Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 12 September 2012

Asas Presentasi



Bertemu dengan prospek/pelanggan didalam temujanji yang telah ditetapkan sudah pasti presentasi perlu diberikan. Sesi penerangan dan memberitahu apa yang sepatutnya adalah satu kemestian. Kalau tidak diberitahu macam mana mereka nak tahu apa tah lagi nak faham apa yang ingin kita tawarkan kepada mereka. Nak berikan presentasi perlukan kemahiran bukan setakat nak bagi mereka faham sahaja tetapi bagaimana untuk mendesak hati dan sanubari mereka untuk pada waktu akhirnya akan menerima apa yang kita tawarkan kepada mereka.

Begitu juga kalau melakukan ceramah. Ceramah adalah gabungan dari CERITA RAMAH. Kena bagi yang ramah dan mesra semasa melakukan presentasi. Elok dijangka ceramah bertukar pula jadi cemarah (cerita marah) eloklah dielakkan sama sekali. Ada peluang untuk dapatkan jualan yang disasarkan terus menjadi hilang begitu sahaja. Kita juga yang rugi menanggungnya. Berhati-hati dalam memberikan presentasi apabila melakukan ceramah di hadapan orang ramai.

Lakukan dengan sepenuh hati. Persiapan dari awal perlu ada. Latihan jangan dilupakan. Mana yang kita ketahui ada kesalahan-kesalahan yang di lakukan jangan sama sekali diulangi. Fokus sepenuhnya. Jangan fikirkan komisen atau pendapatan tambahan yang bakal kita perolehi dahulu tetapi fikirkan sebaik-baiknya bagaimana kita boleh dan dapat membantu mereka yang berada dihadapan kita.

Antara asas-asas presentasi yang perlu kita lakukan adalah

i.                    Logik

Beri penerangan pastikan jangan sampai mereka begitu berserabut dengan apa yang diberikan. Nampak mukanya macam blurr sahaja tanyakan kepada mereka sama ada mereka faham ataupun tidak. Jangan teruskan dahulu sehingga kita dapat pengesahan yang kita terangkan kepada mereka telah difahami. Selalukan beri penerangan secara logik akal, yang mudah untuk difahami dan jangan beri penerangan yang terlalu lengkap dan teknikal. Beri yang mudah mereka faham dan terima yang apa kita sampaikan.

ii.                  Fakta

Bila bermain dengan angka, tunjukkan dan beri mereka faham apa yang kita kirakan dihadapan mereka. Jangan main syok sendiri kita sahaja yang faham. Itu bukan membantu prospek/pelanggan namanya. Berikan secara berfakta supaya mereka mudah lagi nak faham. Selalunya perkara-perkara yang melibatkan fakta semuanya ketahui ia nya bukan perkara yang main-main dan boleh ditipu begitu sahaja. Kena yakin dengan apa yang dipersembahkan barulah mereka akan yakin dengan diri kita.

iii.                Jelas

Ini yang sepatutnya. Berikan penerangannya sejelas yang boleh dan ringkas. Bukan mengajar tapi menjual. Menjualpun kena ada sedikit kemahiran seperti seorang guru bila beri penerangan, seorang doktor apabila memberikan nasihat dan seorang arkitek apabila merangka apa yang prospek/pelanggan mahukan. Pastikan setiap apa yang dipertuturkan cukup jelas dan mudah difahami. Semakin mereka memahami apa yang kita perkatakan lebih mudah lagi dan terbuka lebih besar lagi peluang kita untuk mendapatkan penutupan jualan sepertimana yang dikehendaki.

iv.                 Manfaat

Apa yang hebatnya tentang produk yang ditawarkan. Apa yang boleh dirangsang di pemikiran mereka tentang kehebatan dan kelebihan produk yang ada. Prospek/pelanggan semestinya mahu mengetahui yang ini bukannya tentang ciri-ciri produk. Tarik hatinya untuk ketahui dan ambil berat tentang segala yang ada dalam produk tersebut agar apabila ia telah di fahami maka cukup mudah untuk membantu mereka menerima tawaran dari kita.

Ingat apa yang telah dimaklumkan. Pengalaman tidak dapat dikutip selagi kita gagal melakukannya yang terbaik. Selagi tidak peroleh penutupan jualan selagi itulah tiada sumber peransang penaik semangat untuk bertindak selanjutnya. Kalau perkara asas ini gagal kita kuasai bagaimana pula kita nak kuasai perkara-perkara yang lebih hebat lagi. Pastikan semasa presentasi dan sesi penerangan diberikan, kefahaman prospek/pelanggan keatas produk yang ditawarkan itu adalah penting bagi mengerakkan hati dan perasaan mereka mahu kepada kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan