Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 8 September 2012

CENDERAMATA - Pilihlah yang terbaik



Dalam usaha mencari dan menambah penutupan jualan, antara strategi paling baik digunakan adalah menggunakan item-item promosi bagi menarik lebih ramai lagi untuk berurusan dengan kita. Kadang-kadang hanya kerana sebatang pen, gelas plastik atau penanda buku sahaja cukup memadai diberikan sebagai sebuah cenderamata kepada pelanggan. bagi pelanggan ia nya cukup dihargai sebagai

i.                     Tanda kenangan daripada kita

ii.                   Sebagai pengesahan yang mereka adalah pelanggan kita

iii.                  Sebagai pelanggan mereka hendak untung jangan rugi walaupun mendapat hadiah yang tidak seberapa

iv.                 Buah tangan sebagai bekalan apabila mereka balik nanti

v.                   Tanda kepuasan hati kita terhadap mereka

Walaupun begitu, apakah tindakan kita bagi mendapatkan produk-produk yang bersesuaian dengan cenderamata yang ingin kita berikan. Cukup kah sekadar pen setiap masa atau bertukar barangan selalu apabila setiap kali promosi atau pembukaan kaunter dilakukan? Kena tentukan dengan segera dan betul. Antara faktor-faktor yang menentukan perkara ini adalah

i.                    Bajet

Faktor paling utama. Tak guna bagi cadangan hebat kalau bajet nya sedikit ataupun tiada. Kena periksa terlebih dahulu. Kena tahu ada bajet ataupun tidak. Berbuih-buih mulut keluarkan cadangan yang pelbagai dan menarik tetapi semuanya sukar untuk dilakukan hanya kerana kesempitan atau kekurangan bajet. Kebiasaannya tenaga kakitangan jualan yang berjaya akan sanggup mengeluarkan duit dari wang sakunya sendiri bagi memastikan pelanggan yang beliau dapat tidak lari ke tempat lain.

ii.                  Sasaran pasaran

Nak bagi cenderamata pun kena tengok dahulu sasaran pasarannya terlebih dahulu. Siapa pelanggan kita, apa yang dimahukan, kawasan mana bakal pelanggan berada dengan ramainya dan sebagainya. Semuanya perlu diketahui agar mudah mendapatkan barangan seperti mana yang di mahukan. Jangan main ambil sahaja item-item promosi ini tanpa ketahui sasaran pelanggan. Ditakuti nanti tersilap item atau barangan akan memenuhi bilik stor sahaja.

iii.                Menarik tapi jangan terlalu murah

Adat nak bagi pada orang biarlah ada kualitinya sedikit. Jangan sama sekali tengok barangan tersebut murah sakan habis kita borong produk tersebut. bila diberi kepada orang, belum lagi pelanggan tersebut beredar didapati ianya telah rosak atau pecah dua dan sebagainya.ini semuanya akan melibatkan imej kita. Berhati-hati dan elakkan dari menjadi orang yang terlalu mengira kos yang akan dikeluarkan nanti. Seimbangkan dengan kehendak pengurusan dan permintaan pelanggan yang ingin berurusan dengan kita.

iv.                 Kemudahan kita

Punya lah ghairah kita nak bagi dekat pelanggan langsung tidak kita fikirkan bagaimana rupa hadiahnya sama ada ia nya mudah diberi atau tidak kepada mereka. Kalau setakat payung kira mudah lagi untuk di bawa atau diberikan kalau seperti kipas angin dan seumpamanya itu bagaimana? Biarlah ia berbaloi untuk semua pihak sama ada mudah untuk memberi ataupun untuk menerimanya

v.                   Sikap penerima

Sentiasa melihat reaksi pelanggan semasa menerima cenderamata daripada kita. Adakah mereka bergembira ataupun tidak. Bagaimana tanggapan mereka menerima cenderamata tersebut. apakah cenderamata tersebut memadai buat mereka ataupun tidak. Perhatikan agar di masa hadapan sekurang-kurangnya kita tahu item atau barangan apa pula yang sesuai untuk diberikan pula kepada pelanggan yang lain ataupun sama.



Pilihlah item yang sewajarnya kalau inginkan melakukan promosi. Sebagai contoh di awal tahun mungkin boleh diberi beg pencil atau peralatan sekolah, musim perayaan hari raya, sampul ang pow atau buah kurma, hujung tahun kalendar dan diari tahun baru. Semuanya kena ambil tahu dan jangan sama sekali item yang kita berikan itu langsung tiada relevan dengan apa yang berlaku di sekeliling. Kepekaan kena ada, sensitiviti perlu dijaga dan keprihatinan diawasi sentiasa. Barulah boleh ketahui sama ada item atau produk yang hendak diberikan itu adakah sesuai ataupun tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan