Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 1 Januari 2013

Lecehnya apabila di tegur



Tiada siapa yang suka ditegur apatah lagi ketika sedang melakukan tugasan menjual. Boleh hilang mode dibuatnya. Tengah asyik melakukan jualan tiba-tiba sahaja ada orang yang menegur itu tak kena, ini buat tak betul dan pelbagai kesilapan lagi di mata prospek/pelanggan yang ditemui. Rasanya inilah yang cukup melecehkan dan membosankan ketika kita melakukan jualan.

Apa yang dimaksudkan dengan teguran adalah satu tindakan di mana satu-satu perkara yang tidak di inginkan oleh seseorang baik dari segi perbuatan, percakapan ataupun tingkah laku yang akan mengakibatkan kesan negatif kepada orang yang ditegur. Kesan negatif yang dimaksudkan ini adalah mungkin akan mengakibatkan sakit hati, ketidakpuasan hati, berdendam, sakit kepala dan bermacam-macam lagi musibah yang akan hadir. Inilah resam manusia yang kadang-kala suka menegur orang tapi diri sendiri tidak suka ditegur baik secara berhemah dan berlembut mahupun secara kasar memalukan di hadapan orang. Semuanya kena hadapi.

Alangkah baiknya jika ketika kita ditegur oleh sesiapapun terutamanya oleh prospek/pelanggan yang ditemui langkah-langkah berikut perlu diambil perhatian iaitu

i.             Satu kesan yang positif
Ambillah ia sebagai sesuatu yang positif tidak kira baik atau buruknya. Fikir dahulu dan bukan pening dan berdukacita dahulu itu perkara yang sewajarnya kita lakukan. Apabila ada orang yang menegurnya bermakna orang tersebut amat prihatin dan mengambil berat tentang kita. Kita fikirkan yang positif bermakna perkara yang positif juga yang akan hadir kepada kita.

ii.           Menuju kesempurnaan
Andai kata kita dah tahu perbuatan kita adalah salah dan silap, perbetulkan segera dan akui kesilapan kita agar tidak berpanjangan jadinya. Buanglah segala ego dan lagak diri yang ada pada kita agar orang akan lebih menghormati diri kita dan tidak mudah membenci pula pada kita. Merendah diri adalah lebih baik dan dihormati sentiasa baik pihak kawan mahupun lawan apatah lagi prospek/pelanggan yang ditemui.

iii.          Masih ada orang yang prihatin
Hidup di dunia hidup bermasyarakat dan bukan kita seseorang sahaja hidup di dunia. Ada terima teguran bermakna ada orang ambil berat terhadap diri kita tentang tugasan atau kerja yang kita lakukan. Terima dengan hati yang terbuka agar segala teguran yang diterima akan membuatkan diri kita lebih sempurna dalam kita melakukan jualan terhadap siapa pun yang kita temui.

iv.          Tahu tindakan selanjutnya
Bila dah kena tegur sekurang-kurangnya kita tahu apa yang betul dan apa yang tidak kena pada kita. Perbetulkan segera dan jangan sama sekali main cincai sahaja hentam begitu sesuka hati. Jadikan apa yang telah berlaku sebagai pengajaran dan iktibar yang perlu kita pelajari perbetulkan semula apa yang telah kita lakukan selama ini. Selagi tiada orang yang menegurnya ditakuti nanti kita hanya syok sendiri sahaja merasakan kita asyik betul sahaja.

v.            Antara kawan atau lawan
Sekurang-kurangnya kita secara sendiri telah ketahui yang mana satu boleh dijadikan kawan dan yang mana satu boleh dijadikan lawan. Hanya kawan sahaja yang suka memberikan teguran yang baik untuk karier kita perbetulkan mana silap dan salahnya yang tidak kita ketahui dan sedari. Sekurang-kurangnya segala tindakan yang kelakuan yang kita lakukan semasa menjual tidak berseorangan dan dibiarkan begitu sahaja.

vi.          Kekuatan semangat dan pendirian
Membina asas jati diri yang sebenarnya memberikan kekuatan pada diri kita sendiri betapa teguran yang diterima kalau diperbetulkan dan tidak diulangi semula akan memberi satu kesan positif kepada diri kita juga. Kesan ini akan menaikkan lagi reputasi dan kredibiliti kita di pasaran. Kesungguhan kita akan terbayar apabila kesungguhan tersebut kita tunjukkan ketika melakukan jualan. Yang untungnya adalah diri kita sendiri dan bukannya orang lain.

Sentiasa berfikiran positif. Tenang, sabar dan tabah dalam menghadapi segala ujian melakukan jualan. Kita bukanlah seorang manusia sesempurna Rasulullah dan sentiasalah bersedia menerima teguran dari siapapun juga. Jangan mudah melenting dan kecewa tapi kajilah semula ambil yang mana baiknya untuk kita perbetulkan dan jangan sama sekali diulangi lagi. Belajar dari kesilapan dari langsung tiada apa yang kita pelajari. Sesungguhnya pengalaman akan mematangkan lagi kita untuk menjadikan diri kita sebagai seorang yang melakukan jualan sehebat mereka-mereka yang ada di luar sana.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan