Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 15 September 2012

Emo kah kita?



Bertemu dengan prospek/pelanggan dalam sesuatu keadaan dan situasi amat memerlukan pengawalan emosi yang terbaik.  Perlunya kawalan emosi yang terbaik adalah semata-mata bagi memastikan prospek/pelanggan yang ditemui merasa cukup selesa dan kepercayaan kepada diri kita. Seperti mana orang sekarang berkata “EMO kena jaga Bro….”, begitulah betapa pentingnya untuk kita menjaga dan mengawasi emosi kita selalu terutama sekali apabila kita berhadapan dengan orang.

Elakkan menjadi terlalu emosi tanpa sebarang kawalan. Fahami apa yang berlaku bukannya merasai atau rasa apa yang terjadi. Kalau dibiarkan berlarutan sudah pasti kita akan sukar untuk mendapatkan prospek/pelanggan. Bila dah payah mendapatkan mereka sudah pasti sampai bila-bila penutupan jualan akan gagal begitu sahaja. 

Terdapat beberapa situasi yang akan menyebabkan emosi tidak begitu stabil keadaannya. Emosi benar-benar bergantung kepada keadaan

I.                    Pengalaman

Pengalaman mengajar segala-galanya. Pengalaman adalah guru kepada kehidupan. Sekali terkena sampai bila-bila pengalaman akan terus mengingatkan diri kita jangan mudah percaya. Kerana itu ia nya boleh menentukan emosi seseorang sama ada boleh bertindak berani, takut, malu dan sebagainya apabila berhadapan dengan seseorang. Sentiasa belajar apa yang telah kita tempuhi selama ini bagi memastikan setiap pengalaman yang diterima dan dikutip itu adalah benar-benar guru terbaik buat diri kita sendiri.

II.                  Prestasi

Apabila prestasi dalam keadaan baik dan meningkat, emosi juga akan turut bersemangat mengikut apa yang terjadi ada berlaku. Kegembiraan dan kesungguhan untuk melakukannya benar-benar mempengaruhi prestasi kita. Amat berlawanan kalau kita dalam keadaan prestasi tugasan yang sedang merudum. Jelas terpancar riak muka kekecewaan dan kehampaan akan menjelma di sebabkan prestasi kerja yang begitu sukar untuk dicapai. Merasakan sasaran yang diberikan ini terlalu tinggi dan sukar untuk dicapai lebih menambah derita dan kekecewaan yang amat sangat.

III.                Keadaan kewangan

Kena lebih berhati-hati dengan keadaan ini. Tiada siapa pun di dunia ini akan suka kalau tiada wang. Ada wang ada kegembiraan. Ada kegembiraan emosi kita akan terkawal dengan baiknya sama sekali. Kerana itu, jangan berhutang terlalu banyak. Hutang ikut kemampuan, jangan suka-suka hati berhutang tak tentu hala. Bila kewangan kita yang sepatutnya menjadi positif bertukar tangan kepada menjadi negatif sudah tentu sedikit sebanyak akan menjejaskan prestasi kerja kita. Berwaspadalah dan jaga struktur kewangan peribadi kita sendiri

IV.                Masalah kehidupan

Jangan dibiarkan segala masalah bersarang dalam diri kita. Punyalah baik hati sehinggakan masalah orang lain pun kita juga yang kena fikir dan menanggung beban masalah tersebut. Ada masalah jangan lari tapi hadapilah dia dengan sebaik yang mungkin. Jangan kerana ada masalah terus emosi kita terganggu. Setakat emosi terganggu tidak mengapa lagi, ini tugasan jualan habis terganggu sama sekali. Musnah karier musnah masa depan hanya disebabkan gangguan emosi yang tidak boleh dikawal lagi. Elakkan ia sama sekali. Cari Jalan penyelesaian setiap kali masalah timbul agak tidak melarat pula kepada tugasan melakukan jualan nanti

V.                  Kesihatan

Jaga lah kesihatan dengan sebaik yang mungkin. Mana yang dah ada penyakit kekal jangan sama sekali putus makan ubat setiap hari. Yang pada badannya penyakit belum singgah lagi kepadanya pastikan diri kita ini dibawa sentiasa untuk melakukan senaman dan berikan badan kita pemakanan tambahan atau vitamin-vitamin yang bersesuaian. Lebih dah sakit emosi kita akan lemah dan boleh menyebabkan prestasi tugasan kita juga akan turut terjejas.



Kawal emosi kita dengan sebaik yang mungkin agar orang-orang di sekeliling kita seperti ahli keluarga, jiran tetangga, sahabat handai dan rakan sekerja dapat menerima kita sebaik yang mungkin sebelum kita bertemu dan melakukan jualan kepada prospek/pelanggan yang ditemui. Belajar untuk mengawal emosi kita sendiri sebelum kita sibuk dengan emosi orang lain. Semua manusia tiada kesempurnaannya tetapi ia nya bukan satu pasport kepada diri kita sendiri untuk membiarkannya pula terjadi dengan sewenang-wenangnya. Nak mudah dapatkan pertemuan dan penutupan jualan kena pastikan emosi kita sentiasa menunjukkan keceriaan dan kegembiraan sentiasa di hadapan prospek/pelanggan. Yakinkan dan beri kepercayaan kepada mereka untuk jalinan perhubungan sentiasa mudah dan senang untuk kita peroleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan