Dalam mendapatkan perhatian prospek/pelanggan terhadap kehadiran diri kita,
pelbagai cara dan kaedah akan kita gunakan. Yang penting mereka tahu dan
berminat dengan apa yang kita sampaikan. Mereka tahu kedatangan kita dengan
tujuan apa. Apa yang boleh kita bantu untuk selesaikan masalah mereka.
Penerimaan mereka terhadap kita merupakan satu penghormatan buat diri kita
juga.
Kebiasaannya apabila berkunjung ke premis prospek/pelanggan walaupun
bertemu dengan mereka tanpa dirancang dan di undang, sudah pasti beberapa
perkataan ini akan dipergunakan semata-mata bagi tujuan
i.
Menarik perhatian mereka
ii.
Berbudi bahasa dan berhemah di hadapan mereka
iii.
Kita begitu prihatin dengan masa mereka
iv.
Lebih mudah berinteraksi dengannya
v.
Menutup sebarang kelemahan dan kesilapan tanpa kita
sedari atau tidak
vi.
Mengharapkan sebarang respons dan maklum balas dari
mereka
Kalimah-kalimah yang selalu di sebutkan
kepada prospek/pelanggan dihadapannya adalah
i.
Minta maaf
Memohon
kemaafan kepada mereka terlebih dahulu agar dengan kehadiran kita ini dirasakan
tidak mengganggu masa emas mereka. Antara ayat-ayat yang digunakan adalah
Contoh :
“Mohon
maaflah jika kehadiran saya ini mengganggu masa Encik”
“Mohon
kemaafan jika dalam penerangan sebentar tadi ada menimbulkan kekeliruan dan
kesangsian terhadap encik”
“Mungkin
belum ada rezeki lagi, minta maaf jika keterlanjuran bicara atau percakapan
saya yang menguris hati dan perasaan Encik”
ii.
Terima kasih
Menghargai
dan memberikan ucapan kesyukuran di atas bantuan yang dihulurkan kepada mereka.
Contoh :
“terima
kasih atas kesudian Encik memperuntukkan sedikit masa untuk bertemu dengan
saya”
“Terima
kasih dan saya cukup menghargai atas segala pandangan dan buah fikiran yang
telah dikemukakan”
“Terima
kasih di atas kesudian Encik menerima tawaran yang telah kami kemukakan pada
Encik tempoh hari”
iii.
Minta tolong
Memohon
bantuan dan pertolongan dari mereka dan mengharapkan agar mereka benar-benar
dapat membantu kita akhirnya.
Contoh :
“Tak apa
kalau Encik belum dapat memberikan kata putus lagi. Cuma saya nak minta tolong
pada Encik agar dapat memikirkan semula tentang penawaran ini sekali lagi”
“Minta
tolong ya tolong maklum pula kepada rakan-rakan sekerja Encik”
“Minta
tolong agar bertanya semula kepada saya jika ada didapati pada mana-mana
bahagian yang saya perkatakan ini masih lagi tidak dapat difahami”
Inilah perkataan yang sering gunakan untuk menarik perhatian orang. Cukup
membantu. Perkataan keramat yang sering diperkatakan tidak kira siapa juga yang
ditemui. Asalkan kita pandai menyusun kata dan bicara dengan niat yang ikhlas
dan betul insyaAllah semuanya akan Allah permudahkan dan menyenangkan tugasan
kita tanpa perlu merasa tertekan dan merasa susah dalam melakukan jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan