Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 3 September 2012

Pabila Bercakap


Salah satu tindakan yang harus dibimbangkan ketika melakukan jualan adalah masalah dalam komunikasi. Sering orang yang melakukan jualan menggunakan masa yang ada padanya hanya melalui satu hala sahaja. Beri penerangan, beri sebabnya dan beri kelebihannya kenapa produk yang di jual perlu diterima oleh prospek/pelanggan yang berada dihadapannya. Tiada langsung harapan untuk komunikasi dua hala berlaku dan terjadi. Amat mementingkan apa yang dilakukan diterima bulat-bulat oleh prospek/pelanggan yang berada di hadapannya.

Elakkan ia berlarutan sebegini. Kerana itu kita di saran banyakkan mendengar dari bercakap. Beri peluang sepenuhnya kepada mereka menceritakan dan meluahkan. Sebab sebenarnya  apa masalah yang di tanggungnya dan apa yang diperlukannya supaya kita lebih mudah dan fokus produk apa yang terbaik untuk kita berikan kepada mereka. Sebelum mereka bercakap, kita yang perlu memulakannya terlebih dahulu. Kita yang berkehendakkan kepada mereka, jadi kena kitalah yang memulakan komunikasi. Lakukan dengan sebaik mungkin agar tiada nanti semasa pertemuan tersebut kegagalan komunikasi terjadi dan hilang begitu sahaja.

Apa yang perlu kita lakukan bagi memastikan tiada kegagalan berlaku dan terjadi adalah dengan cara

i.                    Bertenang sentiasa
Jangan kelam kabut. Jangan menggelabah. Jangan ada risau yang amat sangat walaupun kerisauan tersebut sememangnya ada. Perlu ada ketenangan. Bila dah tenang kita semakin yakin untuk berkomunikasi. Yakin tapi tiada ketenangan akan menyebabkan apa yang ingin kita sampaikan agak sukar dan memayahkan. Tenang juga akan memberikan kita lebih inspirasi terhadap diri kita dalam mengeluarkan idea dan pendapat di hadapan prospek nanti.

ii.                  Lakarkan gambaran apa yang ingin disampaikan
Umpama seorang pelukis memberikan gambarannya melalui lukisannya begitulah kita yang melakukan jualan. Beri gambaran terlebih dahulu apa yang ada pada produk kita dan apa tujuan sebenarnya kita hadir di hadapan mereka. Kefahaman awal amat diperlukan agar prospek yang ditemui tahu dan faham apa yang ingin kita sampaikan.

iii.                Gunakan perkataan-perkataan yang boleh menarik minat
Berhemah dan bersopan santun. Inilah adab Islam dan Melayu yang perlu kita kekalkan. Gunakan perkataan-perkataan yang mudah menyentuh hati dan perasaan seseorang seperti minta tolong, mohon kemaafan, maaf mengganggu dan sebagainya yang mungkin dirasakan mereka yang bertemu dengan kita cukup senang  dan ceria dengan kehadiran diri kita. Selagi kita berlemah lembut dan bersopan santun selagi itulah prospek/pelanggan akan sentiasa berlembut juga dengan kita.

iv.                 Pastikan ianya jelas, ringkas dan padat
Tak guna cakap yang panjang-panjang dan berjela-jela. Nanti boring pula mereka untuk mendengarnya apa tah lagi untuk mengetahui dengan lebih lanjut. Nyatakan secara bersahaja dengan jelas, ringkas dan padat agar mereka yang berada di hadapan kita tahu dan fahami akan apa yang ingin kita sampaikan dan mahukan. Jangan berasa bimbang dan takut kerana semakin kita amalkan semakin ia nya sebati dengan tugasan kita. Semakin lama kita lakukan semakin handal kita memberi penerangan yang terbaik buat prospek/pelanggan yang mendengar dan memerhatikan kehadiran kita.

Semuanya memerlukan latihan demi latihan. Nak dapatkan latihan yang mantap dan berkesan kena dalami ilmunya dahulu. Tak perlu berguru membayar ribuan ringgit menghadiri kelas-kelas yang profesional hanya sekadar membawa berbincang dengan rakan sekerja dan dari orang yang telah berjaya melakukannya. Ada ilmu kena amalkan. Teruskan latihan demi latihan, dan sebaik rakan latihan adalah rakan sekerja kita sendiri. Kalau tidak pun mungkin di hadapan cermin juga boleh dipraktikkan cumanya apabila di hadapan cermin belajar mengawal mimik muka boleh di kenal pasti tetapi segala kesilapan dan gaya kita bercakap tiada sesiapapun yang dapat menegurnya. Jadi gunakanlah kesempatan yang ada ini untuk perbetulkan dan per elokkan lagi segala gaya dan cara komunikasi kita dengan sebaik yang mungkin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan