Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 31 Oktober 2012

KEHEBATAN MEMPENGARUHI SESEORANG



Nabi Yusuf adalah putera ke tujuh daripada dua belas adik-beradik Nabi Yaakub. Melalui ibunya Rahil Nabi Yusuf dikurniakan adik bernama Benyamin. Dengan kewujudan dua belas adik-beradik ini bermula satu kaum yang dikenali sebagai Bani Israel. Ibunya Nabi Yusuf, Rahil adalah saudara sepupu kepada Nabi Yaakub sendiri. Satu kelebihan yang Allah kurniakan kepada Nabi Yusuf adalah beliau mempunyai rupa paras yang menarik, tampan dan tubuh yang tegap menjadikan dirinya idaman dan pujaan setiap wanita yang bertemu dengannya. Nabi Yusuf sangat disayangi dan dimanjakan oleh ayahnya sendiri jika dibandingkan dengan adik beradiknya yang lain. Kejadian ini terjadi kepada Nabi Yusuf setelah kematian ibu kandungnya sendiri semasa Nabi Yusuf ketika itu baru berusia dua belas tahun.

Kasih sayang dan diskriminasi yang telah diberikan kepada Nabi Yaakub telah mengakibatkan adik beradiknya yang lain tidak senang hati dibuatnya. Menimbulkan perasaan iri hati dan hasad dengki yang mendalam terhadap mereka hanya disebabkan mereka merasakan betapa berat sebelahnya dan dianaktirikan oleh bapa kandung mereka sendiri. Rasa benci dan amat jengkel sekali kepada ayahnya dan kedengkian yang amat sangat kepada Nabi Yusuf lebih dari yang lain telah mengakibatkan rasa setia kawan dan keakraban antara adik-beradik Nabi Yusuf begitu menebal dalam diri mereka. Kisah nabi Yusuf ini terdapat penceritaan yang penuh dalam satu surah yang di kenali sebagai Surah Yusuf.

Adik beradiknya yang begitu geram dan sakit hati kepada Nabi Yusuf telah berkomplot dan merencanakan satu konspirasi berniat jahat untuk menghapuskan Nabi Yusuf dalam kehidupan mereka walaupun Nabi Yusuf tersebut adalah adik mereka sendiri. Salah seorang mereka berkata: "Mengapa ayah kita lebih mencintai Yusuf daripada kita?" Saudara yang kedua berkata: "Barangkali kerana ketampanannya." Saudara ketiga berkata: 'Yusuf dan saudaranya kedua-duanya mendapat tempat di hati ayahnya." Saudara yang pertama berkata: "Sungguh ayah kita telah sesat." Salah seorang mereka mengusulkan satu penyelesaiannya: "Kalau begitu bunuh sahaja Yusuf." "Mengapa kita membunuhnya? lebih baik kita membuangnya di bumi yang jauh. Mengapa kita tidak membunuhnya, lalu kita boleh merasa tenang." Salah seorang di antara mereka berkata: "Mengapa ia harus dibunuh? Apakah kalian ingin menjadi pembunuh? Kalau begitu, lebih baik kita membuangnya ke dalam telaga yang berada di situ menjadi tempat lalu lalang para kabilah. Pasti kabilah yang ada itu akan mengambilnya dan membawanya ke tempat yang jauh sehingga ia jauh dari wajah ayah kita sendiri. Dengan jauhnya Yusuf, maka tujuan kita tercapai. Kemudian setelah itu, kita bertaubat dari kejahatan kita dan kita kembali menjadi orang-orang yang baik."

Dialog tersebut terus berlanjutan sehingga timbul idea dan pendapat untuk mencampakkan sahaja Nabi Yusuf ke dalam telaga. Cukuplah sekadar mencampakkan Nabi Yusuf ke dalam telaga daripada membunuhnya dan idea ini disepakati oleh kesemua adik beradiknya. Dari sini bolehlah kita fahami bahawa adik beradiknya Nabi Yusuf, meskipun kejahatan mereka dan kedengkian mereka sangat utuh dan kental disebabkan kebencian mereka, namun dalam hal ini mereka masih tersisa titik-titik kebaikan untuk tidak menjadi seorang pembunuh. Akhirnya, pendapat untuk membuangnya ke telaga diputuskan sebagai satu solusi terbaik. Kemudian mereka pun sepakat untuk melaksanakan rencana itu:

Firman Allah "Mereka berkata: 'Wahai ayah kami, apa sebabnya kamu tidak mempercayai kami terhadap Yusuf, padahal sesungguhnya kami adalah orang-orang yang mengingini kebaikan baginya. Biarkan dia pergi bersama kami esok pagi, agar ia (dapat) bersenang-senang dan (dapat) bermain-main, dan sesungguhnya kami pasti menjaganya' Berkata Yaakub: 'Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkan ku dan aku khuatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu lengah darinya. Mereka berkata: 'Jika ia benar- benar dimakan serigala, sedang kami golongan (yang kuat), sesungguhnya kami kalau demikian adalah orang-orang yang rugi" (Surah Yusuf Ayat 11-14)

Terjadilah dialog antara mereka dan ayahnya dengan penuh kelembutan dan dendam yang tersembunyi. Mengapa ayah tidak merasa aman ketika kami pergi dengan Yusuf? Bukankah Yusuf tergolong di kalangan adik-beradik kami dan beliau sendiri adalah adik kandung kami, lalu mengapa ayah begitu khuatir dan risau kepada kami jika kami membawanya. Bukankah kami mencintainya dan nanti akan menjaganya seperti mana yang ayah kehendaki. Mengapa ayah tidak membiarkannya pergi bersama kami esok untuk bersenang-senang dan bermain. Bukankah ketika ia pergi dan bermain-main, itu dapat menghibur kegembiraan di hatinya? Lihatlah wajahnya nampak begitu pucat sekali tidak bertenaga kerana ia sering menyendiri mendiami di rumah, seharusnya ia harus keluar bermain-main dan berasa seronok agar nampak ceria dan sihat. Masalahnya adalah, Nabi Yaakub khuatir terhadap serigala-serigala gurun. Apakah yang di maksud Nabi Yaakub pada serigala-serigala itu adalah pada anak-anaknya yang ada dalam diri mereka atau serigala-serigala yang benar-benar berada di gurun, iaitu binatang yang buas? Tidak ada seorang pun yang mengetahuinya. Mereka memujuk dan terus meyakinkan ayahnya agar mengizinkan Nabi Yusuf dibenarkan pergi dengan mereka. Pengaruh mereka sangat berkesan berjaya juga akhirnya, mereka berhasil mempengaruhi dan meyakinkan ayahnya yang sangat risau kalau- kalau Nabi Yusuf dimakan oleh serigala.

Adakah ini diterima akal? Kami semuanya ada sepuluh orang laki-laki, mana mungkin kami yang ramai ini boleh lalai dan leka darinya? Sungguh kami akan kehilangan sifat menjadi seorang abang dan kejantanan kami seandainya terjadi peristiwa yang menakutkan dimakan oleh serigala. Kami berjanji dan memberi jaminan bahawa tidak ada seekor serigala pun yang akan memakannya. Kerana itu, tidak perlu dirisaukan. Si ayah berdiri di bawah tekanan disebabkan pengaruh yang kuat dari anak-anaknya. Akhirnya dengan persetujuan ayahnya walaupun begitu berat sekali dirasakan terpaksa juga bersetuju dengan cadangan mereka di atas kepercayaan dan pengaruh yang telah diberikan oleh anak-anak beliau sendiri. Mereka pun berjaya akhirnya membawa Nabi Yusuf pada hari berikutnya dan pergi dengan mereka ke gurun menuju tempat yang jauh yang belum pernah mereka berjalan sejauh itu. Mereka mencari telaga yang dimaksudkan yang sering dilewati oleh para kabilah dan merancang untuk mencampakkan Nabi Yusuf ke dalam telaga tersebut. Lalu Allah mengilhamkan kepada Nabi Yusuf bahawa ia akan selamat, maka ia tidak perlu takut dan risau. Allah lebih Mengetahui dan menjamin bahawa Nabi Yusuf akan bertemu dengan mereka pada suatu hari dan akan memberitahu mereka apa yang mereka lakukan kepadanya di kemudian hari nanti. 

Selesailah satu adegan dan akan dimulai adegan yang lain. Kita boleh membayangkan bahawa Nabi Yusuf sempat melakukan pertengkaran kepada mereka namun abang-abangnya memukulinya dan mereka memerintahnya untuk melepas bajunya, lalu mereka mencampakkannya ke dalam telaga dalam keadaan telanjang. Kemudian Allah mewahyukan kepada Nabi Yusuf bahawa ia akan selamat dan kerananya itu Nabi Yusuf tidak perlu merasa bimbang dan takut. Di dalam telaga itu terdapat air, namun tubuh Nabi Yusuf tidak terkena hal yang membahayakan. Ia sendirian duduk di telaga itu sambil tangannya bergantungan kepada batu.

Begitulah kuatnya pengaruh. Berkehendakkan sesuatu dari orang lain tindakan mempengaruhi secara efektif amat diperlukan. Asalkan dapat diyakini memberi fakta-fakta yang dirasakan cukup logik dan boleh diterima itu semuanya sudah cukup memadai. Jangan dikatakan gagal selagi belum berusaha untuk menyampaikan satu-satu presentasi kepada mereka dengan cara mempengaruhi dengan baik dan telus. Bertindak dengan sewajarnya dan yang penting jangan menekan seseorang sehingga orang yang diharapkan untuk menerima tawaran yang dikemukakan merasa begitu tertekan dan bukannya menerima kerana merasakan produk yang diambil boleh menyelesaikan masalah yang ditanggungnya selama ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan