Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 19 September 2012

YANG TERBAIK SAHAJA



Prospek/pelanggan yang ditemui pasti memerlukan corak dan gaya perkhidmatan yang diberikan oleh kita memuaskan hati mereka. Sememangnya sebelum mendapatkan persetujuan penerimaan tawaran dari mereka seterusnya mendapatkan penutupan yang diperlukan, memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada prospek/pelanggan amat diperlukan. Jangan langsung tidak menganggap perkara ini tidak sama pentingnya seperti kita melakukan presentasi kerana prospek/pelanggan pasti akan melihat dan menengok apa yang termampu perkhidmatan yang boleh ditawarkan kepada mereka.

Untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada prospek/pelanggan yang di temui, terdapat beberapa perkara yang perlu diketahui dan ambil berat sepatutnya. Semuanya berkenaan dengan pengalaman yang telah kita tempuh sebelum ini. Pengalaman adalah guru terbaik untuk diri kita sendiri. Hanya pengalaman sahajalah yang dapat memberitahu kepada kita sama ada kita mampu atau tidak untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik atau sebaliknya. Perkara-perkara yang perlu difikirkan dan dilakukan terlebih dahulu adalah

i.                    Fikir untuk lakukan yang terbaik

Semua orang nak yang terbaik, tapi sejauh mana terbaiknya kita punya? Adakah prospek/pelanggan boleh menerima perkhidmatan yang kita tawarkan kepada mereka dengan stail dan cara yang kita berikan kepada mereka? Adakah mereka berpuas hati dan merasa yakin dengan apa yang telah kita perkatakan? Kerana itu sebelum kita bertindak kena fikirkan dahulu apa yang terbaik bagi mereka. Cari kaedah dan cari solusi yang terbaik melalui pertanyaan kepada orang yang sentiasa berjaya melakukannya. Belajar dari pengalaman orang yang berjaya dahulu, kenal pasti apa masalahnya dan gabungkan dengan pengalaman yang telah kita tempuhi, pasti akan memberikan satu keputusan yang bijak untuk tindakan seterusnya buat diri kita sendiri.

ii.                  Elakkan dari cepat melenting atau marah

Cepat melenting dan marah adalah perbuatan syaitan. Elakkan. Layan sangat kemarahan yang ada maka cepatlah pula nanti mendapat penyakit darah tinggi. Kena kawal dengan segera dan jangan sama sekali menurut hati yang panas, dikhuatiri pada satu hari nanti terbakar hati dan perasaan cukup sukar pula untuk diubati. Belajar kawal kemarahan kita. Belajar menjadi seorang yang penyabar dan tenang. Belajar kawal minda sentiasa fikirkan yang positif sahaja. Kita orang yang menjual perlu menjaga segala etika tugasan terutamanya sekali apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan yang ditemui. Prospek/pelanggan bukan sahaja melihat penampilan diri kita sahaja tapi bagaimana tingkah laku, sikap dan perangai yang ditunjukkan juga kepada mereka juga adalah sama pentingnya.

iii.                Jangan mudah merasa bosan

Kenapa perlu bosan? Kita yang hendak tugasan ini tiba-tiba begitu mudah merasa bosan. Apa yang dibuat dirasakan serba tidak kena serba tidak menjadi. Adakah keadaan sekitar atau keadaan pada diri kita sendiri? Andai kata berlakulah seperti ini, lakukanlah muhasabah diri secepat yang mungkin memikirkan kesalahan dan kesilapan kita selama ini yang perlu kita perbetulkan semula. Kalau rasa masih sukar juga nak lakukan bidang jualan ini mesti ada jalan penyelesaiannya. Jalan terbaik sekali adalah perlu tukar bidang sahaja dan jangan memaksa diri kita berlebihan pada perkara yang kita sendiri tidak menggemarinya. Perkara kalau kita tak suka lakukan hebat bagaimana ganjaran dan imbuhan yang ditawarkan sudah pasti sampai bila-bila pun tidak akan kita kecapi. Lakukan dengan minat supaya kesungguhan dapat di jelmakan. Bila dah bersungguh sudah pasti hasil yang dimahukan akan menjelma juga akhirnya.

iv.                 Tahu apa yang mereka perlukan

Pengalaman dan pemerhatian kita akan mengajar segala-galanya. Tentang apa yang mereka gemari, sukai, benci ataupun meluat sekalipun dengan cara yang kita persembahkan sebaik-baiknya lakukan apa yang mereka mahukan dari apa yang kita mahukan. Mereka yang kita sasarkan untuk menerima tawaran yang ditawarkan sudah pasti sebarang komen dan kata-kata mereka kena ambil kira dan ambil berat. Jangan jadi seperti kera sumbang yang sebenarnya memang langsung tidak menyumbang apa-apapun kepada kita. Kenal pasti segera.

v.                   Bukan merungut tapi bersungguh

Berikan komitmen yang ada dengan kesungguhan yang diperlukan. Bertenaga dan bersemangat walaupun apa juga halangan dan rintangan yang berlaku. Tapi kalau tugasan jualan ini dah bermula dengan bersungut dan merungut, alamatnya habislah keupayaan dan kredibiliti kita. Prospek/pelanggan pasti tidak akan menghormati kita kalau kita hanya pandai bersungut dan bukannya pandai mengambil hatinya untuk menerima tawaran yang kita kemukakan kepada mereka. Nak pendapatan lebih kena ada ekstranya usaha kita. Baru boleh berjaya namanya.

Mana yang salah dan silap perbetulkan. Mana yang dirasakan dan difikirkan tidak bersesuaian jangan dilakukan lagi. Ambil yang terbaik agar prospek/pelanggan yang kita temui cukup merasa yakin dengan apa yang kita perkatakan dan persembahkan kepada mereka. Berilah perkhidmatan yang baik sebaik-baik perkhidmatan yang ditunjukkan. Semua ini hanya kita sahaja yang tahu bagaimana nak lakukan yang terbaik kerana kita sendiri yang melaluinya. Itulah pentingnya ada pengalaman. Semuanya pengalaman yang akan menentukan semula. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan