Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 30 September 2012

Pengajaran dari Habil dan Qabil



Nabi Allah Adam dan Hawa dengan ketentuan Allah SWT telah memberikan zuriat yang pertama kepada manusia di mana Siti Hawa melahirkan kembar dua pasang. Pertama lahirlah pasangan Qabil dan adik perempuannya yang diberi nama Iqlima, kemudian menyusul pasangan kembar kedua Habil dan adik perempuannya yang diberi nama Lubuda. Di bawah naungan ayah ibunya yang penuh cinta dan kasih sayang maka membesarlah keempat-empat anak itu dengan cepatnya melalui masa kanak-kanak dan menginjak masa remaja. Yang perempuan sesuai dengan kudrat dan fitrahnya menolong ibunya mengurus rumah tangga dan mengurus hal-hal yang menjadi tugas wanita,sedang yang laki-laki menempuhi jalannya sendiri mencari nafkah untuk memenuhi keperluan hidupnya. Qabil berusaha dalam bidang pertanian sedangkan Habil di bidang penternakan.

Kepada Nabi Adam Allah memberi ilham dan petunjuk agar kedua puteranya dikahwinkan dengan puterinya. Qabil dikahwinkan dengan adik Habil yang bernama Lubuda dan Habil dengan adik Qabil yang bernama Iqlima. Cara yang telah di ilham oleh Allah, kepada Nabi Adam telah disampaikan kepada kedua puteranya sebagai keputusan si ayah yang harus dipatuhi dan segera dilaksanakan untuk menjaga dan mengekalkan suasana damai dan tenang yang meliputi keluarga dan rumah tangga mereka. Akan tetapi dengan tanpa diduga dan disangka rancangan yang diputuskan itu telah ditolak mentah-mentah oleh Qabil dan menyatakan bahawa ia tidak mahu mengahwini Lubuda, adik Habil dengan mengemukakan alasan bahawa Lubuda adalah hodoh dan tidak secantik adiknya sendiri Iqlima. Ia berpendapat bahawa ia lebih patut mempersunting adiknya sendiri Iqlima sebagai isteri dan sekali-kali tidak rela menyerahkannya untuk dikahwinkan dengan Habil. 

Kerana Qabil tetap berkeras kepala tidak mahu menerima keputusan ayahnya dan meminta supaya dikahwinkan dengan adik kembarnya sendiri Iqlima maka Nabi Adam seraya menghindari penggunaan kekerasan atau paksaan yang dapat menimbulkan perpecahan di antara saudara serta mengganggu suasana damai yang meliputi keluarga beliau secara bijaksana mengusulkan agar menyerahkan masalah perjodohan itu kepada Tuhan untuk menentukannya. Caranya ialah bahawa masing- masing dari Qabil dan Habil harus menyerahkan korban kepada Tuhan dengan catatan bahawa barang siapa di antara kedua saudara itu diterima korbannya dia lah yang berhak menentukan pilihan jodohnya sendiri.

Qabil dan Habil menerima baik jalan penyelesaian yang ditawarkan oleh ayahnya. Habil keluar dan kembali membawa peliharaannya sedangkan Qabil datang dengan sekarung gandum yang dipilih dari hasil cucuk tanamnya yang rosak dan busuk kemudian diletakkan kedua korban itu kambing Habil dan gandum Qabil di atas sebuah bukit lalu pergilah keduanya menyaksikan dari jauh apa yang akan terjadi atas dua jenis korban itu. Kemudian dengan disaksikan oleh seluruh anggota keluarga Adam yang menanti dengan hati berdebar apa yang akan terjadi di atas bukit di mana kedua korban itu diletakkan, terlihat api besar yang turun dari langit menyambar kambing binatang korban Habil yang seketika itu musnah ternakan oleh api sedang karung gandum kepunyaan Qabil tidak tersentuh sedikit pun oleh api dan tetap tinggal sebegitu sahaja keadaannya.

Maka dengan demikian keluarlah Habil sebagai pemenang dalam pertaruhan itu kerana korban kambing telah diterima oleh Allah sehingga dialah yang mendapat keutamaan untuk memilih siapakah di antara kedua gadis saudaranya itu yang akan dipersandingkan menjadi isterinya.

Dengan hasil keputusan dari langit yang menerima korban Habil dan menolak korban Qabil maka ranaplah harapan Qabil untuk mempersandingkan Iqlima. Qabil yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu namun tidak ada jalan untuk menyoalkan dan melakukan bantahan. Ia menyerah dan memerainya dengan rasa kesal dan amat marah sambil menaruh dendam terhadap Habil yang menyimpan niat terpaksa dibunuhnya juga satu hari nanti.

Qabil yang dikendalikan oleh Iblis tidak diberinya kesempatan untuk menoleh ke belakang mempertimbangkan kembali tindakan jahat yang di rancang kan terhadap saudaranya, bahkan bila api dendam dan kedengkian di dalam dadanya mulai akan padam mula di pengaruhi semula oleh si Iblis agar tetap membara dan ketika Qabil bingung tidak tahu bagaimana ia harus membunuh Habil saudaranya, menjelmalah Iblis dengan seekor burung yang dipukul kepalanya dengan batu sampai mati. Contoh yang diberikan oleh Iblis itu diterapkannya atas diri Habil di kala ia tidur dengan nyenyaknya dan jatuhlah Habil sebagai korban keganasan saudara kandungnya sendiri dan sebagai korban pembunuhan pertama dalam sejarah manusia. Satu kisah pengajaran yang Allah berikan kepada kita dalam Al-Quran surah Al-Ma’idah Ayat 27 hingga Ayat 32. 
 
Itulah pengajaran dan iktibar yang perlu kita ketahui. Bukan setakat seronok membaca satu sejarah yang pernah berlaku dan terjadi sahaja tetapi mengetahui apa yang sebenarnya boleh kita ambil sebagai satu peringatan dan iktibar kepada diri kita sendiri. Nama mereka tidak dinyatakan Allah dalam Al-Quran. Watak dan ciri mereka lebih penting daripada nama bagi mengetahui ciri-ciri yang perlu bagi kita ketahui sama ada yang mana satu yang perlu kita ikuti dan yang mana satu pula kita perlu tinggalkannya pula.


Terdapat ciri-ciri ke Habil an dan ke Qabil an yang berlaku sepanjang zaman dan kita perlu ketahui ciri-ciri tersebut. Antaranya

CIRI –CIRI KE HABIL AN
CIRI-CIRI KE QABIL AN
Ketaatan terhadap Allah
Berani menolak hukum Allah
Hukum Allah di jaga dan dipelihara
Nafsu mengatasi hukum Allah
Taat setia kepada ibu bapa
Derhaka kepada Ibu bapanya
Merujuk dahulu sebelum melakukannya
Merasakan diri nya betul sentiasa
Melakukan yang terbaik (korban)
Tidak lakukan yang terbaik ( korban)
Mengikuti perjanjian yang ditetapkan
Ingkar kepada perjanjian
Menjaga tatasusila segala perbuatannya
Melampau dalam tindak tanduknya
Tidak mudah terpengaruh
Mudah terpengaruh dengan bisikan

Inilah akibatnya apabila kita terlalu mengikuti hati dan perasaan kita yang tidak tentu hala hujung pangkalnya.  Tindakan kita perlu di elakkan dari menjadi ke Qabil an agar tugasan kita dalam bidang jualan ini dapat dilakukan sebaik dan sesempurna yang mungkin. Jangan diturutkan logik akal sahaja tapi turut menjadikan juga Islam sebagai satu sumber rujukan yang pasti untuk kita semua apabila melakukan sebarang tindakan. Ini adalah kerana kita adalah seorang hamba Allah yang dijadikan dan diwujudkan di muka bumi ini yang terlalu banyak kekurangannya sama sekali. Jadi fikirkanlah demi kebaikan diri kita sendiri sama ada mahu menjadikan diri kita seperti Habil atau Qabil. Anda sendiri yang menentukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan