Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 1 Oktober 2012

5S MENANGANI KESILAPAN



Setiap manusia sudah pasti melakukan kesilapan dan kesalahan sama ada sedar ataupun tidak. Tiada sesiapapun yang ingin sentiasa melakukan kesilapan dan kesalahan ini. Terutama bagi kita yang melakukan jualan berdampingan dan berhadapan dengan prospek/pelanggan semuanya perlu dijaga dengan baik dan teliti. Balik dari tugasan luaran dan berada di pejabat pula semua prosedur, tata cara kerja secara praktisnya, manual dan peraturan tugasan dan pejabat perlu diikuti dengan sepenuh hati.

Kerana itu kita di saran agar jangan melakukan kesilapan dan kesalahan yang tidak sepatutnya. Belajar, menjadikan diri kita ini seorang yang sempurna demi memikul tanggungjawab dan amanah yang telah ditetapkan kepada kita. Kalau kita berani mengambil tawaran pekerjaan yang ditawarkan kepada kita di waktu pembabitan awal kita bekerja bermakna kita secara sukarela telah bersetuju untuk menerima akan apa juga peraturan, prosedur dan tata cara kerja yang perlu kita ikutkan. Bukan untuk mengajar menjadi ‘Pak Turut’ dalam organisasi ini tetapi akan menjadikan diri kita ini lebih kepada didikan mendidik dan belajar mentaati supaya berdisiplin mematuhi apa juga peraturan yang telah ditetapkan.

Itu baru peraturan dan polisi pekerjaan. Bagaimana pula prospek/pelanggan yang bakal dan telah kita temui. Semuanya perlu dilakukan dengan sesempurna dan sebaik yang mungkin. Bukan setakat memastikan tiada kesilapan menghubungi pelanggan, penetapan masa temu janji, melakukan presentasi, perundingan tawaran, penutupan jualan semuanya kena betul serta tepat cara dan kaedahnya. Kerana itu sebelum melakukan jualan atau ingin menambah kemahiran, kaedah ‘ROLE PLAY’ bersama rakan setugas amat-amat digalakkan. 

Terdapat satu kaedah yang di kenali sebagai 5S bagi memastikan diri kita ini mampu menangani kesilapan dan kesalahan yang kita lakukan iaitu

i.                     SISIH (Buang semua)
Apa yang dimaksudkan dengan sisih adalah kita sanggup membuang semua kesilapan dan kesalah yang telah kita lakukan agar apa yang telah terjadi dan berlaku kepada kita di masa hadapan tidak akan berulang lagi. Pastikan mana yang baik dijadikan iktibar dan pengajaran manakala yang memudaratkan pula hendaklah ditinggalkan sahaja. Lakukan mana yang memberi kesan yang terbaik buat kita semua sebagai satu pengalaman yang tidak mudah untuk dilupakan.

ii.                   SUSUN (beri keutamaan)
Atur satu persatu yang mana mengikut keperluan segera dari kehendak tugasan kerja dan  kemahuan pelanggan. Jangan main semberono sahaja belasah tak tentu hala. Kena tahu yang mana satu menjadi keutamaan dan kemestian yang perlu dilakukan agar kesilapan dapat dihindarkan sama sekali. Bertindak mengikut apa yang kita fikirkan dahulu dan bukannya bertindak tidak perlu difikirkan apa-apa.

iii.                  SAPU (buang yang tidak elok)
Dah tahu kesilapan dan kesalahan kalau itu yang kita lakukan, bermakna kita kena tinggalkan segera abaikan dan pelajari agar ia nya tidak di ulangi sama sekali. Buang terus sama sekali jangan dibiarkan ia nya akan datang semula kepada kita melakukannya sekali lagi. Bila dah berubah kena lakukan yang kesilapan tersebut adalah benar-benar kesilapan dan bukannya untuk dibuat-buat sesuka hati.

iv.                 SERAGAM (jaga standard)
Kualiti tugasan perlu ada. Piawaian tugasan memenuhi standard yang ditetapkan perlu lebih tinggi dari majikan peruntukkan. Kita fahami betul-betul apa yang standard tugasan yang telah kita mahukan dan tetapkan agar diri kita sentiasa mengawai dari melakukan perkara-perkara yang silap dan tidak betul selalu walaupun perkara tersebut di anggap kecil sahaja. Semuanya memerlukan disiplin yang sewajarnya. Bertindak mengikut arahan dan bukannya melakukan sesuka hati sahaja.

v.                   SENTIASA AMAL
Dah tahu yang mana salah dan mana yang kena lakukan, kena pastikan selepas ini di tinggalkan dan jangan sama sekali di ulangi semula. Nekad untuk melakukan yang terbaik terhadap organisasi mahupun kepada pelanggan perlu ditanam dengan segera. Bertindak melakukan dengan kesempurnaan tanpa melakukan sebarang kesilapan mahupun kesalahan yang mungkin satu hari nanti boleh menjejaskan kerjaya dan kredibiliti kita. Teruskan amal mana yang baik dari kita menanggung risiko kegelapan di masa hadapan. Bila dah didapati bersalah apa yang kita lakukan, percayalah tiada siapapun yang akan tampil untuk menolong dan membantu diri kita.

Bertindak dengan kewajaran yang sepatutnya. Jangan sama sekali diturutkan hati yang mudah panas. Kadang-kadang apa yang kita rasakan betul dan benar tapi sebenarnya kemudian hari baru kita sedari tindakan kita itu sebenarnya tidak betul dan benar sama sekali. Berfikir dahulu dan bukannya bertindak dahulu. Terlajak perahu boleh ditarik balik tapi kalau dah terlajak kata dan perbuatan sudah pasti nak gostan balik semestinya kesukaran yang amat sangat untuk dilaksanakan. Berhati-hatilah agar ianya tidak menjejaskan maruah, kredibiliti, kepercayaan orang dan karier kerjaya kita pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan