Walaupun
setiap hari melakukan jualan kadang-kadang kita mungkin terlupa, terlalai dan
terlajak pula dalam melakukan tugasan
yang perlu dilakukan. Kebiasaannya kerana terlalu ghairah dan cenderung
melakukan jualan kita mula hilang fokus dan beri tumpuan yang sepatutnya.
Memikirkan berapa banyak yang boleh kita peroleh jana pendapatan sewajarnya
kita sebenarnya telah mula mengabaikan apa yang sepatutnya kita lakukan.
Sememangnya perolehan pendapatan memberikan satu dorongan dan motivasi yang
terbaik kepada kita yang melakukan jualan. Lagi banyak kita dapat lagi
bersemangat untuk melakukannya lagi dan lagi. Bila semangat dah naik jualan
semakin meningkat maka kita mula sedikit sebanyak mengabaikan apa perkara
sebenarnya yang sepatutnya kita lakukan.
Jangan
mudah lupa diri. Elakkan ia, itu yang sepatutnya. Fokus dalam tugasan jualan
amat digalakkan tapi apa yang sebenarnya kita fokus? Sepatutnya kita kena
ketahui dan perbetulkan segera kerana matlamat utama adalah untuk membantu dan
menghulurkan bantuan kepada prospek/pelanggan yang ditemui hanya kerana untuk
selesaikan masalah mereka menerusi produk yang di tawarkan. Bila kita bantu dan
tolong orang sudah pasti Allah akan membantu kita balik akan apa yang kita
idamkan dan inginkan dari apa yang di lakukan mengikut niat di dalam hati.
Oleh
itu, dalam menajamkan lagi fokus dan tumpuan sebelum kita melakukan tugasan apa
yang kita lakukan sebaik-baiknya setiap pagi sebelum keluar melakukan jualan,
sentiasa berikan jawapan sepatutnya ke atas tiga soalan ini iaitu
i.
Kenapa mereka menerima tawaran kita?
Berfikir seolah-olah
kita berada di dalam tempat dan diri prospek/pelanggan apa sebenarnya yang
mereka cari untuk diri mereka boleh menerima tawaran yang ditawarkan. Adakah
dengan kehadiran produk yang ditawarkan boleh menyelesaikan masalah yang mereka
tanggung selama ini. Bantuan dan
pertolongan yang bagaimana boleh kita berikan dengan sebaik yang mungkin.
manfaatkan 70% mendengar dari 30% memberi penerangan. Ketahui masalah mereka
dari mereka ketahui masalah kita. Mereka nampak kita ada kesungguhan dan
bersungguh untuk membantunya sudah pasti tawaran yang ditawarkan boleh diterima
dengan sepenuh hati mereka.
ii.
Apa manfaat terbaik yang mereka terima?
Pengetahuan produk
memang keutamaan utama sebelum menjual. Ketahui apa yang boleh memberikan
pulangan terbaik kepada prospek/pelanggan tentang manfaat dan kelebihan yang
ada. Abaikan dulu tentang ciri-ciri produk terlebih dahulu kerana ciri-ciri ini
baru dimaklumkan apabila mereka telah bersetuju untuk menerimanya.
Prospek/pelanggan akan mengetahui terlebih dahulu apa boleh dimanfaatkan dan
memperoleh keuntungan hasil penerimaan produk yang ditawarkan. Mereka dapat
melihat dan merasakan bahawa produk yang ditawarkan dapat menyelesaikan masalah
mereka. Itulah yang perlu kita ketahui agar apa yang kita lakukan dalam jualan
dapat dipergunakan dan dipraktikkan dengan sebaik yang mungkin.
iii.
Sudah kah kita memohon kepada Allah?
Allah berfirman maksudnya ‘Dan
kepada Tuhan mu sahaja hendaklah Engkau memohon (Apa Yang Engkau gemar dan
ingini)’ (Surah Asy-Syarh 94:8). Tawaran terbaik dari Allah untuk kita
lakukan. Jangan lupa diri dan jangan rasa diri kita sememangnya dah terbaik
tanpa bantuan dan pertolongan dari Allah. Mintalah apa yang kita mahukan dan
perlukan. Jangan tunggu bila kita dah susah dalam melakukan jualan baru nak
terhegeh-hegeh mohon pada Allah. Sentiasa memohon kepada Allah tidak kira apa
keadaan berlaku sekalipun baik dalam keadaan senang ataupun susah. Teruskan berdoa
kepada Allah tanpa putus asa sehingga nafas terakhir kita berhenti.
Inilah
3 soalan yang perlu kita fikirkan jawapannya sebelum kita mula melakukan
jualan. Fahami dulu sebelum melakukan tindakan yang selari dengan perancangan
yang telah kita fikirkan selama ini. Menjual jangan dianggap mudah tapi perlu
dilakukan dengan penuh beretika sebaik yang boleh. Teruskan usaha dengan
bersungguh agar apa yang kita lakukan selama ini diberkati oleh Allah. Per
mudahkan dan jangan sama sekali disukarkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan