Kualiti yang diperlukan telah pun kita fahami dan dalami apa dia. Tetapi
sejauh mana kualiti tersebut dapat dikekalkan sampai bila-bila? Mesti ada cara
dan kaedahnya agar apa yang kita lakukan dalam jualan sentiasa dipercayai dan
diterima dengan mudah apabila kita berurusan dengan orang. Nak dapatkan
kepercayaan seseorang memerlukan kualiti tugasan yang dikehendaki mengikut apa
yang mereka mahukan dan bukan sama sekali mematuhi akan apa yang kita mahukan.
Bila mereka sudah berpuas hati dan mengetahui bagaimana kita lakukan sudah
pasti kepercayaan akan timbul dihati dan perasaan mereka tanpa perlu
dipaksa-paksa.
Oleh yang demikian untuk memastikan kualiti yang dikehendaki ini tercapai
dan disempurnakan dengan mengikut apa yang dimahukan, beberapa perkara yang
perlu dilakukan bagi memastikan kejayaan dan kemahuan dapat dilakukan dengan
sebaik mungkin. Jangan mudah mendabik dada perkatakan apa yang kita lakukan
adalah semuanya betul dan benar sama sekali. Kena lakukan muhasabah juga agar
apa yang dilakukan sentiasa berkualiti dengan memastikan apa kekurangan dan
kesilapan yang telah dilakukan sama sekali tidak diulangi sama sekali.
Tindakan-tindakan yang perlu dilakukan adalah
i.
Analisis
Lakukan
analisis yang sepatutnya. Lakukan kajian yang seharusnya agar kualiti
dikehendaki paling tidak pun sentiasa setara seperti mana yang diperlukan dan
dimahukan melakukan kesempurnaan sebaik mungkin. Jangan mudah merasakan kita
lakukan sentiasa betul sahaja tanpa kita sedari sebenarnya tidak mematuhi
piawaian yang sebenarnya. Berhati-hati dalam setiap tindakan yang dilakukan.
ii.
Per tingkatkan
Perkemaskan
dari masa ke semasa. Jangan di tangguh lagi tindakan kita. Buat baik
sebaik-baiknya tanpa perlu berdengung memikirkan apakah betul ataupun tidak.
Kena ada kreativiti. Kena ada keyakinan. Barulah boleh kita pertingkatkan nya
mengikut apa yang diperlukan oleh prospek/pelanggan kita. Seperti mencari
data-data prospek, kena cari yang berkualiti sebagai sasaran utama agar lebih mudah
lagi mendapatkan temu janji. Semuanya kena berkualiti agar hasil yang diterima
juga sudah pasti berkualiti juga.
iii.
Pemantauan
Pantau bukan
santau adalah perkara yang dimestikan kita lakukan. Dari pemilihan prospek,
temu janji, presentasi, runding cara dan penutupan jualan semuanya kena pantau.
Kalau tiada siapa yang hendak memantau sudah pasti ia nya tidak ke mana juga
tindakan kita. Lihatlah polis trafik yang menjalankan tugasan beliau. Sentiasa
memantau seluruh sistem jalan raya agar mereka benar-benar memastikan
kelancaran kenderaan bergerak mengikut apa yang telah ditetapkan. Tanpa
pemantauan sudah pasti prestasi kita akan tidak kita ketahui sama ada boleh
bergerak jauh ataupun tidak.
Pentingnya kualiti kalau kita benar-benar melakukannya. Bila telah
berkualiti tugasan kita maka apa yang kita idamkan dan rancang kan sudah pasti
akan kita genggam juga akhirnya. Yang penting jangan mudah mendabik dada dan
melenting cepat merasakan apa yang kita lakukan selama ini telah benar-benar
berkualiti seperti mana yang dikehendaki. Renung sejenak dan berfikiran waras
tanya pada diri sendiri adakah telah cukup ataupun tidak akan apa yang kita
lakukan selama ini. Bila kita bersungguh dan melakukan dengan konsisten sudah
pasti ia akan menjelma juga akhirnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan