Sedih melihatnya apabila melihatkan prestasi yang ditunjukkan. Bila masa
pencapaian dah jadi terbaik bulan lepas tiba-tiba sahaja terus merudum tak
tentu hala prestasi yang ditunjukkan. Langsung tiada konsisten dan ketetapan
dalam melakukan jualan seperti mana yang diharapkan. Tak tahu di mana silapnya.
Tak tahu apa lagi yang tak kena dan tak tahu siapa yang perlu dipersalahkan.
Jualan merupakan satu permainan angka. Angka yang dikehendaki kalau tidak
ditentukan dan dijaga dengan baiknya sudah tentu akan merudum jatuh. Apabila
melakukan tugasan jualan kena ada kesungguhan untuk melakukannya. Memasuki
bidang ini janganlah jadi ‘hangat-hangat tahi ayam’. Sekejap sahaja panasnya.
Perlu ada perancangan yang betul dan saksama supaya tindakan yang kita lakukan
sentiasa konsisten, berdaya maju dan mampu memperoleh mencapai sasaran setiap
bulan.
Mungkin, perkara-perkara sebegini perlu kita renungkan semula dalam
memastikan konsistensi melakukan tugasan jualan dapat dipulihkan semula agar
berterusan pengekalannya sampai bila-bila. Antaranya adalah
i.
Rancang terlebih dahulu
Nak lakukan
apa-apa tindakan sekalipun kena ada perancangan bukan main buat sesuka hati
sahaja. Perancangan kalau nak dibuat bukan setakat untuk setahun sekali punya
aktiviti sahaja. Kena ada perancangan untuk bulanan, mingguan dan harian yang
boleh membantu tugasan mencapai sasaran tahunan yang diberikan. Perancangan
kena betul dan jitu mengikut apa yang telah disarankan oleh pihak pengurusan.
Bukan main ikut apa yang kita suka tanpa mengetahui terlebih dahulu apa yang
diperlukan oleh mereka. Adat orang makan gaji arahan orang atasan perlu di
ikuti kerana mereka penentu dasar dan peraturannya manakala kita pula kena ikut
apa yang dikehendaki mereka boleh dicapai secara efektifnya pula.
ii.
Pengurusan masa
Ketahui
kepentingan tugasan kita terlebih dahulu. Mana satu yang penting perlu
diselesaikan segera dan yang mana satu boleh untuk kita tangguhkan sebentar.
Yang penting jangan sama sekali kita anggap semuanya penting sehingga kita
langsung tidak ambil tahu apa kepentingan sebenarnya di mata pihak pengurusan
ataupun pelanggan. Bila dah ada penangguhan diberikan jangan terus buat tidak
tahu sahaja, macam tak penting buat selama-lamnya pula. Kena pandai lakukan
pengurusan masa sewajarnya.
iii.
Stok prospek yang mencukupi
Sama ada
kita terlalu mengharapkan kedatangan prospek ke premis kita merasakan itu sudah
memadai dari kita mencari prospek untuk tujuan sebenar kita. Sepatutnya bila
kita yang buat jualan, pelanggan perlu dicari. Nak cari mereka, perlukan pangkalan
data yang banyak dan tersedia ada. Jangan main mengharapkan kedatangan mereka
ke premis kita sahaja. Kalau datang pun anggaplah ianya mungkin satu bonus
anugerah Allah kepada kita. Jangan pula mengharapkan bos kita pula memberikan
kes kepada kita sebagai tanda bos kita itu benar-benar ambil berat kepada kita.
Berubahlah kepada cara tugasan jualan yang nyata. Jangan terlalu asyik dengan
menunggu suapan dari orang lain sahaja tanpa adanya usaha yang bersungguh dan
berdikari dengan curahan tenaga dari kita sendiri. Kerana nak fikirkan yang
senang sahaja langsung kita tak ambil berat langsung tentang budaya sebenarnya
cara kita memberikan khidmat sewajarnya kepada pelanggan dan majikan kita
sendiri.
iv.
Tiada yang mustahil
Mereka mengambil
kita bekerja menandakan yang mereka benar-benar yakin dan percaya yang kita
sudah pasti boleh melakukan tugasan jualan memenuhi sasaran yang diberikan.
Bukan mengharapkan gaji bulanan yang setimpal dan memperoleh komisen yang
banyak. Majikan tahu ianya tidak ada sesuatu yang mustahil untuk kita lakukan.
Kalau tidak tak kan kita boleh diambil bekerja di sini. Berazamlah dan berubah
perangai dan kelakuan kita untuk melakukan yang terbaik lebih baik dari
kakitangan jualan yang terbaik pernah ada di sini.
Jangan mengecewakan hati dan perasaan orang yang sentiasa mengharapkan
prestasi terbaik dari kita. Mereka dah percaya kepada kita tapi malangnya kita
pula yang tidak memberikan semula kepercayaan tersebut kepada mereka. Ini kah
caranya kita membalas budi baik dan jasa mereka hanya semata-mata mereka telah
mula memberikan kepercayaan tersebut kepada kita? Jangan jadi seperti kacang
lupakan kulit, bila masa susah dan tersepit pelbagai janji ditaburkan untuk
memberikan khidmat yang terbaik tetapi bila dah senang lenang segala janji
manis yang ditaburkan terus dilupai begitu sahaja. Alangkah sedihnya.
Daripada Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda yang bermaksud “Tiga petanda orang munafik; apabila bercakap dia
berbohong, apabila berjanji dia memungkirinya, apabila diberi amanah dia
mengkhianatinya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Bertindak segera, belajar demi perubahan biar ada ketetapannya dalam melakukan
tugasan jualan menjadi seorang yang sentiasa konsisten dan dahagakan pencapaian
terbaik demi menjaga karier dan periuk nasi kita semasa berada di bawah naungan
organisasi tempat kita bernaung. Kalau kita tidak memulakannya dahulu,
agak-agak siapa kalau bukan kita sendiri juga. Dakilah tangga setinggi yang
boleh dan termampu kerana setiap usaha itu adalah tangga kejayaan bukan kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan