Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 6 Disember 2012

DARI PELANGGAN KEPADA KESETIAAN



Nak mudah melakukan jualan adalah dengan mendapatkan kesetiaan seseorang untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Bila seseorang pelanggan yang telah bertukar statusnya kepada setia pada produk dan jenama yang ditawarkan, ceritalah apa pun padanya pasti beliau akan lebih mudah percaya dan menerimanya tanpa perlu banyak soal dan pertanyaan. Kerja mudah bukan. Mudah apabila seseorang yang benar-benar memberikan kepercayaannya kepada kita dengan sepenuh hatinya.

Begitulah lah mudahnya apabila kesetiaan pelanggan boleh diperoleh. Tapi satu tugasan yang agak memeningkan kepala kita adalah bagaimana untuk mendapatkan kesetiaan pelanggan untuk menjadi setia. Inilah yang perlu kita lakukan terhadap pelanggan kita. Banyak perkara yang perlu kita lakukan umpama bak kata pepatah Melayu ’bersakit-sakit dahulu bersenang lenang di hari kemudian’ perlu diingati sentiasa. Yang penting jangan berputus asa dan mudah merasa kecewa. Selagi pelanggan itu manusia selagi itulah segala layanan dan karenah beliau perlu kita jaga dan ketahui dengan sebaik yang mungkin.

Berikut antara langkah-langkah yang perlu kita ketahui dan ambil perhatian dalam menukarkan pelanggan-pelanggan yang sedia ada kepada pelanggan-pelanggan yang setia iaitu dengan cara

i.                     Tanamkan dan kekalkan minatnya dengan cara yang berhemah dan mudah mereka terima. Wujudkan produk kita agar menjadi kesukaan mereka tanpa perlu rasa berbelah bagi. Produk yang baik di pandangan mereka pasti akan memberikan pulangan yang baik buat kita.

ii.                   Apa yang kita lakukan, berikan perkhidmatan yang terbaik dan jangan sama sekali mengambil mudah dan senang sahaja. Penawaran yang bersungguh memberikan segala maklumat yang dikehendaki sudah pasti pelanggan tidak akan lari ke mana walaupun mungkin pesaing adalah rakan baik kepada beliau. Ambil perhatian yang serius dan bersungguh apabila melakukan jualan.

iii.                  Layan dengan mesra dan betul menjaga hati dan perasaannya setiap kali melakukan pertemuan atau menghubungi di talian telefon. Jangan berkasar apatah lagi meninggi suara kepadanya. Umpama kita berhadapan dengan kedua ibu bapa kita jangan sama sekali meninggi suara dan bersikap kurang agar kepada mereka. Itulah yang perlu kita lakukan kepada mereka agar pelanggan sentiasa menyedari kehadiran kita walaupun berada jauh di mata sekalipun.

iv.                Apabila bertemu pastikan diri kita menjadi pendengar yang baik. Apa cerita sekalipun ambil sedikit masa kita untuk mendengar apa yang ingin mereka sampaikan dan rintihan kepada kita. Pendengar yang baik bukan setakat hendak mendengar tentang masalah jualan sahaja tetapi apa juga masalah yang ditanggung oleh pelanggan tersebut apabila disampaikan tolonglah dengar dengan baik dan beri tumpuan sepenuhnya. Walaupun kita tidak memberikan sebarang solusi atau alternatif dalam menyelesaikan masalah mereka walaupun hanya berdiam diri sahaja sudah dikira cukup memadai. Yang penting dengar sahaja dan jangan pula bertindak seperti seorang kaunselor profesional sudahlah.

v.                  Jangan rasa malu dan segan jika disedari kita ada melakukan kesilapan. Kena akui dengan segera kepada mereka tentang kesilapan kita dan berjanji untuk perbetulkan semula dan tidak mengulanginya sama sekali. Tunjukkan apa yang kita perkatakan dilakukan dengan lebih baik lagi agar kepercayaan mereka dapat kita semai semula dari mereka. Kejujuran dan keikhlasan adalah segala-galanya.

vi.                Apabila pelanggan menegur, terima dengan seadanya. Jangan pula mudah melenting, menafikan dan meninggikan suara mengatakan apa yang di perkatakan adalah dusta semata-mata. Lebih baik terima dahulu, berdiam diri dan berfikir sama ada apa yang diperkatakan oleh pelanggan tersebut ada kebenarannya ataupun tidak. Kalau betul ucapkan terima kasih padanya, kalau salah apa yang diperkatakan mohon kemaafan terlebih dahulu dan berkata baik dan berhemah tunjukkan apa yang kita lakukan adalah betul sama sekali dalam satu situasi yang harmoni dan ceria.

vii.               Sentiasa luangkan masa bertemu atau menelefon pelanggan tanyakan tentang tahap perkhidmatan yang telah kita lakukan selama pelanggan tersebut berurusan dengan kita. Cadangkan kepada mereka adakah ada sebarang komen yang perlu mereka perkatakan atau luahkan demi menjaga tahap perkhidmatan yang terbaik kepada mereka. Sentiasa bertanya kerana dengan sendirinya kita akan sentiasa perbetulkan juga tahap perkhidmatan kita kepada pelanggan yang lain juga.

viii.             Perkara asas dalam jualan adalah minat. Bukan setakat minat nak menjual tapi kena ada minat nak jaga perhubungan dengan pelanggan yang sedia ada. Bila kita berminat sudah tentu dan sudah pasti pelanggan juga akan berminat dengan produk dan perkhidmatan yang kita tawarkan tanpa rasa berbelah bagi. Pelanggan juga sudah pasti akan percaya pada kredibiliti dan keikhlasan kita untuk tidak sama sekali mengambil kesempatan atasnya atau merasa ditipu oleh kita. Tunjukkan yang kita benar-benar berminat untuk jadikan mereka pelanggan kepada kita supaya apa juga yang mereka mahukan dan inginkan sudah pasti kita akan sampaikan dan berikan dengan sebaik yang mungkin.

ix.                 Lain orang lain karenah dan perangainya. Antara seorang manusia dengan yang lain sudah semestinya tidak sama dan berbeza sama sekali dari segi tingkah lakunya, peribadinya, pertuturannya dan sikap mereka terhadap kita. Kena tahan, tahu dan sabar sentiasa melayan karenah mereka. Kita bersabar dan merendah diri itu yang perlu kita lakukan sentiasa

Pelanggan berpuas hati sudah pasti tidak akan ke mana. Kesetiaan mereka boleh diwujudkan asalkan kita ikhlas dalam melakukan jualan dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada mereka. Jangan mudah ambil kesempatan apatah lagi mencari peluang mendapatkan keuntungan dari mereka dengan jalan yang senang dan mudah. Tiada seorang pelanggan pun yang suka dibeli. Kita nak mereka membeli dan menerima tawaran yang ditawarkan kena beri sebaik yang mungkin buat permulaannya dengan memberikan segala bantuan dan pertolongan yang ada. Tunjukkan produk yang ditawarkan sememangnya boleh dan membantu mereka selesaikan masalahnya. Bila mereka telah percaya kepada kita  dengan kesungguhan yang telah kita tunjukkan kepada mereka sudah pasti kesetiaan yang diharapkan menjelma juga seperti mana yang kita mahukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan