Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 7 Oktober 2012

Elakkan bermusuh dengan PESAING



Jangan kira siapa pun, sama ada kita menyukainya ataupun tidak, kita yang melakukan jualan perlu berkawan dan bersahabat dengan siapa pun juga. Jangan sama sekali bergaduh dan terlalu cepat membenci seseorang hanya kerana orang yang kita kenali tersebut adalah seorang yang bersaing dengan kita melakukan perkara yang sama menjual produk seperti mana yang kita lakukan. Hanya kerana persaingan yang bersaing di pasaran yang sama terus menerus kita memusuhi dan menjauhkan diri kita kepadanya.

Tolong jangan jadikan diri kita terlalu ekstrem dan syok sendiri bertepuk di dada merasakan produk dan jualan kita adalah yang paling baik di pasaran. Ini akan menyebabkan kita akan tergolong di kalangan orang-orang yang risau dan gentar merasakan pesaing yang ada menyusahkan dan menyempitkan lagi pasaran yang sedia ada. Elakkan ia sama sekali. Lagi kita menjauhkan diri dari pesaing lagi kita tidak akan tahu apa yang sebenarnya berlaku dan terjadi di sekitar keadaan pasaran yang kita terokai selama ini.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud “Tidak beriman seseorang di antara mu hingga kamu mencintainya seperti kamu mencintai diri mu sendiri” (Hadis Riwayat Bukhari-Muslim). Inilah yang patut kita lakukan. Sama ada kawan ataupun lawan kena bersahabat juga walaupun kadang-kadang amat berat untuk kita lakukan. Terdapat banyak faedahnya. Untung semula kepada kita jika kita tetap dan masih berhubung terutamanya dengan pesaing kita tanpa kita sedari ataupun tidak. Mungkin perkara-perkara berikut boleh kita dapatinya dengan mudah dan senang dari pesaing-pesaing kita iaitu

i.                     Mudah mengetahui strateginya

Bagaimana mereka lakukan. Apa yang mereka buat dan tindakan apa yang mereka amalkan pasti kita akan dapat tahu kaedah dan caranya. Mengetahui  dengan cara yang agak santai dan bersahaja lebih mudah dari terus ingin mengetahui dari mereka tanpa adanya jalinan persahabatan dan kepercayaan yang dijalin terlebih dahulu. Lagi kita rapat berkawan dengan mereka lebih mudah bagi kita mendapatkan segala strategi dan kaedah yang mereka guna pakaikan. Itulah kelebihannya jika kita dapat berkawan dengan mereka.

ii.                   Maklumat lebih telus

Bila dah berkawan, orang nak menipu kita pun mereka tidak akan sampai hati. Nak sorok maklumat yang kita kehendaki pasti lebih mudah lagi untuk kita peroleh. Tak perlu nak bagi rasuah ataupun umpan mereka dengan wang ringgit. Cukup sekadar bersahabat baik sahaja. Lagi lama mereka mengenali diri kita lagi mereka berkeyakinan untuk memberikan apa juga maklumat yang ingin kita mahukan. Yang penting segala maklumat yang diterima sudah pasti ia nya telus dan betul tanpa ada sebarang pembohongan dan tidak benarnya sama sekali.

iii.                  Tahu kekuatan dan kelemahannya

Lebih mudah ketahui di mana kekuatan dan kelemahan mereka. Bersaing dengan pesaing kita perlu tahu apa kelemahan dan kekuatan mereka sebagai menghadapi sebarang halangan dan tentangan yang bakal kita terima daripada mereka nanti apabila kita di dalam pasaran yang sama. Bila kita telah ketahui, segala persiapan yang rapi dan teratur sudah pasti akan dapat kita lakukan dengan sebaik yang mungkin. Tidak perlu menggelabah dan risau asalkan saja kita berkawan dengan mereka merapatkan lagi ukhuwah yang ada sudah tentu segala yang ada pada mereka tetap akan kita ketahui juga dengan mudah dan senangnya.

Kerana itu kita amat dilarang memburuk-burukkan pesaing di hadapan prospek/pelanggan yang ditemui. Apabila kita lakukan juga bukan setakat prospek/pelanggan yang kita temui tidak akan menghormati kita tetapi juga pesaing yang ada di pasaran juga sudah pasti turut sama tidak menghormati kehadiran kita di pasaran. Berkawan dan bersahabatlah dengan mereka seperti seorang perisik yang merisik tanpa mereka sedari tentang apa-apa juga maklumat yang kita perlukan dari mereka dengan cara baik dan halus. Orang berbudi kita berbahasa orang memberi kita merasa. Ini lah yang perlu kita amalkan. Berbuat baik dengan siapa pun juga tidak kita orang yang kita temui tersebut adalah prospek/pelanggan mahupun pesaing yang sama-sama bersaing dengan kita. 

Firman Allah bermaksud “Wahai umat manusia sesungguhnya Kami tela menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsa). Sesungguhnya Allah maha mengetahui, lagi maha mendalam pengetahuan Nya (akan keadaan dan amalan kamu)” (Surah Al-Hujurat Ayat 13).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan