Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 6 Oktober 2012

Alami Dahulu Baru Boleh Tahu



Terjadi pada zaman Napolean Bonaparte, seorang Jeneral Perang dan pemerintah Negara Perancis suatu masa dahulu. Ketika Napolean Bonaparte berjalan-jalan bersendirian tanpa ditemani oleh ahli pasukan tenteranya tiba-tiba dia bertembung dengan pasukan tentera Rusia, musuh seteru utamanya ketika itu. Melihatkan jumlah tentera musuh yang ramai lalu Napolean Bonaparte terus melarikan diri mencari tempat persembunyian. Kebetulan ia bertemu dengan seorang lelaki tua memohon bantuan dan pertolongan darinya. Tanpa berlengah masa lelaki tua tersebut menyuruh Napolean Bonaparte bersembunyi di pondok tempat beliau menyimpan jerami di dalamnya. Tanpa berlengah lagi Napolean Bonaparte terus bersembunyi di dalamnya jerami tersebut.

Apabila pasukan musuh tiba di kawasan tersebut untuk mencari Napolean Bonaparte, mereka telah menemui lelaki tua tersebut. walaupun lelaki tua itu dalam ketakutan namun lelaki tua tersebut tidak memberitahu di mana Napolean Bonaparte berada tapi malangnya pembohongan beliau dapat dikesan oleh tentera musuh kerana menyedari tindakan lelaki tua tersebut asyik menjeling matanya ke arah pondok yang tersimpan jerami di dalamnya.

Menyedari tindakan lelaki tua tersebut tanpa berlengah masa lagi tentera musuh dengan kekuatan yang ada mengarahkan tentera-tenteranya menyusuk bonet di senapang mereka ke arah jerami tersebut di sekelilingnya tanpa adanya satu ruang pun yang tertinggal. Merasakan tiada kedengaran sesiapapun yang menjerit dan tompokan darah didapati lalu tentera pihak musuh tersebut pun beredar dari situ begitu sahaja dengan perasaan hampa.

Setelah Napolean Bonaparte memastikan keselamatannya terjamin, Napolean Bonaparte pun keluar dari tempat persembunyiannya dalam keadaan basah bajunya berpeluh. Tidak lama kemudian barulah datang sekumpulan tentera Perancis menyelamatkan beliau. Orang tua yang membantunya tadi agak terkejut dengan kehadiran Napolean Bonaparte tanpa adanya sebarang kecederaan yang dialaminya lalu bertanya kepada Jeneral tersebut bagaimana perasaannya ketika kejadian tersebut.

Napolean Bonaparte tidak menjawab pertanyaan orang tua tersebut tetapi hanya memerintahkan tentera yang ada untuk menangkap orang tersebut lalu diikat dan ditutup matanya dengan segera sebagai hukuman kepadanya kerana bersalah memberitahu kepada pihak musuh di mana tempat beliau bersembunyi. Orang tua tersebut di putuskan akan menerima hukuman mati di atas kesalahannya  tersebut.

Orang tua tersebut begitu terperanjat dan takut sama sekali kerana beliau akan mati tidak lama lagi di hadapan penembak tentera Napolean Bonaparte. Puas orang tua tersebut merayu dan memohon ke maaf an dan merasa kesal akan apa yang terjadi. Namun Napolean Bonaparte tidak menghiraukannya lalu mengarahkan 10 orang tentera bersiap sedia untuk melakukan tembakan ke atas pesalah tersebut. Orang tua yang diikat dan ditutup matanya hanya mampu mendengar sahaja akan apa yang berlaku. Tubuhnya menggeletar ketakutan, terasa seolah-olah hilang berat badannya, tiada kaki untuk berdiri, merasa seram sejuk dan gementar yang amat sangat. 
 
Apabila arahan tembak diberikan sendiri oleh Napolean Bonaparte, kedengaran olehnya bidikkan bunyi senapang tersebut, ia terduduk lemas, namun masih mampu merasakan denyut jantung dan nafasnya yang ia masih lagi hidup. Terasa seluarnya begitu basah disebabkan ketakutannya sebentar tadi walaupun beliau akhirnya menyedari sebenarnya beliau masih hidup dan bernyawa lagi.

Napolean Bonaparte menemui semula orang tua tersebut menanyakan apa yang beliau rasakan. Kerana itulah Napolean Bonaparte tidak menjawabnya tadi pertanyaan orang tua tersebut hanya kerana cukup sukar baginya untuk menceritakannya. Untuk mengetahui apa yang telah beliau lalui pengalaman tersebut bermakna orang tua tersebut terpaksa merasai sama akan apa yang telah beliau tempuhi tadi. Kini barulah orang tua tersebut faham dan mengerti kenapa beliau diperlakukan sedemikian rupa.

Ini adalah satu kisah yang perlu dijadikan iktibar dan pengajaran buat kita. Bagaimana dalam kita melakukan jualan mencapai kejayaan yang diingini perlu menempuh tindakan dan gerak kerja yang dilakukan sendiri melalui pengalaman yang dihadapi sendiri juga. Memang menyeronokkan apabila mendengar pengalaman dari orang yang berjaya melakukannya tapi keseronokan tersebut bukan setakat mendengarnya sahaja tapi perlu ditempuhi juga. Pengalaman orang lain tidak semestinya sama dengan pengalaman yang kita tempuh, mungkin ada kelainannya masing-masing. Yang penting kena berani untuk menempuhi walau apa pun yang terjadi dan berlaku.

Memang menyeronokkan apabila kita membaca cerita-cerita dan perkhabaran yang menyeronokkan terjadi kepada orang yang berjaya melaluinya tapi alangkah lebih baiknya kalau kita sendiri yang dapat merasakan betapa sukar dan susahnya kita tempuhi terlebih dahulu untuk dijadikan pengalaman terbaik kita mencapai kejayaan seperti orang lain yang telah melaluinya. Rasakan sendiri, tempuhinya dan tambah pengalaman yang ada mencapai apa yang kita mahukan. Tanpa kita sendiri tidak melakukannya dan merasai apa yang orang lain lalui juga sampai bila-bila kita akan gagal tidak dapat menandingi orang yang telah berjaya melakukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan