Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 24 Oktober 2012

Jangan Jadi Bodoh



Kesempurnaan adalah tindakan terbaik dalam melakukan jualan. Tiada siapa pun menginginkan kesilapan dan kesalahan. Semua orang mahukan yang sempurna agar prospek/pelanggan yang ditemui mudah terpikat dan menerima apa yang ditawarkan. Tidak kira apa pun yang terjadi sama ada bangkangan jualan, ketidakpuasan hati atau penolakan terjadi sekurang-kurangnya tindakan terbaik kita dalam melakukan jualan pasti sedikit sebanyak meninggalkan kesan yang mendalam kepada mereka. Ini yang kita mahukan. Mungkin sekarang  kita gagal mendapatkan penutupan jualan darinya tapi tidak mustahil di masa hadapan kita boleh peroleh daripadanya pula.

Kerana itu kita kena berhati-hati dan berwaspada sentiasa akan apa yang kita lakukan. Jangan mudah melakukan andaian apa tah lagi melakukan sebarang tindakan di luar daripada kebiasaannya atau pemikiran kita. Tiada kepentingan diri mengatasi kehendak prospek/pelanggan walaupun perolehan komisen ataupun pendapatan hasil dari jualan tersebut amat-amat kita perlukan. Teruskan sahaja membantu selesaikan permasalahan mereka hanya dengan penggunaan produk yang kita tawarkan. 

Elakkan dari melakukan tindakan yang bodoh demi mempermudah kan lagi kita menambahkan perolehan dan pendapatan yang diingini. Kerana tindakan bodoh dari kita sendiri ini, bukan sahaja penutupan jualan tidak mudah untuk diperoleh tetapi juga prospek/pelanggan sudah pasti sampai bila-bila tidak akan mempercayai kita walaupun banyak pertemuan telah pun dilakukan dan terjadi. Antara tindakan-tindakan yang TIDAK SEPATUTNYA dan amat-amat perlu dielakkan adalah


i.                     Menjawab bantahan yang tiada jalan penyelesaiannya

ii.                   Masih menjual ciri-ciri produk dan bukannya manfaat

iii.                  Menipu dan mudah mengambil kesempatan di atas kelemahan prospek/pelanggan

iv.                 Bercakap lebih dari mendengar apabila melakukan temu janji

v.                   Nak dapatkan temu janji masih gagal hanya disebabkan sibuk bercakap dan terus bercakap

vi.                 Mudah merasakan penutupan jualan sebagai penamat perhubungan walaupun mengetahui yang penutupan jualan tersebut adalah permulaan pada kita untuk menjaga perhubungan kepada pelanggan sampai  bila-bila.

vii.                Minta rujukan (referral) dengan begitu cepat sekali tanpa memikirkan apa waktu yang bersesuaian pada pelanggan yang ditemui

viii.              Tidak melakukan saringan sasaran prospek/pelanggan yang sewajarnya

ix.                 Asyik dan masih suka menangguhkan tugasan melakukan jualan

x.                   Lebih banyak percaya kepada nasib dari usaha diri sendiri

Berfikir dahulu sebelum tindakan boleh dilakukan dan bukannya tindakan dilakukan tanpa difikirkan dahulu. Kerana itu perancangan kena ada. Kena catat kan ia dalam buku peribadi kita tentang apa yang perlu kita perlu lakukan agar apa yang kita buat terancang dan penuh dengan berstrategi.  Allah SWT berfirman yang bermaksud “Katakanlah (Wahai Muhammad)”Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan Rasul Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan” (Surah At Taubah ayat 105). Pastikan selepas ini tiada sebarang tindakan YANG TIDAK SEPATUTNYA dan mengecewakan diri akan berlaku lagi kepada kita agar lebih mudah dan senang untuk mendapatkan lagi penutupan jualan sebanyak yang mungkin sepertimana yang diharapkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan