Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 22 Januari 2013

Saya Ada Cara Saya Sendiri



Sering terdengar apabila kegagalan menimpa atau sasaran tidak dapat diperoleh maka ayat ini akan biasa diberikan iaitu ‘Saya ada cara saya sendiri’. Bagi ketua atau pengurus dalam tim jualan sudah pasti pedih telinga dibuatnya memandangkan jawapan yang dikehendaki tetapi ayat ini yang kedengaran. Sudah pasti sampai bila pun segala masalah atau kegagalan dalam melakukan jualan mencari jalan penyelesaiannya pasti akan menjadi buntu dan terhenti.

Banyak sebab-sebabnya kenapa ayat ‘Saya ada cara saya sendiri’ kedengaran. Memang membingungkan tapi terpaksa juga dihadapi dengan baik dan tenang. Sebagai orang yang bertanya jangan mudah melatah dahulu menengking yang bukan-bukan kerana ia nya berlaku dan terjadi adalah disebabkan

i.             Berkemungkinan seseorang itu ingin menunjukkan kepandaian dan lagaknya sahaja walaupun kita mengetahui apa yang dilakukan adalah menemui kegagalan semata-mata

ii.           Segala apa yang dirancang atau hendak dilakukan sudah pasti tidak mengikut apa juga kaedah atau garis panduan yang telah ditetapkan kepadanya terlebih dahulu

iii.          Senang baginya untuk memberikan alasan walaupun sebarang ulasan tidak mahu kita dengari.

iv.          Cara mudah bagi seseorang untuk lari dan tidak mahu memberikan sebarang komitmen seperti mana yang dikehendaki.

Sememangnya pelbagai masalah dan halangan yang akan timbul asalkan ayat ‘Saya ada cara saya sendiri’ boleh dilafazkan dengan senang dan begitu mudah sama sekali. Pedih tapi belum ke tahap sedih lagi untuk kita mengatasinya dengan cara dan kaedah sebaik yang mungkin. Antaranya adalah

i.             Kena buang rasa ego dan lagak diri
Jangan sama sekali mengikut rasa tinggi diri dan berlagak tak tentu hala. Bersabar dan bertenang sentiasa agar kita tahu apa yang kita lakukan adalah betul dan benar sama sekali. Sentiasa kena ingat melakukan jualan adalah satu langkah yang perlu ditimba ilmu pengetahuan dan setiap hari yang berlaku itu ada kelainannya sama sekali. Jangan mudah mendabik dada mengatakan kita melakukannya. Selagi kita tidak berjaya mencapai sasaran yang diberikan selagi itu kita dikira masih menemui kegagalan.

ii.           Ikut peraturan dan kaedah yang telah ditetapkan
Bagi organisasi, melakukan jualan sudah pasti ada cara dan kaedah yang tersendiri yang memerlukan komitmen semua tenaga jualan mengikutinya. Jangan buat lain dari yang lain, ikut arahan yang diberikan. Lakukan kreativiti dengan mengikut garis panduan yang diberikan agar lebih mudah mendapat pelanggan. Elakkan dari cepat merasakan kita dah pandai terlebih dahulu dari melakukannya yang bukan-bukan.

iii.          Buktikan kejayaan dahulu
Jangan mudah mendabik dada mengatakan kita telah melakukan yang terbaik atau memberikan pelbagai alasan. Nak mendabik dada sekalipun biarlah berada dalam kejayaan terlebih dahulu mencapai sasaran yang diberikan bukan mendabik dada kenapa masih tak boleh-boleh lagi mencapai apa yang dikehendaki. Buktikan sahaja dahulu yang cara kita ini betul dan lepas itu barulah boleh diperkatakan ‘Saya ada cara saya sendiri’

iv.          Pengalaman dari rakan-rakan yang berjaya telah membuktikannya

Cara paling mudah tak perlu nak pening kepala adalah dengan mengetahui bagaimana orang yang telah berjaya melakukannya. Tiru dan lakukan tapi kena padankan dengan kesesuaian kita pula. Jangan tiru bulat-bulat dikhuatiri nanti tak terikutlah pula. Pengalaman dari orang lain juga penting. Lihat kejayaan yang telah dinikmatinya. Ketahui bagaimana dia lakukan dan bagaimana di bertindak. Itu lebih baik daripada tidak melakukan apa-apa tapi lebih banyak bersungut dan memberi dalih yang bukan-bukan.

Ketahuilah jangan mudah sangat mengeluarkan ayat  Saya ada cara saya sendiri’. Tengok dahulu prestasi kita sebelum kita boleh mendabik dada. Kalau rasa dah tak terror mana eloklah muhasabah diri terlebih dahulu. Bukan nak bercakap kasar tapi hanya semata-mata mahukan kita yang menawarkan jualan melakukan yang terbaik. Berfikir dahulu jangan sama sekali sesedap mulut mengatakan ‘Saya ada cara saya sendiri’. Mungkin ada menjadi buruk padahnya buat diri kita juga akhirnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan