Selain dari komunikasi yang diperlukan dalam jualan, perhubungan yang baik
dan rapat amat diperlukan juga. Tanpa perhubungan yang jitu sememangnya agak
sukar bagi membina perhubungan seperti mana yang diharapkan. Perhubungan yang
baik sesama manusia bukannya boleh dipaksa-paksa atau di suruh untuk bermesra
dan bersuka-ria begitu sahaja. Mesti ada jalan dan caranya bagi merapatkan
hubungan yang baik sesama insan apa tah lagi dalam bidang jualan ini. Di dalam
Islam pun merapatkan silaturahim amat dituntut sama sekali.
Dalam memastikan agar perhubungan kita dengan prospek/pelanggan yang
ditemui dapat dijalinkan dengan erat penuh kemesraan yang sepatutnya, beberapa
langkah dan kaedah perlu untuk kita lakukan bagi memastikan perhubungan yang
baik dapat dijalinkan. Jangan sama sekali mengharapkan nasib atau tuah sahaja
tanpa dari diri kita dahulu untuk perbetulkannya. Antara tindakan-tindakan
tersebut adalah
i.
Perbetulkan niat kita terlebih dahulu
Niat adalah
penting. Nak buat apa sekalipun kena berniat terlebih dahulu. Macam ambil wuduk
dan melakukan solat kena ada niat. Tiada niat macam mana nak di kira sebagai
satu ibadah. Sama lah kita dengan prospek/pelanggan. Kena ada niat untuk
membantu mereka terlebih dahulu. Bukan nak ambil kesempatan di atas kelemahan
atau kekurangan mereka terlebih dahulu. Bila prospek/pelanggan menyedari yang
niat kita adalah betul dan ikhlas untuk membantu mereka dengan sendirinya
timbul di hati mereka untuk mempercayai dan membantu kita semula.
ii.
Kenali diri kita dahulu
Muhasabah
sentiasa. Perbaiki mana-mana yang ada pada kelemahan kita sendiri. Perbetulkan
segera. Nak perbetulkan kena ada ilmu dan pengalaman di samping ada mentor bagi
memberikan pendapat, teguran dan nasihat untuk diri kita sendiri. Kita bukannya
sempurna dan ‘PERFECT’. Memang Allah dah jadikan kita seperti ini. Perbaiki
sentiasa setiap detik dan saat. Nak buat perhubungan dengan orang lain kena
perbetulkan diri kita dahulu. Hanya tingkah laku yang baik, bersopan santun dan
berhemah sahaja prospek/pelanggan akan lebih percaya dari orang yang tiada
mempunyai adab dan tata cara yang sewajarnya.
iii.
Kenali organisasi
Bina rasa
keyakinan diri dan kepercayaan yang tinggi ke atas organisasi tempat kita
bernaung dan mencari rezeki. Jangan pandang lekeh. Berkhidmat bukan setakat nak
terima gaji sahaja tapi lebih dari itu. Bila dah tak yakin dengan organisasi
bagaimana nak menjual produk yang hendak ditawarkan. Diri sendiri dah tak suka tempat
kita kerja ini bagaimana orang lain boleh terima hujah dan presentasi kita
kepada prospek/pelanggan? Semuanya membawa makna yang mendalam. Pastikan
sebelum kita kenal kepada produk yang ingin ditawarkan, organisasi tempat kita
bernaung dan wakili ini kena ambil tahu dan ambil berat sepatutnya.
iv.
Tunjukkan apa yang kita perlukan dari mereka
Bila
bertemu dengan prospek/pelanggan, kehadiran kita untuk membantu mereka dengan
cara memberikan satu presentasi dan kefahaman yang jitu kepada mereka
mengharapkan agar apa yang kita sampaikan kepada mereka difahami dengan jelas
dan mudah. Tunjukkan kepada mereka tujuan sebenar kita. Apa yang kita perlukan
dari mereka untuk mereka fahami pula dari mereka. Kena ceritakan dan maklumkan
perkara sebenarnya. Jangan main sorok-sorok. Selagi kita tidak maklumkan selagi
itulah mereka tidak akan ambil berat apa yang kita mahukan dari mereka. Selagi
kita tidak membantu mereka sampai bila-bila pun mereka akan sukar untuk
membantu kita semula.
v.
Bentuk mereka agar mempercayai diri kita
Nak
dapatkan kepercayaan orang kena berikan kepercayaan kita kepada
prospek/pelanggan terlebih dahulu. Nak bagi orang percaya kena jaga penampilan
diri. Bercakap lembut, bersopan santun dan berhemah ketika dari mula
melontarkan suara kepada mereka. Bahasa badan dan mainan pergerakan mata perlu
diawasi dan dijaga dengan sebaik yang mungkin. Tunjukkan yang kita sememangnya
bersungguh untuk membantu dan menolong mereka. Jika semuanya dapat kita lakukan
kepada prospek/pelanggan yang kita temui ini, insyaAllah dengan mudah dan
senang mereka akan lebih cepat untuk mempercayai diri kita.
vi.
Hubungan yang mendalam
Perhubungan
yang baik akan memberikan perhubungan yang mendalam tanpa kita sedari.
Menyempurnakan hajat seseorang akan memastikan hubungan bukan berakhir setakat
tawaran diterima sahaja tetapi lebih daripada itu. Bila perhubungan yang
mendalam dapat dibina sudah pasti apa yang kita perkatakan tentang produk dan
nasihat kita tentang perkara-perkara yang lain akan lebih mudah diterima oleh
mereka. Mengujudkan suasana yang harmoni dan disegani oleh kedua-dua pihak amat
diperlukan agar hubungan yang mendalam dapat dimeterai dengan sebaik yang
mungkin.
vii.
100% percaya
Jangan
menipu dan berbohong. Buruk padahnya nanti. Bantu orang dan jangan sama sekali
fikirkan tentang kepentingan diri sendiri mengatasi segala-galanya. Bila dah
tamak dan nampak perangai buruk kita sampai bila perhubungan yang baik yang
kita idamkan selama ini tidak akan berkekalan untuk selama-lamanya. Berikan
perhatian sewajarnya kepada mereka 100% komitmen dahulu yang kita benar-benar
bersungguh membantu mereka dengan produk yang kita tawarkan. Jangan tunjukkan
kita menjual tetapi tunjukkan apa yang produk kita boleh lakukan untuk
selesaikan masalah mereka. Bila kita bersungguh dan jujur apa yang kita perkatakan
sudah pasti 100% kepercayaan akan terserlah akhirnya.
viii.
Saling memerlukan antara satu sama yang lain
Perhubungan yang
baik mendatangkan kepercayaan yang mendalam menyebabkan satu keperluan antara
satu sama yang lain. Bagi kita mengharapkan penutupan jualan dan jualan
berulang boleh berlaku lagi di masa hadapan. Bagi pelanggan mereka nampak dan
merasakan produk yang kita tawarkan boleh memberi manfaat dan menyelesaikan
permasalahan yang mereka tanggung selama ini. Kerana itu perhubungan yang baik
dan mesra amat penting kerana masing-masing di kedua-dua belah pihak saling
memerlukan tanpa perlu adanya paksaan dan pengaruh dari seseorang. Selagi kita
ikhlas dan jujur dengan apa yang kita lakukan selagi itulah orang akan menerima
kehadiran diri kita di pasaran.
Lakukan sebaik mungkin dalam membina perhubungan yang baik seperti mana
yang dikehendaki. Tanpa adanya perhubungan yang baik bagaimana untuk
mendapatkan jualan seperti mana yang dikehendaki. Bila telah wujudnya
perhubungan yang kita mahukan, bukan setakat jualan sahaja yang kita boleh
dapati, jualan bersilang dan jualan berulang dengan begitu mudah juga boleh
kita lakukan. Referral daripadanya janganlah pula kita risaukan kerana dengan
mudah pelanggan tersebut sudah pasti akan memberikan kepada kita jika kita
mahukan. Yang penting jangan segan silu dan merasa cukup malu kepada nya untuk
kita membuka mulut. Selagi tidak di minta selagi itu pelanggan pasti tidak akan
mengetahuinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan