Bagi menjamin
semangat persahabatan, ukhuwah dan silaturahim yang kuat dan jitu di dalam tim
jualan adalah disarankan agar setiap perbualan dan perkataan yang diutarakan
sebaik-baiknya perlulah diungkap dan diucapkan dengan sebaik yang mungkin.
Tiada yang menyentuh perasaan orang lain, menyakiti hatinya dan menaikkan
kemarahan seseorang amat digalakkan sama sekali. Bekerja dalam satu tim jualan
yang penuh dengan pelbagai ragam dan karenah perlu diawasi sentiasa agar
permusuhan dan perbalahan dapat dielakkan sama sekali.
Semua orang sibuk
mencari rezeki demi menampung kehidupan sehari-hari. Jangan ada sama sekali
menabur pasir di dalam periuk nasinya begitulah juga kita kepada orang lain
pula. Semuanya kena dijaga secara bersama dan bukannya buat tidak tahu sahaja.
Kerana itu, setiap percakapan, perbualan dan ungkapan yang keluar dari mulut
kita perlu yang amat sangat untuk dijaga dengan baik sebaik-baiknya. Hati dan
perasaan rakan sekerja perlu dijaga sama sebagaimana kita mahu agar orang lain
juga tidak mudah menyakitkan dan mempersendakan hati kita juga.
Mungkin
ungkapan-ungkapan sebegini perlu sentiasa ada pada diri kita demi menjaga
keharmonian ukhuwah mengikat silaturahim semasa bekerja dan bertugas secara
bersama dalam tim jualan iaitu
i.
Terima kasih
ii.
Tumpang tanya kalau ada apa-apa masalah yang saya boleh bantu
iii.
Saya yakin dan percaya di atas apa yang anda telah lakukan
iv.
Sememangnya saya benar-benar tidak mengetahuinya
v.
Jika tidak keberatan mungkin boleh kita berkongsi sama pengalaman anda
vi.
Saya sedia mendengarnya, beri tahulah dengan lebih lanjut
vii.
Saya hanya ingin mendapat kepastian sahaja
viii.
Saya akan tetap menyokong apa yang anda lakukan
ix.
Bagaimana jika.....
x.
Bagi saya ruang untuk memikirkannya dahulu
xi.
Tahniah, anda memang berhak untuk mendapatkannya
xii.
Anda betul, saya yakin dengan anda
xiii.
Saya faham
xiv.
Mungkin apa yang berlaku ini semuanya ujian Allah
xv.
Kena berhati-hati dari melakukan kesilapan
xvi.
Amat mengagumi prestasi anda, boleh kita berkongsi pengalaman
Tom Stoyan,
motivator dan jurulatih jualan dari Kanada ada mengatakan bahawa ‘Perkara
utama apabila melakukan jualan adalah kepercayaan’. Sebenarnya banyak lagi
yang boleh diperkatakan mengikut keadaan dan situasi yang kita tempuhi bersama
dengan rakan sekerja kita. Menjaga keharmonian dalam tim jualan adalah baik
dari kita terlalu sibuk dengan menjaga diri kita seorang diri. Kita di dunia ini
hidup bermasyarakat dan bukannya hidup berseorangan. Belajarlah per tingkatkan ukhuwah
sesama ahli dalam tim jualan kita demi memastikan setiap sasaran dan pencapaian
yang diperoleh adalah untuk tim jualan yang kita anggotai dan tidak sama sekali
sesiapapun dapat mengaibkan tim jualan ini walaupun apa pun yang berlaku dan
terjadi.
saya baru terlibat dalam dunia pemasaran. saya bayak berlajar dari blog tuan harap tuan halalkan ilmu ini
BalasPadamTerima kasih atas kesudian berminat dalam ilmu jualan yang dipaparkan. harapan saya agar dapat dikongsi bersama dengan rakan-rakan Encik diluar sana bagi manfaat bersama dunia dan akhirat. Terima kasih sekali lagi
Padam