Antara perkara yang perlu dilakukan dalam jualan
adalah dengan melakukan aktiviti-aktiviti yang sepatutnya. Kadang-kadang kerana
terlalu tertekan ataupun tekanan kerja yang diberikan oleh pihak atasan akan
membuatkan kita hilang pedoman dan merasakan serba tak kena dan menjadi apa
yang dilakukan walaupun tindakan yang di ambil dengan segera dan secepat yang
mungkin. Main hentam kromo sahaja. Tak fikir apa yang nak dan dah jadi, janji lakukan
sahaja aktiviti yang sepatutnya asalkan hasil boleh didapati tidak kiralah sama
ada leads (perujuk) atau terus mendapatkan penutupan jualan.
Fikirkan dulu. Mana satu aktiviti yang boleh
memberikan pulangan yang tinggi dan yang mana satu aktiviti yang dirasakan
memberikan pula pulangan yang rendah. Kena tahu bezakan. Jangan main hentam
saja. Nak buat fikir betul-betul. Carilah aktiviti jualan yang boleh memberikan
pulangan yang banyak dan cepat kepada kita mendapatkan penutupan jualan. Kenal
pasti segera dan sebaik-baiknya lakukan dari apa yang telah kita lalui melalui
pengalaman kita sendiri ataupun dari pengalaman dari orang yang berjaya.
Ada dua jenis aktiviti yang perlu di fahami
i.
Memberikan pulangan
yang tinggi
Ketahui ia nya sangat penting dan perlu dilakukan secara
konsisten dan ketekalan tanpa henti. Contoh terbaik aktiviti yang memberikan
pulangan tinggi adalah seperti melakukan panggilan ‘COLD CALL’ tetapkan temu
janji, edaran flyers, membuka booth ataupun taklimat. Aktiviti-aktiviti seperti
inilah sepatutnya perlu diisikan dengan penuhnya dalam jadual kalendar diari
jualan kita. Kalau ini yang kita lakukan sudah pasti tidak akan berlaku
kekeringan prospek/pelanggan yang kita ingin sasarkan.
ii.
Memberikan pulangan
yang rendah
Kurang pentingnya tapi suka atau tidak kita kena lakukan
juga. Walaupun berkemungkinan memberikan pulangan yang agak rendah tapi ia nya
tidak mustahil untuk mendapatkan prospek/pelanggan. Antara aktiviti yang
memberikan pulangan rendah adalah seperti penghantaran e-mel, faks ataupun
surat jemputan atau promosi kepada bakal pelanggan/pelanggan. Kena tetapkan
juga dalam diari aktiviti kita untuk dimasukkan sekali. Mana tahu mungkin hasil
dari perkara seperti ini boleh mengakibatkan kita menerima hasil yang tidak di
sangka-sangka.
Kenal pasti dahulu. Tentukan segera, jangan di
tangguhkan lagi. Pilih yang mana mudah mendapatkan prospek/pelanggan. Ingat,
penutupan jualan matlamat utama. KPI kena tahu agar sasaran yang diberikan
dapat dicapai dari awal lagi dan tidak sama sekali menunggu di saat akhir baru
terhegeh-hegeh nak capai atau lakukan. Bila nak tercapai lagi itu yang buat
kita mudah menjadi tension, kerja kelam kabut dan asyik mengharapkan tuah
sahaja. Elakkan sama sekali. Orang yang berjaya adalah orang yang sentiasa
merancang dahulu dan buat apa yang telah beliau rancang kan agar ia nya menjadi
satu realiti. Usaha secara konsisten dan bersungguh adalah kunci
segala-galanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan