Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 4 Oktober 2012

Prihatin di perlukan dalam Tim Jualan



Dalam tim jualan, kerjasama dan keserasian amat diperlukan. Elakkan dari mementingkan diri sendiri, penguasaan secara individu dan tamak haloba mengetepikan orang lain. Bertugas dalam satu tim jualan kerjasama, perhubungan dan komunikasi yang berkesan amat  perlukan sama sekali. Tidak perlu mendabik dada mengatakan tugasan seorang sahaja yang melakukan jualan tapi kena fahami tugasan semua orang melakukan jualan mengikut amanah yang diberikan demi mencapai sasaran yang diperlukan oleh pihak yang berkehendakkan (pihak pengurusan).

Di sinilah tugasan ketua tim jualan dalam memastikan tim jualannya berjaya mencapai apa juga sasaran yang diberikan. Ketua atau pengurus yang dilantik kena tahu apa yang perlu dilakukan, apa strateginya dan bagaimana mendapatkan pelanggan. Tanpa ada pengetahuan dan pengalaman yang baik dan mencukupi pasti amat sukar dan payah untuk memimpin pasukannya itu. 


Allah SWT berfirman bermaksud “Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan, dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya” (Surah Al-Mukminum Ayat 61).

Terdapat beberapa tindakan dirasakan amat perlu untuk kita melakukannya dengan baik dan secara konsisten agar setiap tim jualan yang ada pasti akan merasakan sentiasa bersemangat dan bermotivasi tinggi melakukan jualan serta berkeadaan harmoni sesama ahli tim jualan. Antara tindakan-tindakan tersebut adalah

i.                     Berikan penghargaan

Orang yang melakukan jualan setiap masa sememangnya suka dipuji dan diberi penghargaan selalu. Bukan setakat perhatian yang sewajarnya perlu dilakukan tetapi juga sentiasa berikan dan ucapkan terima kasih kepada mereka. Tidak jatuh pun maruah kalau diberikan. Teruskan secara konsisten kepada mereka yang berjaya melakukan tugasan jualan mencapai sasaran dan yang taat sentiasa melakukan apa juga yang diminta untuk melakukannya tanpa gagal dan membantah.

ii.                   Fahamkan misi sebenar

Mudah lupa? Mungkin tidak jika peringatan diberi selalu tentang kepentingan dan mustahaknya mencapai sasaran yang diperlukan. Itulah matlamat utama. Kalau tiada sasaran, apa sebenarnya tujuan kita melakukan jualan? Hanya suka-suka? Buat cukup syarat apa yang diperlukan? Melepaskan batuk di tangga sahaja? Itu semuanya perlukan kesedaran yang tinggi dan fahami tugasan sebenar melakukan jualan. Bukan paksaan tapi kesanggupan kita untuk melakukannya pada tahap yang paling terbaik pernah kita lakukan dari masa ke semasa. Itulah perjuangan dalam melakukan jualan. Sentiasa bersedia walaupun angin melanda ribut taufan menjelma sekalipun.

iii.                  Kepimpinan melalui teladan

Sebagai orang yang memimpin tunjukkan teladan yang terbaik. Sekali skala kena turun padang juga untuk melakukan jualan bersama dengan tim jualan. Bila si ketuanya nampak bersungguh secara automatiknya ahli pasukan pasti akan bersungguh melakukannya juga. Jangan pandai mengarah sahaja tanpa mengetahui apa masalah yang dihadapinya dikenal pasti untuk cuba diselesaikan secara bersama dengan baik sama sekali. Beri dorongan dan semangat selalu agar apa yang dilakukan memberikan kegembiraan buat semua ahli dalam kumpulan jualan tersebut.

iv.                 Tahu akan apa yang dilakukan

Bincangkan dan aturkan. Lakukan penyeliaan yang terbaik agar apa yang mereka lakukan tidak tersasar jauh dari matlamat asal yang telah ditetapkan. Mana-mana yang sukar dan masih tidak dapat diselesaikan kena beri perhatian juga untuk membantu agar segala permasalahan diberi jalan penyelesaiannya. Jangan dibiarkan mereka terkontal-kantil pening bersendirian memendam rasa untuk mencari jalan penyelesaiannya. Kerana itu hubungan komunikasi dua hala amat diperlukan walaupun apa pun masalah dan dugaan yang menimpa dan mendatang.  


Berhubung dengan manusia memerlukan kefahaman yang baik akan hati dan perasaannya. Bukan seperti bermain dengan angka yang betul-betul mengharapkan prestasi akan apa yang kita lakukan. Bila menyebut hati dan perasaan bermakna memahami dan menjaga dengan amat baik sekali amat diperlukan. Selagi jalinan perhubungan yang baik termateri dan terjalin selagi itulah mode melakukan tugasan jualan pasti berkobar dan dahagakan kejayaan sentiasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan