Nak mudah melakukan jualan adalah dengan mendapatkan kesetiaan seseorang
untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Bila seseorang pelanggan yang telah
bertukar statusnya kepada setia pada produk dan jenama yang ditawarkan,
ceritalah apa pun padanya pasti beliau akan lebih mudah percaya dan menerimanya
tanpa perlu banyak soal dan pertanyaan. Kerja mudah bukan. Mudah apabila
seseorang yang benar-benar memberikan kepercayaannya kepada kita dengan sepenuh
hatinya.
Begitulah lah mudahnya apabila kesetiaan pelanggan boleh diperoleh. Tapi
satu tugasan yang agak memeningkan kepala kita adalah bagaimana untuk
mendapatkan kesetiaan pelanggan untuk menjadi setia. Inilah yang perlu kita
lakukan terhadap pelanggan kita. Banyak perkara yang perlu kita lakukan umpama
bak kata pepatah Melayu ’bersakit-sakit dahulu bersenang lenang di hari
kemudian’ perlu diingati sentiasa. Yang penting jangan berputus asa dan mudah
merasa kecewa. Selagi pelanggan itu manusia selagi itulah segala layanan dan
karenah beliau perlu kita jaga dan ketahui dengan sebaik yang mungkin.
Berikut antara langkah-langkah yang perlu kita ketahui dan ambil perhatian
dalam menukarkan pelanggan-pelanggan yang sedia ada kepada pelanggan-pelanggan
yang setia iaitu dengan cara
i.
Tanamkan dan kekalkan minatnya dengan cara yang berhemah
dan mudah mereka terima. Wujudkan produk kita agar menjadi kesukaan mereka
tanpa perlu rasa berbelah bagi. Produk yang baik di pandangan mereka pasti akan
memberikan pulangan yang baik buat kita.
ii.
Apa yang kita lakukan, berikan perkhidmatan yang terbaik
dan jangan sama sekali mengambil mudah dan senang sahaja. Penawaran yang
bersungguh memberikan segala maklumat yang dikehendaki sudah pasti pelanggan
tidak akan lari ke mana walaupun mungkin pesaing adalah rakan baik kepada
beliau. Ambil perhatian yang serius dan bersungguh apabila melakukan jualan.
iii.
Layan dengan mesra dan betul menjaga hati dan perasaannya
setiap kali melakukan pertemuan atau menghubungi di talian telefon. Jangan berkasar
apatah lagi meninggi suara kepadanya. Umpama kita berhadapan dengan kedua ibu bapa
kita jangan sama sekali meninggi suara dan bersikap kurang agar kepada mereka.
Itulah yang perlu kita lakukan kepada mereka agar pelanggan sentiasa menyedari
kehadiran kita walaupun berada jauh di mata sekalipun.
iv.
Apabila bertemu pastikan diri kita menjadi pendengar yang
baik. Apa cerita sekalipun ambil sedikit masa kita untuk mendengar apa yang
ingin mereka sampaikan dan rintihan kepada kita. Pendengar yang baik bukan
setakat hendak mendengar tentang masalah jualan sahaja tetapi apa juga masalah
yang ditanggung oleh pelanggan tersebut apabila disampaikan tolonglah dengar
dengan baik dan beri tumpuan sepenuhnya. Walaupun kita tidak memberikan
sebarang solusi atau alternatif dalam menyelesaikan masalah mereka walaupun hanya
berdiam diri sahaja sudah dikira cukup memadai. Yang penting dengar sahaja dan
jangan pula bertindak seperti seorang kaunselor profesional sudahlah.
v.
Jangan rasa malu dan segan jika disedari kita ada
melakukan kesilapan. Kena akui dengan segera kepada mereka tentang kesilapan
kita dan berjanji untuk perbetulkan semula dan tidak mengulanginya sama sekali.
Tunjukkan apa yang kita perkatakan dilakukan dengan lebih baik lagi agar
kepercayaan mereka dapat kita semai semula dari mereka. Kejujuran dan
keikhlasan adalah segala-galanya.
vi.
Apabila pelanggan menegur, terima dengan seadanya. Jangan
pula mudah melenting, menafikan dan meninggikan suara mengatakan apa yang di
perkatakan adalah dusta semata-mata. Lebih baik terima dahulu, berdiam diri dan
berfikir sama ada apa yang diperkatakan oleh pelanggan tersebut ada
kebenarannya ataupun tidak. Kalau betul ucapkan terima kasih padanya, kalau
salah apa yang diperkatakan mohon kemaafan terlebih dahulu dan berkata baik dan
berhemah tunjukkan apa yang kita lakukan adalah betul sama sekali dalam satu
situasi yang harmoni dan ceria.
vii.
Sentiasa luangkan masa bertemu atau menelefon pelanggan
tanyakan tentang tahap perkhidmatan yang telah kita lakukan selama pelanggan
tersebut berurusan dengan kita. Cadangkan kepada mereka adakah ada sebarang
komen yang perlu mereka perkatakan atau luahkan demi menjaga tahap perkhidmatan
yang terbaik kepada mereka. Sentiasa bertanya kerana dengan sendirinya kita
akan sentiasa perbetulkan juga tahap perkhidmatan kita kepada pelanggan yang
lain juga.
viii.
Perkara asas dalam jualan adalah minat. Bukan setakat
minat nak menjual tapi kena ada minat nak jaga perhubungan dengan pelanggan
yang sedia ada. Bila kita berminat sudah tentu dan sudah pasti pelanggan juga
akan berminat dengan produk dan perkhidmatan yang kita tawarkan tanpa rasa
berbelah bagi. Pelanggan juga sudah pasti akan percaya pada kredibiliti dan
keikhlasan kita untuk tidak sama sekali mengambil kesempatan atasnya atau
merasa ditipu oleh kita. Tunjukkan yang kita benar-benar berminat untuk jadikan
mereka pelanggan kepada kita supaya apa juga yang mereka mahukan dan inginkan
sudah pasti kita akan sampaikan dan berikan dengan sebaik yang mungkin.
ix.
Lain orang lain karenah dan perangainya. Antara seorang
manusia dengan yang lain sudah semestinya tidak sama dan berbeza sama sekali
dari segi tingkah lakunya, peribadinya, pertuturannya dan sikap mereka terhadap
kita. Kena tahan, tahu dan sabar sentiasa melayan karenah mereka. Kita bersabar
dan merendah diri itu yang perlu kita lakukan sentiasa
Pelanggan berpuas hati sudah pasti tidak akan ke mana. Kesetiaan mereka
boleh diwujudkan asalkan kita ikhlas dalam melakukan jualan dan memberikan
perkhidmatan yang terbaik kepada mereka. Jangan mudah ambil kesempatan apatah
lagi mencari peluang mendapatkan keuntungan dari mereka dengan jalan yang
senang dan mudah. Tiada seorang pelanggan pun yang suka dibeli. Kita nak mereka
membeli dan menerima tawaran yang ditawarkan kena beri sebaik yang mungkin buat
permulaannya dengan memberikan segala bantuan dan pertolongan yang ada. Tunjukkan
produk yang ditawarkan sememangnya boleh dan membantu mereka selesaikan
masalahnya. Bila mereka telah percaya kepada kita dengan kesungguhan yang telah kita tunjukkan
kepada mereka sudah pasti kesetiaan yang diharapkan menjelma juga seperti mana
yang kita mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan