Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 27 September 2012

Boringnya



Salah satu sikap orang yang menjual adalah jangan putus asa memberikan presentasi dan penerangan sewajarnya. Berapa ramai prospek/pelanggan yang di temui satu kaedah yang mesra, memberikan kepercayaan, menyampaikan kefahaman dan jelas tutur kata amat diperlukan sama sekali. Jangan mudah menuding jari mengatakan prospek/pelanggan sengaja atau suka-suka buat tak faham akan apa yang telah di sampaikan. Kadang-kadang kita terlupa sebenarnya kerana tindakan kita sendirilah yang membuatkan keadaan prospek/pelanggan menjadi begitu boring dan membosankan mereka.

Keadaan seperti ini perlu diubah segera. Jangan dibiarkan berlarutan. Kelak akan memakan diri kita sendiri. Bila prospek/pelanggan merasa boring dan membosankan, sudah pasti dan tentunya kita akan gagal dalam melakukan jualan seperti mana yang dikehendaki. Elakkan dari sukar menjual hanya disebabkan prospek/pelanggan mudah menjadi boring dan membosankan. Atasinya dengan segera. Berikut adalah sebab-sebabnya kenapa prospek/pelanggan mudah merasa jemu, boring dan bosan apabila kita bertemu dengan mereka antaranya adalah

i.                     Bercakap banyak tentang organisasi

Kita nak jual kena lebihkan cerita tentang apa manfaat dan kelebihan produk yang ditawarkan. Bukannya pada pengeluar produk atau organisasi yang kita wakili. Nak cerita pun biarlah sebagai penguat hujah. Diketahui tentang siapa pengeluarnya dan latar belakang serba sedikit tentang operasi,pengurusan dan latar belakangnya. Jangan cerita lebih-lebih kerana prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita nak tahu sangat tentang produk yang ditawarkan dan apa yang boleh produk tersebut lakukan untuk mereka

ii.                   Ciri-ciri produk

Bila dah ada minat tentang produk tersebut baru boleh maklumkan berkenaan dengan ciri-cirinya. Selagi tak di fahami oleh prospek/pelanggan adalah disarankan agar terus menjual dengan memberikan segala kelebihan dan manfaat yang sedia ada yang boleh membantu prospek/pelanggan dapat menyelesaikan permasalahan mereka. Jangan beri tahu terlalu teknikal tetapi maklumkan apa yang boleh memberi keuntungan dan mengurangkan kerugian di sebelah mereka.

iii.                  Komunikasi satu hala

Ketika memberi presentasi pastikan jangan dibiarkan komunikasi satu hala sahaja. Bagi penerangan sedikit tapi banyakkan bertanya. Konsep 70/30 kena diguna pakai. 70 peratus bertanya dan mendengar manakala 30 peratus beri penerangan kepada mereka. Lagi banyak mereka bertanya lagi banyak kita ketahui apa yang dimahukan oleh mereka. Jangan mudah melakukan andaian kerana setiap andaian yang kita lakukan kebenarannya belum boleh diterima lagi kesahihannya. Biarkan sahaja komunikasi 2 hala berlaku kerana tujuan kita ingin membantu orang dengan cara mendapat maklumat dari mereka terlebih dahulu.

iv.                 Kaedah dan cara yang sama

Tidak kira kita atau pesaing kita lakukan, cara dan kaedahnya sama sahaja ‘STEREO TYPE’ nya. Kena kreatif dan tahu apa yang pesaing lakukan bagaimana skil dan cara mereka lakukan apabila menjual. Lihatlah peniaga-peniaga kedai telefon bimbit, produk yang sama tapi gaya persembahan dan skil jualan mereka sangat berbeza dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Mesti ada kekuatan dan jangan lupa mesti juga ada kelemahannya. Lakukan kajian sedikit agar prospek/pelanggan yang ditemui sentiasa mahu mendengar segala presentasi yang kita lakukan.

v.                   Tumpuan pada kita bukannya pada mereka

Kesungguhan untuk bercerita dan memberikan presentasi memberi maklumat yang dirasakan amat diperlukan oleh prospek/pelanggan sebenarnya banyak berkisar pada kehendak diri kita sendiri dan bukannya pada mereka. Sedari atau tidak, kita kena ambil tahu di mana tumpuan kita sebenarnya. Selagi mereka melihatkan tiada kepentingan untuk diri mereka selagi itulah mereka akan buat tak tahu sahaja. Buat penat sahaja kita berikan presentasi kepada mereka yang pada hakikatnya apa yang ingin kita sampaikan rupanya tak tersampai hanya kerana tumpuan lebih banyak memenuhi apa yang kita mahukan dari apa yang mereka mahukan.

Ambil tahu di mana silapnya agar boleh kita segera perbetulkan. Tiada siapa yang ingin menegur apa yang kita lakukan semasa menjual melainkan sama ada kita sedari mereka telah bosan ataupun terasa diri ini susah sangat hendak dapatkan penutupan jualan. Semakin kita tawarkan produk yang kita tawarkan selagi prospek/pelanggan yang kita temui buat serba tidak tahu sahaja. Belajar kenali kesilapan kita terlebih dahulu dari kita menyalahi sesiapapun yang kita ketahui hanya kerana kegagalan kita mendapatkan penutupan jualan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan