Bukan mudah dan senang nak dapatkan kepercayaan prospek/pelanggan yang
ditemui apabila penawaran produk dilakukan. Tapi tidak sama sekali mustahil
untuk dilakukan. Tidak ada perkara yang senang menjadi begitu mudah untuk
ditempuhi. Pasti ada halangannya, pasti ada dugaannya untuk kita hadapi. Yang
penting jangan mudah mengalah dan putus asa. Teruskan usaha teruskan tindakan
agar hasil yang diingini pasti menjelma juga.
Jangan mudah risau apabila melakukan jualan. Setiap masalah yang timbul
pasti ada jalan penyelesaiannya. Yang penting dapatkan temu janji adakan
pertemuan, lakukan presentasi dan seterusnya dapatkan keyakinan mereka terlebih
dahulu. Keyakinan mereka amat diperlukan. Yakin pada produk yang ditawarkan dan
yakin pada diri kita sendiri yang menawarkan kepada mereka. Semuanya perlukan
kesabaran. Bagi mendapatkan keyakinan prospek/pelanggan tersebut dengan mudah
dan senang sekali, beberapa perkara berikut perlu kita lakukan iaitu
i.
Tahu apa yang kita
perkatakan
Bila dah
bertemu jangan main belasah sahaja apa yang hendak kita perkatakan. Berikan
presentasi yang terbaik pernah kita lakukan agar prospek/pelanggan benar-benar
faham apa yang kita sampaikan kepada mereka. Banyakkan memberi perkhabaran
tentang kelebihan dan manfaat yang bakal mereka peroleh dari menceritakan
ciri-ciri produk tersebut. Kerana itu kita di saran untuk mengetahui lebih
lanjut dan mendalam tentang produk yang hendak ditawarkan menonjolkan diri kita
sebagai seorang konsultan produk tersebut. Bila mereka dah berminat sudah pasti
keyakinan mereka secara automatik pasti menjelma juga akhirnya.
ii.
Keyakinan diri
Tunjukkan
keyakinan diri yang tinggi seolah-olah kita sahaja di dalam dunia ini yang amat
mahir dan tahu akan produk yang ditawarkan kepada prospek/pelanggan. Jangan
ditunjukkan kerisauan dan kesusahan yang timbul dalam hati dan perasaan kita
tapi berikan persembahan terbaik dalam presentasi kita kepadanya. Bila kita
yakin sudah pasti tidak apa siapa lagi yang boleh menghalang kita dari
melakukan jualan dengan sebaik yang mungkin. Kita adalah penentu segala-galanya
bagi mendapatkan keyakinan mereka terhadap diri kita juga.
iii.
Jangan fikirkan keuntungan
dahulu
Asas
melakukan jualan adalah bantu dan tolong mereka sebaik yang mungkin. Kosongkan
dahulu dalam fikiran kita bagi memperoleh sebarang keuntungan dan perolehan
pendapatan. Tunjukkan kita amat mengambil berat akan keperluan dan kemahuan
mereka. Produk kita sahaja yang mampu menyelesaikan masalah mereka tanpa perlu
mereka mencari-carinya di tempat lain. Tunjukkan kesediaan kita untuk membantu
dan amat prihatin masalah yang mereka tanggung selama ini.
iv.
Bersedia menghadapi
bangkangan
Semakin kuat
prospek/pelanggan melakukan bangkangan dan bantahan bermakna semakin hampir
kepada penutupan jualan. Ini petuanya. Jangan risau dan susah hati kerana bagi
mendapatkan keyakinan mereka terhadap kita, sudah pasti kita akan diuji
terlebih dahulu. Tiada siapa pun yang ingin menanggung kerugian asalkan mereka
mula merasakan amat rugi pula jika tidak mendapatkannya produk yang terbaik di
pasaran berada di hadapan mata mereka. Kerana itu mereka akan mula banyak
membangkang dari banyak bersetuju terlebih dahulu bagi tujuan mendapatkan
keyakinan yang sepatutnya sebelum menerima tawaran yang dikemukakan.
Jelas di sini, keyakinan mereka amat
diperlukan bagi mendapatkan penutupan jualan berlaku. Jujur dalam apa juga
perbuatan dan tindakan kita. Bersungguh-sungguh memberikan bantuan dan
pertolongan. Jangan disukarkan tapi
dipermudahkan. Tunjukkan kelebihan dan manfaatnya apa yang boleh mereka
peroleh. Kita yakin dengan produk yang
ditawarkan prospek/pelanggan yang ditemui juga sudah pasti turut yakin dengan
apa yang kita tawarkan. Berusahalah dengan lebih konsisten dan
bersungguh-sungguh kerana setiap usaha yang dilakukan sudah pasti akan dibayar
dengan kejayaan yang dimahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan