Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 11 September 2012

Bersabar dahulu jangan bercakap



Sebelum proses penutupan jualan berlaku, teknik mengemukakan dan melontarkan soalan kepada prospek/pelanggan perlu dilakukan bagi mengenal pasti apa yang di mahukan atau di kehendakinya. Memang penting proses ini bagi mengetahui keadaan sebenarnya apa yang sepatutnya kita bantu mengikut apa yang diperlukan mengikut kesesuaian produk yang ditawarkan.


Fahami bagaimana kaedah asas teknik mendengar ini supaya dapat kita praktik kan semasa berhadapan dengan prospek/pelanggan. Langkah yang perlu dilakukan adalah



Langkah Pertama,  dengar dengan teliti apa yang diperkatakan. Jangan sama sekali mencelah atau menyampuk. Kalau dapat dibuat catatan lagi baik dan bagus. Tunjukkan betapa seriusnya kita untuk ketahui apa yang diperkatakan. Sekali kita mencelah bermakna kita telah mengganggu apa yang beliau fikirkan dan mahukan dari kita untuk membantu. Bersabar dahulu sehingga apa yang ingin diluahkan disampaikan sehingga habis dan selesai.



Langkah Kedua,nak bercakap semula berhenti seketika (sebentar) sebelum membalas semula dengan tenang dan bersahaja. Tarik nafas dahulu. Andai kata sekiranya ada yang terlintas dalam fikiran kita biarkan dahulu. Kalau takut terlupa catat ia terlebih dahulu. Jangan tunjuk keghairahan kita kerana ia akan mengganggu proses mendengar kita. Berhenti seketika kemudian bercakap semula sebenarnya memberikan ruang kepada kita apa persoalan selanjutnya untuk kita kemukakan semula kepada prospek/pelanggan.


Langkah Ketiga, dapatkan penjelasan semula dari prospek/pelanggan. Sebagai pengesahan dan tidak salah tafsir. Lebih baik bertanya semula dari kita faham sendiri kerana dikhuatiri apa yang kita faham itu sebenarnya tidak sama dengan apa yang dikehendaki oleh prospek/pelanggan. Dapatkan perkara yang sebenarnya adalah lebih baik dari berulang-ulang kita bertanya kepada mereka di lain masa. 



Langkah Keempat, lakukan kesimpulan dengan menyatakan apa yang telah kita fahami. Memberikan semula apa yang kita fahami akan membolehkan prospek/pelanggan yakin atas keupayaan kita. Ambil masa sedikit tapi itu tidak mengapa asalkan yang penting di kemudian hari mereka sudah pasti tidak geram atau marah kepada kita.




Kesimpulannya, jangan merasakan proses mendengar ini sebagai satu proses yang melecehkan dalam melakukan jualan. Sebenarnya jangan merasakan presentasi atau penerangan kepada prospek/pelanggan sahaja yang penting. Memberikan soalan dan mendengar dengan betul juga memainkan peranan yang sama pentingnya. Kalau tak mendengar macam mana kita nak tahu apa yang dihajatinya. Berikan ruang masa yang secukupnya kepada prospek/pelanggan meluahkannya agar kita lebih mengerti dan memahami. Fokus dengan apa yang kita lakukan dan elakkan sama sekali menunjukkan apa yang disampaikan tidak penting sama sekali.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: ”Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia berkata perkara yang baik atau diam. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian maka hendaklah ia memuliakan tetamunya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan