Paling ‘best’ dalam melakukan jualan adalah dengan melakukan kesempurnaan sebaik
yang mungkin seelok yang memikat pada prospek/pelanggan yang mendengar dan
melihat setiap presentasi dan penerangan yang diberikan. Tindakan terbaik
adalah mengelakkan sama sekali dari melakukan kesalahan dan kesilapan semasa
melakukan jualan. Elakkan ia sama sekali. Jangan kerana terlalu ghairah
nak dapatkan penutupan jualan ada
kesilapan dan kesalahan yang kita lakukan tanpa kita sedari. Apabila terdapat
kesilapan dan kesalahan prospek/pelanggan sudah pasti tidak akan berminat sama
sekali untuk menerima tawaran yang ditawarkan.
Muhasabah dan selidikilah segera jika apa yang kita lalui dan lakukan
terdapat kesilapan atau kesalahan walaupun sedikit. Matlamat dalam memberikan
presentasi dan penerangan adalah bagi memastikan kesempurnaan telah diberikan
dan disampaikan dengan sebaik mungkin. Jangan mudah mendabik dada apatah lagi
merasakan apa yang dilakukan semuanya betul belaka. Sekali sekala kena periksa
balik betul atau tidak apa yang kita lakukan selama ini. Lebih baik kita
berhati-hati daripada main hentam tak tentu hala. Bila dah tahu ada kesilapan
dan kesalahan yang dilakukan pastikan kita segera kesan kenal pasti agar apa yang salah di mana silapnya dapat diperbetulkan
segera dan jangan sama sekali dibiarkan berlarutan begitu sahaja.
Apabila dah diketahui maka tindakan sepatutnya adalah
i.
Akui segera
Dah tahu
mana yang salah dan silapnya akui lah dengan cepat dan segera. Jangan di
tangguh lagi melakukannya semula dan seterusnya. Kena hentikan agar tidak
menjadi tabiat yang tidak elok pula untuk dibawa sampai mati. Belajar akui
kesilapan sendiri dari belajar cari kesalahan orang lain. Selagi tidak kita
akui mana yang silap dan mana yang salah sudah pasti sampai bila-bila kita akan
tidak sama sekali memperbetulkannya.
ii.
Dengar nasihat
Carilah
seorang mentor dan rakan se jualan kita yang berpengalaman serta boleh
dipercayai memberikan pandangan yang bernas dan nasihat yang boleh diterima
akal agar segala kesilapan dan kesalahan kita boleh diperbetulkan dan
diperkemaskan sebaik yang mungkin. Jangan salah pilih penasihat sudahlah kerana
kesannya bukan pada orang yang memberi nasihat tetapi kita sendiri yang
menanggungnya. Hanya orang yang kita percaya dan yakin atas keupayaannya sahaja
yang boleh kita jadikan penasihat terbaik untuk diri kita.
iii.
Ingatkan sentiasa
Dah tahu
dan dapatkan jalan penyelesaiannya pastikan kita ingat kesalahan dan kesilapan
tersebut agar tidak sama sekali diulangi lagi di masa hadapan. Andai kata kita
lakukan lagi kesilapan dan kesalahan tersebut maka tak gunalah kita akui dan
minta nasihat orang lagi untuk perbetulkan semula. Buat buang masa sahaja. Kena
ingat sentiasa jadikan satu pengajaran dalam pengalaman kita melakukan jualan
dan berjanji untuk tidak sama sekali dilakukan perkara yang sama pada
prospek/pelanggan yang lain pula kita temui.
iv.
Berazam
Berazam
yang membawa maksud tujuan yang hendak dicapai dengan sepenuh hati dan jiwa
raga memastikan agar segala kesilapan dan kesalahan yang dilakukan tidak sama
sekali dilakukan dan diulangi sama sekali. Kena tanamkan sungguh-sungguh dalam
fikiran dan kepala otak kita agar mana-mana yang tidak betul dipastikan dibuang
jauh-jauh. Belajar dari pengalaman agar semakin lama semakin baik kita
melakukan jualan.
v.
Berdoa pada Allah
Mintalah
pada Allah agar setiap perbuatan dan tindakan kita dipermudahkan Allah setiap
masa dan ketika. Jangan disukarkan sama sekali. Minta pada Allah agar setiap
prospek/pelanggan yang ditemui dibukakan hatinya untuk mudah menerima apa yang
kita tawarkan. Kuatlah semangat kita dalam melakukan jualan dan elakkan sama
sekali daripada perkara-perkara yang menyukarkan perjalanan tugasan kita
apabila melakukan jualan. Sesungguhnya hanya Allah tempat kita berlindung dan
tempat kita meminta pertolongan dan tiada tuhan melainkan Allah. Firman Allah
bermaksud “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami
sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah
rahmat dari sisi Mu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah
pemberian Nya“ (Surah Ali Imran
Ayat 8).
Jangan
mudah susah hati dan merasa kecewa jika ada sebarang kesalahan atau kesilapan
yang telah kita lakukan tidak boleh diperbaiki dan diperbetulkan semula. Kesan
balik dan selidikilah sebaik yang mungkin agar segala kesalahan dan kesilapan
tersebut tidak sama sekali diulangi. Lakukanlah kesempurnaan dalam jualan agar
prospek/pelanggan yang ditemui ternyata begitu yakin dan terpesona dengan apa
yang kita tawarkan kepada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan