Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 21 September 2012

DIKRITIK



Paling mencabar keadaan dalam melakukan jualan adalah apabila kita senang-senang dikritik orang. Macam-macam orang perkatakan. Tak reti bersembang nak cuba menjuallah, jalan sengetlah, pakaian yang di pakai tidak berapa menariklah dan pelbagai lagi reaksi orang lain kepada kita. Bila ada orang yang mengkritik mengakibatkan diri kita ini terlalu mudah rasa tersinggung, memendam rasa, kecewa dan yang paling menyedihkan merasakan kritikan seseorang tersebut ke atas kita adalah untuk menjatuhkan maruah kita di hadapan orang lain.

Kritikan sama ada kita suka ataupun tidak, sama ada untuk perbetulkan diri atau maruah kita sememangnya akan mudah memberikan kita rasa tersinggung dan merasa kekecewaan sedikit walaupun kita ketahui yang memberikan kritikan tersebut adalah  begitu baik sekali pandangan dan nasihat yang diberikan terhadap kita, mungkin kaedah atau caranya mengkritik tidak kena caranya pada kita. Berlakunya ke tidak selesanya menerima kritikan ini adalah kerana di sebabkan olahan kritikan yang diberikan adalah berpandukan kepada “cara mereka” dan bukannya mereka mengkritik kita mengikut “apa yang bersesuaian dengan kita” sahaja.

Kadang-kadang perkara yang menyakitkan hati kita itulah satu ubat yang perlu kita pergunakan semula. Mungkin ada hikmatnya, ada sebabnya demi kebaikan, membetulkan mana-mana yang salah dan tidak betul akan apa yang kita lakukan dan yang paling penting mungkin ada kebenarannya. Perbaiki semula diri kita dan jangan mudah sama sekali merasa begitu DOWN apabila dikritik. Tindakan yang perlu di lakukan adalah

i.                     Berfikir secara positif
Jangan fikir yang bukan-bukan dan negatif. Setiap yang berlaku sudah pasti ada hikmat, ada sebabnya. Belajar katakan pada diri kita sendiri setiap apa yang di kritik adalah demi kebaikan untuk diri kita sendiri yang perlu dilakukan dengan sabar dan bijaksana. Sudah pasti orang yang mengkritik kita itu semestinya mahu melihat kebaikan yang sepatutnya hadir dalam diri kita dan mengharapkan agar kita akan mudah untuk berubah bersamanya

ii.                   Tahu antara responsif dengan reaktif
Responsif adalah satu keadaan di mana kita begitu mudah mengatakan sesuatu tindak balas kepada mereka secara berhemah dan berbudi bahasa. Responsif akan menjadikan seseorang berfikir ke arah yang lebih baik, memberikan input yang lebih positif dan yakin akan apa yang diperkatakan. Contoh, apabila menerima kritikan pasti akan berkata kepada hati, syukur Alhamdulillah ada juga insan yang sudi memberikan pandangan yang jelas dan jujur demi kebaikan diri saya sendiri. Tidak mengapa saya akan merubahnya secepat yang mungkin.”

Manakala reaktif adalah satu keadaan yang hanya memendam perasaan dalam hati menunjukkan ketidakpuasan hati. Tidak ada kemampuan untuk berubah dan masih merasakan apa yang dilakukan selama ini adalah betul dan benar. Contoh, apabila menerima kritikan sudah pasti akan mengatakan”pandai-pandai sahaja nak kritik orang, dia tu perfect sangatlah ke?, tak sedar diri ada hati nak tegur orang”

iii.                  Berazam melakukan yang terbaik
Bersyukur ke hadrat Allah. Kita akhirnya tahu apa yang telah orang kritikan kepada kita adalah betul dan benar. Berazam untuk perbetulkan diri dengan secepat mungkin dan cuba jangan diulangi lagi di masa hadapan. Sememangnya cukup sukar untuk berubah tapi kalau ia nya ke jalan yang betul dan benar tiada apa salahnya.


Jangan mudah apabila menganggap kritikan dari seseorang baik dari bos  atau dari prospek/pelanggan  ataupun dari rakan sekerja kita anggaplah ia nya satu perkara yang positif yang boleh membina semula karier kita. Jangan terlalu fikirkan, orang yang menegur kita itu macam dah terlalu pandai sangat tetapi ambillah iktibar dan pengajaran daripadanya. Insya-Allah setiap perbuatan yang baik sudah pasti ganjarannya adalah lebih Allah SWT berikan kemudian hari nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan