Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 23 September 2012

4P MEMBINA KESETIAAN PELANGGAN



Berbeza keadaannya apabila kita berada di kawasan bandar. Rumah-rumah sekeliling di penuhi dengan pagar-pagar yang didirikan. Ia nya semata-mata bagi melindungi dan memastikan tahap keselamatan boleh di jaga dan membendung dari kesenangan pencerobohan memasuki rumah dari orang yang tidak di kenali mudah terjadi. Berbeza dengan rumah-rumah di kawasan kampung, majoritinya sudah pasti tidak berpagar dan dibiarkan begitu sahaja tanpa adanya unsur-unsur keselamatan yang tinggi.

Kenapa perlu berpagar pada kawasan perumahan kita? Kalau di kampung boleh tanpa berpagar kenapa di tempat kita dimestikan pula? Semuanya adalah berkaitan dengan keselamatan penghuni dan sebagai satu bukti persempadanan tempat tinggal yang perlu untuk kita ketahui. Banyak sebabnya kenapa perlu didirikan pagar. Begitulah dalam jualan, sudah kah kita memagarkan kawasan jualan kita dari di ceroboh dengan mudah oleh rakan sekerja atau dari para pesaing kita. 

Bukan setakat rumah sahaja yang perlu di pagar tetapi juga pelanggan-pelanggan yang sedia sama ada setia kepada kita atau pernah berurusan dengan kita perlu kita jaga dan beri tumpuan sewajarnya. Kerana dari merekalah kita mudah mendapat jualan dan kerana dari merekalah kita mudah mendapat referral. Kena awasi dan kena jaga agar tidak mudah hilang begitu sahaja.

 Kerana itu kita di saran mendirikan pagar yang sepatutnya agar pelanggan-pelanggan kita tidak sama sekali beralih arah dan mudah berpaling tadah kepada orang lain pula. Antara tindakan yang diperlukan kita untuk melakukannya adalah

i.                     Perancangan

Apa pun juga yang kita lakukan kena ada perancangannya. Jangan main sesedap hati sahaja main bedal tak tentu hala. Rancang agar perhubungan yang telah dibina tidak hilang begitu sahaja. Dahlah nak dapatkan sukar sesukarnya bila dah dapat terpaksa main lepas begitu sahaja. Kena fikir jalannya agar hubungan yang terjalin tiada gangguan terutamanya dari anasir luar. Kepercayaan memainkan faktor penting sebagai satu pagar kukuh seperti tembok yang agak sukar untuk orang lain tembusi dan lepasi.

ii.                   Perhubungan

Jangan sama sekali menipu dan kelentong orang. Sekali kita didapati menipu sampai kiamat orang tak akan percaya kepada kita lagi. Elakkan sama sekali. Sentiasa jujur dan amanah dalam melakukan tugasan. Walaupun pahit kadang-kadang manisnya tetap muncul juga suatu hari nanti. Bersabar sentiasa dan berbuat baik membantu orang seramai yang termampu. Bina perhubungan melalui kerja keras kita membantu orang, tolong orang selesaikan masalah melalui tawaran produk kita. Biar mereka yang buat penilaian ke atas kita dan bukannya kita yang lakukan penilaian.

iii.                  Perwatakan

Buat setakat nak kena jaga penampilan diri. Perwatakan yang baik amat dituntut sama sekali. Perwatakan melambangkan budi bahasa. Budi bahasa yang tinggi orang akan lebih cepat percaya dan mudah berinteraksi apabila bersua dengan kita. Perwatakan yang menjengkelkan orang pasti tiada teman untuk dirapati. Kenal pasti segera apa yang lebih apa yang kurang dalam diri kita untuk kita perbetulkan semula mana-mana yang kurang. Demi kebaikan tiada mengapa asalkan orang mudah percaya dan mudah pula melakukan jualan berdasarkan kepada perwatakan kita walaupun presentasi belum lagi diberikan. Alangkah hebatnya.

iv.                 Prihatin

Kena ambil berat dan tahu. Jangan pula buat-buat tak tahu saja. Apa yang berlaku di sekeliling kita kena perhatikan dan dengari. Sensitiviti kena lebih agar apa yang berlaku sekurang-kurangnya kita sudah mengetahuinya. Tapi jangan pula digunakan untuk bergosip atau mengumpat orang sudahlah. Perkara yang menyentuh hati dan perasaan orang hendaklah disimpan baik-baik dan jangan sama sekali dihebohkan sama sekali. Mana-mana yang baik berikan ucapan penghargaan kepada mereka. Sekurang-kurangnya mereka telah ketahui yang kita sememangnya seorang yang akan mengambil berat tentang mereka dan ingin menjaga setiap perhubungan yang terjalin dengan baik dan saksamanya.


Oleh yang demikian, eratkanlah silaturahim dalam mencapai keistimewaan yang tersebut di atas dan jauhilah dari perkara yang boleh memutuskannya. Tanganilah masalah yang ada atau mungkin terdapat dengan perasaan rasional dan eratkanlah semula perhubungan yang sudah retak itu dengan rasa kesedaran serta keinsafan, apatah lagi kerana mereka yang tidak mahu berdamai itu akan dipertanggungkan keampunannya, seperti mana hadis Rasulullah  SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah  RA bermaksud “Dibuka pintu-pintu syurga itu pada hari Isnin dan Khamis, Setiap orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu apa pun akan diampuni, kecuali seseorang yang sedang dalam permusuhan dengan saudaranya. Dikatakan: Tangguhkanlah keduanya sampai mereka mahu berdamai. Tangguhkanlah keduanya sampai mereka mahu berdamai. Tangguhkanlah keduanya sampai mereka mahu berdamai” (Hadis riwayat Muslim)

Jangan bila dah mula hilang pelanggan kita baru merasa nak menyesal tak sudah-sudah. Salah kita sendiri kerana tak menjaganya dari awal. Kena bersedia selalu agar pelanggan merasakan diri kita sentiasa dekat dan rapat dengan diri mereka. Walaupun dengan hanya bertanya khabar dan mengucapkan sesuatu peristiwa melalui SMS atau e-mel tapi bagi pelanggan ia nya sebagai satu tanda ingatan dari kita kepada nya. Lambat laun, bila mereka yang telah pun menjadi pelanggan setia apabila memerlukan produk sama ada untuk diri sendiri ataupun kenalannya sudah pasti diri kita juga yang di carinya nanti di kemudian hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan