Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 9 Oktober 2012

PERBAIKI dapatkan TEMU JANJI



Salah satu kaedah dalam menentukan kejayaan melakukan jualan adalah melalui cara menghubungi prospek yang telah dilakukan saringan dan sasaran melalui talian telefon. Bukan bermakna untuk menjual tapi kena pastikan yang amat sangat untuk mendapatkan temu janji. Jangan berkenalan terlebih dahulu tapi bila dah bertemu dan bersua barulah kita dibenarkan untuk mengenali prospek tersebut dengan lebih mendalam lagi. Bila dah kenal dan tahu akan kehendak dan kemahuannya melalui temu janji yang telah ditetapkan barulah boleh jualan dilakukan padanya dengan lebih berkesan dan efektif sama sekali.

Alangkah gembira di hati andai kata setiap kali panggilan dilakukan seratus peratus kejayaan yang diperoleh mendapatkan temu janji berjaya didapati. Bukan sesuatu yang mustahil apatah lagi menyukarkan tetapi yang penting ada beberapa perkara yang perlu dilakukan agar tiada kekecewaan dan kehampaan berlaku dan terjadi kepada kita. Sememangnya akan memberi kesan dan impak yang agak mendalam jika kita dapati di saat kita menghubungi prospek yang kita sasarkan tidak berminat dan mengetahui dengan lebih lanjut akan apa yang kita perkatakan. Tapi janganlah jadikan ia satu penyebab yang besar sehingga kita mudah longlai dan putus asa jadinya merasakan melakukan jualan ini sesuatu yang sukar dan payah pula.

Untuk memudahkan tindakan apabila berhubung dengan prospek agar temu janji dapat diperoleh dengan mudah dan senang di masa hadapan, setiap kali kegagalan yang berlaku perlu lah dilakukan tindakan-tindakan berikut

i.                     Lakukan bedah siasat segera di mana silap dan salahnya

Segera kenal pasti. Mungkin prospek yang dihubungi bukan yang bersesuaian dengan produk yang ingin kita tawarkan, komunikasi kita belum cukup mantap, waktu yang tidak bersesuaian dengan prospek yang dihubungi atau kita sebenarnya belum dalam mode yang bersedia untuk menghubungi prospek tersebut. Semuanya kena difikirkan jalan penyelesaiannya di mana salah dan silapnya agar pembetulan dapat dilakukan dengan segera. Selagi tidak diperbetulkan selagi itu kita akan gagal mendapatkan temu janji seperti mana yang kita kehendaki.

ii.                  Jadikan ikhtiar dan pengajaran yang terbaik

Apa-apa pun yang berlaku dan terjadi kena anggapkan yang ia nya satu pengajaran yang terbaik untuk diri kita. Satu pengalaman yang tiada siapa pun akan mengajar kita melainkan apa yang kita tempuhi itulah guru terbaik untuk diri kita sendiri belajar dari kesilapan yang telah dilakukan. Selagi kita tidak melakukannya selagi itulah kita sudah pasti tidak akan mengetahuinya sama ada apa yang kita lakukan itu adakah perkara yang betul ataupun tidak.

iii.                Setiap kali kegagalan, kejayaan pasti menanti

Jangan sama sekali menjadikan setiap kali gagal kita gagal seterusnya dan selama-lamanya. Belajar segera perbetulkan secepat mungkin agar kegagalan yang ditempuhi sudah pasti kejayaan pula yang akan kita peroleh nanti. Jangan mudah merasakan apa yang kita lakukan semuanya sudah betul dan tepat sama sekali. Perbetulkan ia setiap kali supaya kesempurnaan boleh didapati dengan mudah dan senang di kemudian hari. Allah anugerahkan akal fikiran menuntut agar kita sentiasa berfikir dengan warasnya apa tindakan kita yang betul dan yang salah. Jadi pergunakanlah dengan baik sebaik-baiknya.

iv.                 Mengajar erti kesabaran bukannya putus asa

Banyakkan bersabar. Jangan mengeluh sahaja. Meracau tak tentu hala hanya kerana kita tidak sabar merapu yang bukan-bukan persalahkan prospeklah, keadaanlah dan yang sebagaimananya. Yang penting kita masih tidak mengaku yang kita adalah orang yang bersalah melakukannya. Kerana itulah kita dituntut untuk bersabar banyak bukan melenting banyak-banyak. Selagi kita bersabar selagi itulah kita dapat mengawal diri kita melakukannya yang terbaik mendapatkan temu janji sebanyak yang termampu. Tapi bila dah hilang sabar itulah kesannya akan timbul pula kemarahan dan putus asa yang amat sangat sehingga nak buat apa pun satu pun tak boleh.


Teruskan usaha lakukan secara konsisten kenal pasti di mana kesalahan dan kelemahan diri kita yang pernah kita lakukan tidak akan berulang lagi demi kemajuan karier kita di bidang jualan ini. Selagi tersematnya sikap putus asa, mudah kecewa, merana dan perasaan yang mahu perbaiki diri kita ke arah yang lebih baik selagi itulah kegagalan akan menghimpit diri kita. Sentiasa perbetulkan diri kita menuju kesempurnaan yang lebih baik dan elok. Berfikir positif agar kita sentiasa boleh melakukannya dengan sebaik yang mungkin agar setiap kali panggilan yang dilakukan temu janji dengan mudah boleh diperoleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan