekali anggap apa yang kita lakukan selama ini betul kerana sesuatu yang salah dan lari dari etika jualan sudah pasti lama-kelamaan akan menjadi tabiat yang buruk pula kepada kita.

Siapa yang tidak mahukan penutupan jualan. Setiap kali penawaran produk ditawarkan sudah pasti kita amat mengharapkan agar penawaran tersebut diterima dengan baiknya oleh prospek/pelanggan yang ditemui. Lagi cepat lagi bagus. Tidak membuang masa dan tenaga. Di saat itulah satu kepuasan akan menjelma apabila akhirnya penutupan jualan dapat dilakukan dengan sesempurnanya.

Kerana itu kita amat di saran untuk mengetahui dahulu apa masalah yang dihadapi untuk kita sesuaikan produk yang kita tawarkan boleh atau tidak menyelesaikan masalah yang prospek/pelanggan hadapi. Nak tahu kena perbanyakan soalan-soalan yang berkaitan dengan diri mereka apa yang mereka mahukan dan inginkan sebenarnya. Bukannya tanya suka atau tidak dulu. Bersabar untuk mendapatkan jawapan seperti mana yang kita mahukan. Nak mereka memberi maklum balas akan setiap persoalan yang kita utarakan sudah semestinya kita perlu memberikan presentasi dan penerangan yang sebaik-baiknya tentang segala manfaat dan kelebihan yang ada untuk mereka boleh pergunakan nanti produk yang ditawarkan. Di waktu inilah pengetahuan tentang produk amat diperlukan sama sekali agar setiap pertanyaan atau pun bangkangan dapat kita atasi dengan sebaik yang mungkin.

Yang pentingnya mereka amat memahami apa yang kita sampaikan dan berikan kepada mereka setelah kita ketahui amat yang mereka mahukan dan inginkan. Bila masing-masing dah faham semua proses yang meragukan dan memeningkan kepala sudah pasti akan dipermudahkan proses untuk menuju penutupan jualan. Sebenarnya tidak perlu memaksa apa tah lagi untuk merayu. Mempengaruhi dan tunjukkan manfaat dan kelebihannya secara berhemah dan bersopan agar terbuka hatinya dengan mudah untuk menerima tawaran yang di tawarkan.

Sentiasa lakukan TST (Tenang, Sabar dan Tabah) ketika melakukan jualan. Lain orang lain ragamnya jangan sama sekali di anggap sama semua orang yang kita temui. Apa juga halangan, cabaran dan dugaannya hadapi dengan sebaik yang mungkin. Kita per mudahkan seseorang sudah pasti prospek/pelanggan yang di temui akan memudahkan urusan kita pula. Semuanya bermula dengan diri kita dahulu kerana kita yang menawarkan kepada mereka dan bukannya mereka yang terhegeh-hegeh mahukan apa yang kita tawarkan kepada mereka. Jadilah seorang yang berhemah dan bersopan sentiasa agar mereka tahu betapa seriusnya kita dalam melakukan jualan terhadap mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan