Perasaan
akan terbit dan hadir terutama bila berlakunya penutupan jualan. Antara nak
bagi produk yang ditawarkan terus diterima atau membatalkan sahaja hasrat di
hati hanya kerana kasihan dengan prospek/pelanggan yang ditemui. Mana satu nak
di pilih? Cukup keliru. Mungkin bagi penjual yang berhati waja dan keras hati
sudah pasti hendakkan produk yang ditawarkan diterima oleh prospek/pelanggan.
Bagi yang lembut hatinya ini yang sukar untuk diperkatakan. Kadang-kadang emosi
dan keadaan sekeliling boleh mempengaruhinya untuk produk yang boleh dijangka
dapat dijual pada hakikatnya terpaksa dibatalkan pula begitu sahaja bukan dari
prospek/pelanggan tapi dari diri kita sendiri pula.
Percayalah,
kalau macam ini kita lakukan kepada prospek/pelanggan walaupun sahabat handai
atau saudara mara yang rapat dengan kita sudah pasti sampai kiamat pun kita
tidak boleh melakukannya. Sikap yakin diri langsung tiada hanya disebabkan rasa
kasihan dan simpati yang begitu menebal dalam diri kita. Kena lakukan sesuatu
untuk pulihkan keadaan selamatkan apa yang sepatutnya agar jualan dapat diteruskan
semula.
Antara
langkah-langkah yang perlu dilakukan supaya kekeliruan ini dapat di atasi adalah
dengan
i.
Perbetulkan niat kita
Kena fikirkan apa tujuan
kita melakukan jualan. Kena tolong dan bantu seramai yang termampu untuk
selesaikan masalah mereka menerusi penggunaan produk kita. Lagi ramai kita
bantu dan tolong bukan pahala sahaja kita dapat tetapi pendapatan pun boleh
bertambah dan berkat hanya kerana kita menolong dan membantu orang. Kerana itu
niat kena betul dan diperbetulkan.
ii.
Fikirkan tujuan utama kita
Selagi kita menjual
masalah mereka adalah peluang kita menawarkan produk yang bersesuaian dengan
masalah mereka untuk diselesaikan. Kasihan kepada mereka kerana tidak
menggunakan produk yang ditawarkan untuk selesaikan masalah mereka bukannya
kasihan kepada mereka kerana rasa takut dan bimbing di hati kita mereka tidak
gunakan produk kita. Kena perbetulkan segera kerana selagi tidak diperbetulkan
selagi itulah kita akan gagal untuk menjual.
iii.
Apa sumber pendapatan kita
Tidak menjual bagaimana
nak menampung kehidupan kita. Periuk nasi dan karier kena jaga. Selagi kita
merasa amat mudah kasihan kepada mereka selagi itu kita sudah pasti tidak dapat
menghulurkan bantuan dan pertolongan kepada mereka. Ingat periuk nasi ingat
untuk menjual. Tanpa menjual bagaimana perniagaan nak maju?
iv.
Adakah dengan rasa kasihan dapat membantu seseorang?
Selagi ada rasa kasihan
selagi itulah kita akan gagal membantu seseorang. Lagi banyak penutupan jualan
didapati bermakna semakin ramai yang telah kita hulurkan bantuan dan
pertolongan sewajarnya kepada mereka yang benar-benar memerlukannya. Kena ada
rasa kasihan kenapa mereka enggan untuk menerima tawaran yang ditawarkan dari
memberi rasa kasihan tidak menerima tawaran yang dikemukakan.
v.
Pengetahuan produk
Penting ketahui produk
yang ditawarkan kerana mudah untuk diri kita semula di mana terletak sebabnya
untuk kita lebih membantu dan menolong seseorang selesaikan masalah mereka.
Kerana itu pengetahuan produk amat penting dan sangat diperlukan untuk kita
mengambil berat ketahuinya. Jangan main mudah dan anggap senang sahaja
merasakan kita ketahui segala-galanya. Sentiasa kemas kini pengetahuan produk
agar prospek/pelanggan merasakan apa yang kita tawarkan adalah terkini dan tahu
tentang seluk belok masalah mereka.
vi.
Ilmu dan pengalaman
Ilmu yang ada akan memberikan
pengalaman yang berguna buat kita. Lagi banyak kita menjual lagi bertambah
pengalaman yang ada. Pengalaman adalah guru sebenar kita dalam kita melakukan jualan
kerana setiap orang yang kita lakukan jualan tabiat mereka sama sekali tidak
sama. Pengalaman akan mematangkan tindakan kita dalam melakukan jualan. Lagi
kita berilmu dan berpengalaman lagi memudahkan lagi untuk kita melakukan
jualan.
Teruskan
perjuangan dalam menjual. Jangan ada sifat dan sikap kasihan berada dalam diri
kita. Selagi kita tidak mencuri dan menipu orang jangan sama sekali merasa
cukup susah hati dan risau. Buangkan perasaan tersebut dengan menggantikan
kepada usaha yang bersungguh-sungguh mendapatkan penutupan jualan sebanyak yang
termampu. Kalau orang lain boleh dan mampu melakukannya kenapa kita tidak?
Semuanya jawapannya berada pada dan dalam diri kita sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan