Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 3 Januari 2013

Bila Terdesak



Apabila dalam keadaan terdesak semuanya akan dilakukan tidak kiralah sama ada matlamat menghalalkan cara atau cara menghalalkan matlamat. Asalkan dapat melakukan penutupan jualan itu sudah dikira amat memadai. Bila dah terdesak fikiran akan menjadi buntu dan panik memandangkan masa yang ada tidak berapa lama lagi akan habis begitu sahaja tanpa adanya sebarang penutupan jualan yang diperoleh. Mungkin keadaan yang terdesak ini berlaku apabila
 
i.             Sasaran yang diberikan masih gagal lagi dicapai dan diperoleh

ii.           Orang lain sudah pun mendapatkannya tapi bagi kita tetap gagal seperti awal lagi

iii.          Rakan setugas kelihatan cukup mudah mendapatkan penutupan jualan tidak seperti kita yang melakukan jualan pada hal produk yang ditawarkan adalah sama

iv.          Masa  yang diperuntukkan di rasakan tidak memadai dan mencukupi walaupun begitu lama mencubanya

v.            Terlalu memikirkan tindakan terbaik dan kaedah terhebat dalam mendapatkan penutupan jualan

Terlalu banyak persoalannya sehingga kepenatan dalam memikirkannya berlaku dan terjadi. Keadaan akan lebih menjadi memeningkan dan menyerabutkan kepala ketika kita menghadapi situasi yang amat terdesak. Apabila terdesak mulalah kita akan melakukan perkara-perkara yang sebegini

i.             Merayu
Dah mula rasa sukar untuk mendapatkan penutupan jualan mulalah kita bertindak dengan lebih agresif lagi iaitu dengan cara merayu dan merayu habis-habisan. Tidak kira siapa pun yang kita temui dan bertemu kita akan merayu agar produk yang kita tawarkan ini diterima oleh mereka tanpa memikirkan produk ini dapat membantu menyelesaikan masalah mereka ataupun tidak. Selagi mulut tidak penat selagi itu rayuan akan dikemukakan. Biarlah buat muka se kupang sekalipun asalkan penutupan jualan boleh diperoleh dengan berjayanya.

ii.           Memohon simpati
Pohon simpati minta kasihan pada diri kita ini yang masih gagal dapatkan penutupan jualan mengatasi presentasi dan sesi penerangan yang sewajarnya. Kerana takutkan tidak mencapai sasaran atau sengaja dilakukan asalkan jualan dapat tercipta seboleh-bolehnya kita akan merayu kepada mereka. Pendekatan menggunakan emosional amat diperlukan agar prospek/pelanggan yang ditemui pada akhirnya pasti menerima produk yang ditawarkan. Ini kah yang kita mahukan dan perlukan bukannya prospek/pelanggan mahukan dan perlukan sewajarnya pada produk kita.

iii.          Memohon pertolongan yang amat sangat
Depan siapa pun juga habis kita minta tolong minta bantuan agar mereka dapat menghulurkan bantuan yang sepatutnya dengan hanya menerima penutupan jualan yang dilakukan. Bukan kita tidak boleh melakukannya dengan tenang , sabar dan tabah tetapi kerana desakan apa cara dan kaedah sekalipun akan tetap dilaksanakan. Biarlah orang lain nak kata asalkan penutupan jualan berjaya diperoleh itu sudah di kira cukup baik dan memadai.

iv.          Memaksa
Lagi ganas cara yang sebegini. Terus memaksa untuk prospek/pelanggan menerima produk yang ditawarkan. Selalunya prospek/pelanggan yang sebegini mempunyai tingkah laku dan akhlak yang baik dan terpuji lalu kita pun akan tetap mengambil kesempatan yang ada di atas kelemahan prospek/pelanggan. Tanpa perlu rasa sedih dan kasihan kepada mereka habis kita paksa mereka untuk terima tawaran yang dikemukakan walaupun kita tahu setakat ini sahajalah transaksi jualan dapat dilakukan.

v.            Mengungkit
Kerana kita merasakan kita pernah berbakti kepada pelanggan kita atau mungkin kenalan baik kita, lalu kita akan sering mengungkit akan jasa-jasa yang telah kita taburkan kepada mereka selama ini. Menimbulkan keadaan serba salah ke atas mereka agar dapat membalas semula jasa-jasa baik mereka terhadap kita itu yang kita harapkan dari mereka. Jangan kira hati dan perasaan orang lain yang penting kita dapat penutupan jualan itu sudah dikira amat memadai. 

Kepentingan diri sendiri wajar diketepikan dahulu. Jangan diharapkan cara dan kaedah di atas ini perlu dilakukan ketika penutupan jualan dilakukan. Sepatutnya kita yang melakukan jualan tidak sama sekali kita sanggup lakukan perkara sebegini berlaku dan terjadi. Kena jauhkan dan awasi agar kepentingan peribadi tidak sewenang-wenangnya dilakukan walaupun terdesak. Berusaha dengan cara yang betul dan benar. Bantu mereka selesaikan masalah dengan produk yang kita tawarkan. Yang penting jangan putus asa dan mudah kecewa. Berusaha dan terus berusaha dengan cara dan kaedah yang sebetulnya agar masalah mereka kita tolong selesaikan dan mereka yang terima tawaran kita sudah pasti membantu kita per tingkatkan lagi perolehan yang didapati.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan