Bila diketahui adanya jualan murah sudah pasti
orang akan tercari-cari untuk menemuinya bagi tujuan membeli dan
mendapatkannya. Tidak kira apa juga yang berlaku dan terjadi kerana harga yang
murah dan dirasakan cukup berbaloi dengan tawaran yang dikemukakan. Kerana itu
apabila ada tawaran harga murah, harga runtuh, penghabisan stok ataupun promosi
gila-gila sudah pasti orang ramai akan menyerbu dan berkerumun dibuatnya.
Inilah dorongan terbesar kenapa pembeli akan berminat untuk membeli dan
menerima tawaran yang dikemukakan kerana merasakan bahawa produk yang
ditawarkan pada asalnya cukup mahal harganya ditawarkan pula menjadi satu item
yang diyakini murah untuk dimiliki.
Tetapi berapa lama pihak penjual sanggup menawarkan
harga murah dan harga terpaksa ini? Semuanya kena bergantung pada keadaan dan
kemampuan modal si penjual. Mungkin kita kena ketahui kenapa jualan murah ini
boleh berlaku. Antaranya adalah disebabkan
i.
Untuk menghabiskan
stok-stok lama. Daripada terus disimpan dan tidak mendapat sambutan baik dibuat
jualan murah agar penghabisan stok boleh berlaku dan mudah untuk digantikan
pula dengan stok-stok yang baru pula
ii.
Mendapatkan perhatian si
pembeli agar mahu terus datang untuk membeli dan mendapatkan barangan yang
ditawarkan walaupun terpaksa mengurangkan keuntungan sedikit.
iii.
Mendapatkan promosi
percuma dari para pembeli melalui hebahan mulut yang dilakukan agar lebih ramai
lagi datang ke premis tapak jualan yang diadakan. Sekurang-kurangnya walaupun
kos keuntungan dikurangkan sedikit sekurang-kurangnya dengan kuantiti yang
banyak akan dapat menampung kos keuntungan yang kurang tersebut.
iv.
Menghadapi pesaing yang
ada di pasaran agar tumpuan tetap ditumpukan kepada si penawarnya sahaja di
samping mengetepikan tawaran yang biasa-biasa dari pesaing.
v.
Boleh mengawal pasaran
dari pesaing mengawalnya. Sekurang-kurang orang akan mengetahui orang yang
menawarkan harga yang terbaik kononnya di pasaran adalah paling baik dan hebat
untuk diberi perhatian dan menerima tawaran yang dikemukakan.
Begitulah hebatnya kenapa jualan murah atau harga
runtuh atau promosi harga terkejut atau penghabisan stok kerap kita lihat dan
perhatikan kenapa ia nya begitu mendapat sambutan yang hebat di pasaran.
Sesuatu untuk kita renungi bersama adakah kita juga patut meniru sama pada
mereka yang tawarkan produk-produk tersebut mengikut kesesuaian, kualiti,
kehendak atau keperluan pada produk yang kita tawarkan. Memang boleh mendapat
sambutan tapi adakah pesaing akan berpeluk tubuh sahaja memerhatikan tindakan
yang telah kita lakukan. Semuanya bergantung pada kita sama ada perlu atau
tidak untuk melakukannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan