Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 10 Disember 2012

Tim Jualan : Kesetiaan




Bagi membentuk tim jualan yang mantap dan disegani ramai, kesetiaan di kalangan tim jualan amat diperlukan. Jikalau tim jualan tersebut terlalu kerap bertukar ganti ahli-ahlinya tersebut maka usaha untuk pembentukan tim yang baik di hormati lawan tentu sukar sama sekali untuk dibina. Masa akan lebih terbuang dan hilang begitu sahaja. Bukan kerana hilangnya masa melakukan jualan tetapi hilangnya masa dalam pembentukan melatih dan mengajar tim jualan yang baru untuk diserapkan dalam tim jualan tersebut. Baru nak dikira pandai larilah pula ke organisasi yang lain mencari tawaran yang lebih baik dan mempesonakan. Bagi ketua atau pengurus tim jualan tersebut langkah awal terpaksa bermula sekali lagi apabila ahli baru dalam tim jualan tersebut terpaksa dilatih dan diajar pula.

Amat memenatkan dan mengecewakan jika kita setiap kali berlaku sebegini. Pandai nya belum lagi tapi terpaksa pula mencari yang baru lagi gara-gara kesetiaan pada ahli jualan yang ada hilang meninggalkan begitu sahaja. Oleh itu sebagai seorang ketua atau pengurus kena pastikan perkara-perkara berikut dapat dilakukan agar kesetiaan mereka kepada tugasan yang dilakukan, organisasi tempat mereka bernaung dan produk yang ditawarkan dapat dilakukan dengan sesempurna yang boleh.

Mungkin perkara-perkara ini dapat diwujudkan demi menjaga kesetiaan mereka kepada tim jualan yang serba ada ini iaitu

i.                     Pendapatan dan imbuhan
Perkara paling utama yang tidak boleh dipisahkan. Memainkan peranan paling penting untuk menarik minat orang bekerja dan bertugas melakukan jualan. Lagi tinggi pendapatan, komisen, insentif dan ganjaran yang diterima lagi bersemangat seseorang itu untuk bekerja walaupun 24 jam sehari 7 hari seminggu pun boleh dilakukan. Sememangnya wang merupakan satu faktor yang penting bagi menggalakkan lagi seseorang untuk melakukan tugasan bersungguh-sungguh. Kerana itu dalam menjaga kesetiaan mereka segala pendapatan dan imbuhan kena diberi penjagaan yang sewajarnya dan jangan sama sekali dilengah-lengahkan pembayaran pendapatan dan segala imbuhan kepada ahli tim jualan tersebut.

ii.                   Rakan setugas
Rakan setugas yang baik adalah saling memberikan pertolongan, bantuan, memberi perangsang dan kata-kata semangat kepada rakan setugasnya yang lain. Walaupun mereka sama-sama berjuang untuk menambah pendapatan di poket masing-masing tetapi semangat untuk menjaga ukhuwah, nama dan maruah tim jualan tetap bersemadi dalam hati dan sanubari sesama mereka. Tidak sama sekali menjatuhkan maruah sama sendiri, mengata di belakang rakan sekerja mereka apatah lagi untuk memburuk-burukkan sesama mereka, itu yang mereka kena jaga sama sekali. Semangat ukhuwah dan silaturahim sangat kental dan sukar untuk di pecah belah kan. Bila keadaan seperti ini berlaku sudah tentu kesetiaan di dalam tim jualan semestinya tinggi dan tidak mudah rapuh sama sekali.

iii.                  Organisasi
Organisasi yang menjaga kebajikan tim jualan pasti diberi keutamaan dalam kesetiaan seseorang terhadap organisasi yang diwakili. Bukan setakat imbuhan gaji dan pendapatan sahaja tetapi dari segi kemudahan perubatan, berehat, bersolat dan bercuti pasti akan menarik minat ahli-ahli dalam tim jualan tersebut setia kepada organisasi.

iv.                Ketuanya
Ketua yang ambil berat tentang anak buahnya pasti akan lebih dihormati dan disegani dan bukannya mencipta ketakutan dan kegusaran di kalangan ahli tim jualan. Apabila ketua mengambil berat apa yang berlaku sudah pasti anak buahnya akan mengambil berat tentang prestasinya. Ada masalah cuba diselesaikan, ada yang capai sasaran raikan bersama dan ada berita yang menggembirakan penghargaan terus diberikan. Itulah amanah dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan agar apa juga keadaan yang berlaku dan terjadi dapat ditempuhi secara bersama dalam semangat berkumpulan yang utuh dan kuat sama sekali.

v.                  Produk yang ditawarkan
Produk yang mudah dijual dan memberi kefahaman yang memudahkan pasti akan menyenangkan seseorang untuk melakukan jualan. Bila dah senang untuk menjual dengan pelbagai bantuan jualan yang diberikan seperti kit jualan, katalog dan sebagainya sudah pasti akan memudahkan tugasan. Bila semuanya dah nampak mudah dan senang untuk melakukan jualan sudah pasti kesetiaan terhadap kerja juga boleh dibentuk dan dijaga tanpa perlu merasa risau.

vi.                Penghargaan
Perbanyakan penghargaan seperti ucapan terima kasih, tahniah dan cuba lagi sering diucap dan disampaikan dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan. Jangan mudah melatah tapi berilah teguran yang paling rasional dan lembut tanpa menyakitkan hati seseorang. Lagi banyak penghargaan diberikan walaupun hanya dengan ucapan mulut sahaja itu pun sudah dikira amat memadai kerana orang-orang jualan sememangnya suka sangat dipuji. Biarkan mereka sentiasa merasakan tim jualan yang mereka sertai ini adalah satu pasukan yang paling menyeronokkan dan gembira untuk melakukan jualan demi jualan tanpa merasakan tekanan tugasan yang mendatang.

Memang akan dilalui dengan pelbagai halangan,cabaran dan dugaan dengan penuh kesabaran dan ketabahan yang tinggi. Ajarilah dengan sebaik yang mungkin dengan cara didikan dan latihan yang betul dan wajar. Terapkan disiplin yang tinggi tanpa perlu merasa berbelah bagi. Keikhlasan dan kejujuran melakukannya perlu ada pada semua ahli-ahli dalam tim jualan tidak merasa di anak tiri kan dan diambil perhatian berat sebelah sahaja. Elakkan dari diskriminasi dan provokasi dalam tim jualan tetapi terapkan keharmonian dan semangat tolong menolong sesama mereka. Tunjukkan kegembiraan mereka dengan memudahkan segala tugasan jualan mereka dan jauhinya sama sekali dari perkara-perkara yang menyukarkan tindakan mereka. Selagi boleh berkompromi dan berinteraksi selagi itulah kekuatan ukhuwah dalam tim jualan tersebut dapat dibina dengan baik sama sekali.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan