Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 5 Oktober 2012

Kena Ada Beraninya



Talhah bin Ubaidillah mula memeluk agama Islam semasa berumur 18 tahun dan merupakan salah seorang dari 10 orang sahabat Rasulullah yang di janjikan syurga kepadanya. Antara sifat Talhah di atas keberaniannya yang terserlah semasa terjadinya peperangan Uhud. Di waktu golongan Quraisy yang dipimpin oleh Khalid Al-Walid menyerang balas secara mengejut ke atas tentera-tentera Islam, Rasulullah ketika itu mengalami luka dan cedera. Talhah yang berada berdekatan dengan Rasulullah merupakan orang yang pertama dengan segera pergi melindungi dirinya sendiri sebagai perisai pada badannya sendiri melindungi Rasulullah. Pihak Quraisy tanpa belas kasihan dan memberi peluang untuk membunuh Rasulullah tidak berpeluang langsung melakukannya disebabkan sikap berani Talhah yang bersedia menerima sehingga 70 kesan tikaman pedang, tombak dan anak panah. Jari-jari tangan Talhah juga putus begitu sahaja demi masih mempertahankan Rasulullah.

Begitulah pengorbanan dan keberanian yang telah ditunjukkan oleh Talhah bin Ubaidillah sendiri terhadap Rasulullah tanpa berbelah bagi. Baginya tiada apa yang harus ditakuti asalkan sahaja pegangannya dan kepercayaannya kepada Rasulullah dipertahankan dengan sebaik yang mungkin dan termampu. Sabda Rasulullah SAW bermaksud “Siapa yang ingin melihat seorang syahid berjalan di muka bumi maka lihatlah kepada Talhah bin Ubaidillah” (Hadis Riwayat oleh Tirmizi)

Melakukan jualan kena ada keberaniannya. Berani untuk bertemu dengan prospek/pelanggan dan berani untuk mengatakan apa yang dijual adalah benar sebenar-benarnya. Pertahankan apa yang diperkatakan dan tidak berubah sama sekali pendiriannya walaupun bangkangan dan penolakan jualan terjadi. Inilah sikap yang perlu ada pada semua orang yang melakukan jualan. Tidak gentar sama sekali dengan sesiapapun yang ditemui. Asalkan prospek/pelanggan yang ditemui adalah yang sasaran yang diutamakan walaupun mungkin pelbagai bangkangan apatah lagi bantahan jika ada namun keberanian kita sudah pasti akan mengatasi segala-galanya. 

Selagi tiada unsur-unsur penipuan dan mengambil kesempatan di atas kelemahan mereka, tidak perlu dirisaukan kerana niat utama kita adalah untuk membantu dan menolong bagi menunjukkan produk yang kita tawarkan adalah cukup relevan dan dapat menyelesaikan permasalahan yang mereka tanggung selama ini. Berani kerana benar dan takut kerana bersalah. Teruskan usaha teruskan perjuangan dan berani menghadapi apa juga cabaran, dugaan dan masalah yang timbul tidak kira di mana juga kita berada.

Sayidina Ali ra pernah mengatakan Janganlah engkau mengatakan sesuatu yang tidak diketahui oleh mu. Bahkan janganlah pula engkau mengatakan segala sesuatu yang engkau ketahui, karena Allah SWT telah mewajibkan kepada seluruh anggota tubuh mu agar menjadi saksi kelak di hari Kiamat”. ( Kitab Nahjul-Balaghah, hikmah ke-382).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan