Salah satu sikap orang yang menjual adalah jangan putus asa memberikan
presentasi dan penerangan sewajarnya. Berapa ramai prospek/pelanggan yang di
temui satu kaedah yang mesra, memberikan kepercayaan, menyampaikan kefahaman
dan jelas tutur kata amat diperlukan sama sekali. Jangan mudah menuding jari
mengatakan prospek/pelanggan sengaja atau suka-suka buat tak faham akan apa
yang telah di sampaikan. Kadang-kadang kita terlupa sebenarnya kerana tindakan
kita sendirilah yang membuatkan keadaan prospek/pelanggan menjadi begitu boring
dan membosankan mereka.
Keadaan seperti ini perlu diubah segera. Jangan dibiarkan berlarutan. Kelak
akan memakan diri kita sendiri. Bila prospek/pelanggan merasa boring dan
membosankan, sudah pasti dan tentunya kita akan gagal dalam melakukan jualan
seperti mana yang dikehendaki. Elakkan dari sukar menjual hanya disebabkan
prospek/pelanggan mudah menjadi boring dan membosankan. Atasinya dengan segera.
Berikut adalah sebab-sebabnya kenapa prospek/pelanggan mudah merasa jemu,
boring dan bosan apabila kita bertemu dengan mereka antaranya adalah
i.
Bercakap banyak tentang organisasi
Kita nak
jual kena lebihkan cerita tentang apa manfaat dan kelebihan produk yang
ditawarkan. Bukannya pada pengeluar produk atau organisasi yang kita wakili.
Nak cerita pun biarlah sebagai penguat hujah. Diketahui tentang siapa
pengeluarnya dan latar belakang serba sedikit tentang operasi,pengurusan dan
latar belakangnya. Jangan cerita lebih-lebih kerana prospek/pelanggan yang
berada di hadapan kita nak tahu sangat tentang produk yang ditawarkan dan apa
yang boleh produk tersebut lakukan untuk mereka
ii.
Ciri-ciri produk
Bila dah
ada minat tentang produk tersebut baru boleh maklumkan berkenaan dengan
ciri-cirinya. Selagi tak di fahami oleh prospek/pelanggan adalah disarankan
agar terus menjual dengan memberikan segala kelebihan dan manfaat yang sedia
ada yang boleh membantu prospek/pelanggan dapat menyelesaikan permasalahan
mereka. Jangan beri tahu terlalu teknikal tetapi maklumkan apa yang boleh
memberi keuntungan dan mengurangkan kerugian di sebelah mereka.
iii.
Komunikasi satu hala
Ketika
memberi presentasi pastikan jangan dibiarkan komunikasi satu hala sahaja. Bagi
penerangan sedikit tapi banyakkan bertanya. Konsep 70/30 kena diguna pakai. 70
peratus bertanya dan mendengar manakala 30 peratus beri penerangan kepada
mereka. Lagi banyak mereka bertanya lagi banyak kita ketahui apa yang dimahukan
oleh mereka. Jangan mudah melakukan andaian kerana setiap andaian yang kita
lakukan kebenarannya belum boleh diterima lagi kesahihannya. Biarkan sahaja
komunikasi 2 hala berlaku kerana tujuan kita ingin membantu orang dengan cara
mendapat maklumat dari mereka terlebih dahulu.
iv.
Kaedah dan cara yang sama
Tidak kira
kita atau pesaing kita lakukan, cara dan kaedahnya sama sahaja ‘STEREO TYPE’
nya. Kena kreatif dan tahu apa yang pesaing lakukan bagaimana skil dan cara
mereka lakukan apabila menjual. Lihatlah peniaga-peniaga kedai telefon bimbit,
produk yang sama tapi gaya persembahan dan skil jualan mereka sangat berbeza
dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Mesti ada kekuatan dan jangan lupa
mesti juga ada kelemahannya. Lakukan kajian sedikit agar prospek/pelanggan yang
ditemui sentiasa mahu mendengar segala presentasi yang kita lakukan.
v.
Tumpuan pada kita bukannya pada mereka
Kesungguhan
untuk bercerita dan memberikan presentasi memberi maklumat yang dirasakan amat
diperlukan oleh prospek/pelanggan sebenarnya banyak berkisar pada kehendak diri
kita sendiri dan bukannya pada mereka. Sedari atau tidak, kita kena ambil tahu
di mana tumpuan kita sebenarnya. Selagi mereka melihatkan tiada kepentingan
untuk diri mereka selagi itulah mereka akan buat tak tahu sahaja. Buat penat
sahaja kita berikan presentasi kepada mereka yang pada hakikatnya apa yang
ingin kita sampaikan rupanya tak tersampai hanya kerana tumpuan lebih banyak
memenuhi apa yang kita mahukan dari apa yang mereka mahukan.
Ambil tahu di mana silapnya agar boleh kita segera perbetulkan. Tiada siapa
yang ingin menegur apa yang kita lakukan semasa menjual melainkan sama ada kita
sedari mereka telah bosan ataupun terasa diri ini susah sangat hendak dapatkan
penutupan jualan. Semakin kita tawarkan produk yang kita tawarkan selagi
prospek/pelanggan yang kita temui buat serba tidak tahu sahaja. Belajar kenali
kesilapan kita terlebih dahulu dari kita menyalahi sesiapapun yang kita ketahui
hanya kerana kegagalan kita mendapatkan penutupan jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan