Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 10 Januari 2013

BERIKAN PENERANGAN YANG TERBAIK



Memberikan penerangan kepada prospek/pelanggan adalah salah satu yang perlu dilakukan ketika menjual. Bukan bercakap banyak, terlalu ramah dan mesra alam bila berhadapan dengan prospek/pelanggan yang ditemui tetapi memberikan penerangan segala manfaat dan kebaikan yang bakal mereka peroleh itu yang paling diutamakan. Gunakan konsep Pareto iaitu 70/30 dimana 30% bercakap manakala 70% lagi mendengar.

Dalam memastikan setiap penerangan dan presentasi yang dilakukan mendapat perhatian dan minat seseorang ke atas apa yang telah kita terangkan kepada mereka. Mengujudkan komunikasi dua hala amat diperlukan ketika melakukan jualan. Jangan syok sendiri dan merasakan sama sekali apa yang kita perkatakan diterima bulat-bulat oleh prospek/pelanggan. Kena peka dan sensitif pada keadaan sekeliling dan bahasa badan mereka. 

Terdapat tiga struktur yang perlu kita bina terlebih dahulu sebelum memberikan penerangan yang diyakini, difahami dan seterusnya diterima oleh para pendengar. Tiga struktur yang diperkatakan ini adalah

i.             Ketahui masalah
Bila memberikan penerangan pastikan kita maklumkan apa masalah yang bakal mereka hadapi selama ini jika produk yang ditawarkan tidak diguna pakai. Ketahui kepada mereka masalah-masalah yang akan timbul sebelum kita ketahui apa masalah-masalah sebenarnya dari mereka. Bila dah ketahui apa sebenarnya masalah yang timbul maka semakin mudah bagaimana kita dapat sesuaikan produk yang kita tawarkan boleh bersesuaian untuk selesaikan masalah yang dihadapi. Ceritakan dalam bentuk yang ringkas dan jelas tapi padat bagi memudahkan mereka memahami yang tujuan sebenar kita kepada mereka.

ii.           Jalan penyelesaian
Berikan beberapa jalan solusi yang terbaik kepada mereka untuk mereka fikirkan bagaimana untuk selesaikan masalah mereka. Tanpa ada jalan penyelesaiannya mungkin mereka masih samar-samar dan tidak nampak akan apa sebenarnya yang mahu kita tawarkan dan bantu kepada mereka.  Selagi kita gagal berikan jalan penyelesaiannya selagi itulah kita tidak akan dapat mengetahui apa yang mereka mahukan dan inginkan daripada mereka. Respons dari mereka amat diperlukan supaya mudah bagi kita selesaikan apa yang sepatutnya ditawarkan.

iii.          Kenapa diperlukan
Buktikan dengan sebaik yang mungkin kenapa produk yang ditawarkan amat diperlukan oleh mereka untuk selesaikan masalah yang dihadapi. Buktikan yang produk yang ditawarkan cukup relevan dan sememangnya dicari-cari oleh prospek/pelanggan yang ditemui. Paling kalau ada testimonial dari pelanggan-pelanggan kita yang sedia ada ataupun surat-surat penghargaan yang diterima dari mereka. Kerana itu kalau kita perhatikan syarikat-syarikat ‘Multi-level’ yang ada di pasaran cukup mudah meyakinkan pelanggan-pelanggan yang ada hanya dengan testimonial sahaja. Itu sudah cukup memadai di samping menantikan jika ada sebarang persoalan yang memerlukan lebih lanjut untuk dikemukakan kepada kita.

Begitulah  apa yang perlu dilakukan semasa presentasi dan persembahan yang perlu dikemukakan kepada mereka. Tidak perlu menceritakan ciri-ciri produk kepada mereka tapi cukuplah dengan segala manfaat dan kelebihan yang boleh mereka dapati dari produk yang ditawarkan. Apabila semuanya seperti nampak ada persetujuannya sudah pasti kita diambang penutupan jualan boleh diperoleh. Jangan berputus asa. Jangan terlalu yakin dikhuatiri nanti makan diri pula. Jadi ambil langkah berhati-hati dan berwaspada sentiasa kerana tujuan utama kita adalah untuk membantu selesaikan masalah mereka dan bukan sama sekali untuk mengaut keuntungan dari diri mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan