Nabi Yusuf adalah putera ke tujuh daripada dua belas adik-beradik Nabi
Yaakub. Melalui ibunya Rahil Nabi Yusuf dikurniakan adik bernama Benyamin.
Dengan kewujudan dua belas adik-beradik ini bermula satu kaum yang dikenali
sebagai Bani Israel. Ibunya Nabi Yusuf, Rahil adalah saudara sepupu kepada Nabi
Yaakub sendiri. Satu kelebihan yang Allah kurniakan kepada Nabi Yusuf adalah
beliau mempunyai rupa paras yang menarik, tampan dan tubuh yang tegap
menjadikan dirinya idaman dan pujaan setiap wanita yang bertemu dengannya. Nabi
Yusuf sangat disayangi dan dimanjakan oleh ayahnya sendiri jika dibandingkan
dengan adik beradiknya yang lain. Kejadian ini terjadi kepada Nabi Yusuf setelah
kematian ibu kandungnya sendiri semasa Nabi Yusuf ketika itu baru berusia dua
belas tahun.
Kasih sayang dan diskriminasi yang telah diberikan kepada Nabi Yaakub telah
mengakibatkan adik beradiknya yang lain tidak senang hati dibuatnya.
Menimbulkan perasaan iri hati dan hasad dengki yang mendalam terhadap mereka
hanya disebabkan mereka merasakan betapa berat sebelahnya dan dianaktirikan
oleh bapa kandung mereka sendiri. Rasa benci dan amat jengkel sekali kepada
ayahnya dan kedengkian yang amat sangat kepada Nabi Yusuf lebih dari yang lain
telah mengakibatkan rasa setia kawan dan keakraban antara adik-beradik Nabi
Yusuf begitu menebal dalam diri mereka. Kisah nabi Yusuf ini terdapat
penceritaan yang penuh dalam satu surah yang di kenali sebagai Surah Yusuf.
Adik beradiknya yang begitu geram dan sakit hati kepada Nabi Yusuf telah
berkomplot dan merencanakan satu konspirasi berniat jahat untuk menghapuskan
Nabi Yusuf dalam kehidupan mereka walaupun Nabi Yusuf tersebut adalah adik
mereka sendiri. Salah seorang mereka
berkata: "Mengapa ayah kita lebih mencintai Yusuf daripada kita?"
Saudara yang kedua berkata: "Barangkali kerana ketampanannya."
Saudara ketiga berkata: 'Yusuf dan saudaranya kedua-duanya mendapat tempat di
hati ayahnya." Saudara yang pertama berkata: "Sungguh ayah kita telah
sesat." Salah seorang mereka mengusulkan satu penyelesaiannya: "Kalau
begitu bunuh sahaja Yusuf." "Mengapa kita membunuhnya? lebih baik
kita membuangnya di bumi yang jauh. Mengapa kita tidak membunuhnya, lalu kita boleh
merasa tenang." Salah seorang di antara mereka berkata: "Mengapa ia
harus dibunuh? Apakah kalian ingin menjadi pembunuh? Kalau begitu, lebih baik
kita membuangnya ke dalam telaga yang berada di situ menjadi tempat lalu lalang
para kabilah. Pasti kabilah yang ada itu akan mengambilnya dan membawanya ke
tempat yang jauh sehingga ia jauh dari wajah ayah kita sendiri. Dengan jauhnya
Yusuf, maka tujuan kita tercapai. Kemudian setelah itu, kita bertaubat dari
kejahatan kita dan kita kembali menjadi orang-orang yang baik."
Dialog tersebut terus berlanjutan sehingga timbul idea
dan pendapat untuk mencampakkan sahaja Nabi Yusuf ke dalam telaga. Cukuplah
sekadar mencampakkan Nabi Yusuf ke dalam telaga daripada membunuhnya dan idea
ini disepakati oleh kesemua adik beradiknya. Dari sini bolehlah kita fahami
bahawa adik beradiknya Nabi Yusuf, meskipun kejahatan mereka dan kedengkian
mereka sangat utuh dan kental disebabkan kebencian mereka, namun dalam hal ini
mereka masih tersisa titik-titik kebaikan untuk tidak menjadi seorang pembunuh.
Akhirnya, pendapat untuk membuangnya ke telaga diputuskan sebagai satu solusi
terbaik. Kemudian mereka pun sepakat untuk melaksanakan rencana itu:
Firman Allah "Mereka berkata: 'Wahai ayah kami, apa
sebabnya kamu tidak mempercayai kami terhadap Yusuf, padahal sesungguhnya kami
adalah orang-orang yang mengingini kebaikan baginya. Biarkan dia pergi bersama
kami esok pagi, agar ia (dapat) bersenang-senang dan (dapat) bermain-main, dan
sesungguhnya kami pasti menjaganya' Berkata Yaakub: 'Sesungguhnya kepergian
kamu bersama Yusuf amat menyedihkan ku dan aku khuatir kalau-kalau dia dimakan
serigala, sedang kamu lengah darinya. Mereka berkata: 'Jika ia benar- benar
dimakan serigala, sedang kami golongan (yang kuat), sesungguhnya kami kalau
demikian adalah orang-orang yang rugi" (Surah Yusuf Ayat 11-14)
Terjadilah dialog antara mereka dan ayahnya dengan penuh
kelembutan dan dendam yang tersembunyi. Mengapa ayah tidak merasa aman ketika
kami pergi dengan Yusuf? Bukankah Yusuf tergolong di kalangan adik-beradik kami
dan beliau sendiri adalah adik kandung kami, lalu mengapa ayah begitu khuatir
dan risau kepada kami jika kami membawanya. Bukankah kami mencintainya dan
nanti akan menjaganya seperti mana yang ayah kehendaki. Mengapa ayah tidak membiarkannya
pergi bersama kami esok untuk bersenang-senang dan bermain. Bukankah ketika ia
pergi dan bermain-main, itu dapat menghibur kegembiraan di hatinya? Lihatlah
wajahnya nampak begitu pucat sekali tidak bertenaga kerana ia sering menyendiri
mendiami di rumah, seharusnya ia harus keluar bermain-main dan berasa seronok
agar nampak ceria dan sihat. Masalahnya adalah, Nabi Yaakub khuatir terhadap
serigala-serigala gurun. Apakah yang di maksud Nabi Yaakub pada
serigala-serigala itu adalah pada anak-anaknya yang ada dalam diri mereka atau
serigala-serigala yang benar-benar berada di gurun, iaitu binatang yang buas?
Tidak ada seorang pun yang mengetahuinya. Mereka memujuk dan terus meyakinkan
ayahnya agar mengizinkan Nabi Yusuf dibenarkan pergi dengan mereka. Pengaruh
mereka sangat berkesan berjaya juga akhirnya, mereka berhasil mempengaruhi dan
meyakinkan ayahnya yang sangat risau kalau- kalau Nabi Yusuf dimakan oleh
serigala.
Adakah ini diterima akal? Kami semuanya ada sepuluh orang
laki-laki, mana mungkin kami yang ramai ini boleh lalai dan leka darinya?
Sungguh kami akan kehilangan sifat menjadi seorang abang dan kejantanan kami
seandainya terjadi peristiwa yang menakutkan dimakan oleh serigala. Kami
berjanji dan memberi jaminan bahawa tidak ada seekor serigala pun yang akan
memakannya. Kerana itu, tidak perlu dirisaukan. Si ayah berdiri di bawah
tekanan disebabkan pengaruh yang kuat dari anak-anaknya. Akhirnya dengan
persetujuan ayahnya walaupun begitu berat sekali dirasakan terpaksa juga
bersetuju dengan cadangan mereka di atas kepercayaan dan pengaruh yang telah
diberikan oleh anak-anak beliau sendiri. Mereka pun berjaya akhirnya membawa Nabi
Yusuf pada hari berikutnya dan pergi dengan mereka ke gurun menuju tempat yang
jauh yang belum pernah mereka berjalan sejauh itu. Mereka mencari telaga yang
dimaksudkan yang sering dilewati oleh para kabilah dan merancang untuk
mencampakkan Nabi Yusuf ke dalam telaga tersebut. Lalu Allah mengilhamkan
kepada Nabi Yusuf bahawa ia akan selamat, maka ia tidak perlu takut dan risau.
Allah lebih Mengetahui dan menjamin bahawa Nabi Yusuf akan bertemu dengan
mereka pada suatu hari dan akan memberitahu mereka apa yang mereka lakukan
kepadanya di kemudian hari nanti.
Selesailah satu adegan dan akan dimulai adegan yang lain.
Kita boleh membayangkan bahawa Nabi Yusuf sempat melakukan pertengkaran kepada
mereka namun abang-abangnya memukulinya dan mereka memerintahnya untuk melepas bajunya,
lalu mereka mencampakkannya ke dalam telaga dalam keadaan telanjang. Kemudian
Allah mewahyukan kepada Nabi Yusuf bahawa ia akan selamat dan kerananya itu
Nabi Yusuf tidak perlu merasa bimbang dan takut. Di dalam telaga itu terdapat
air, namun tubuh Nabi Yusuf tidak terkena hal yang membahayakan. Ia sendirian
duduk di telaga itu sambil tangannya bergantungan kepada batu.
Begitulah kuatnya pengaruh. Berkehendakkan sesuatu dari
orang lain tindakan mempengaruhi secara efektif amat diperlukan. Asalkan dapat
diyakini memberi fakta-fakta yang dirasakan cukup logik dan boleh diterima itu
semuanya sudah cukup memadai. Jangan dikatakan gagal selagi belum berusaha
untuk menyampaikan satu-satu presentasi kepada mereka dengan cara mempengaruhi
dengan baik dan telus. Bertindak dengan sewajarnya dan yang penting jangan
menekan seseorang sehingga orang yang diharapkan untuk menerima tawaran yang
dikemukakan merasa begitu tertekan dan bukannya menerima kerana merasakan
produk yang diambil boleh menyelesaikan masalah yang ditanggungnya selama ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan