Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 12 Disember 2012

DARI INFORMASI KEPADA MINAT



Melakukan presentasi untuk menarik minat prospek/pelanggan kena betul dengan cara dan kaedahnya. Bukan main hentam membuta tuli sesuka hati sahaja untuk melakukannya. Tak tahu tentang produk kena dalami kan dia terlebih dahulu. Tak tahu tentang memberikan penjelasan kepada orang kena pelajari skil nya terlebih dahulu bagaimana untuk bercakap dan berlatih selalu walaupun di hadapan cermin. Tak tahu tentang bagaimana nak mulakan perbualan kena tanya pada orang yang mahir berpengalaman memberikan presentasi kepada orang lain. Semuanya kena belajar dan bukannya lahir-lahir di dunia ini menjadi pandai begitu sahaja.

Oleh itu dalam kita memberikan presentasi yang terbaik kepada prospek/pelanggan yang kita temui tidak kiralah sama ada berhadapan dengan seorang atau dalam bentuk yang ramai konsepnya adalah sama iaitu perlu ada rasa berani, tenang, sabar dan muka kering. Semakin banyak kita melakukan presentasi semakin mahir kita boleh lakukan tanpa perlu wujud sebarang kerisauan dan kesusahan hati. Yakin dan bersemangat adalah syarat utama dalam memberikan presentasi tidak kira berapa ramai orang menghadirinya. 

Jadikan presentasi kita dari Informasi kepada meyakinkan. Bermula dengan fakta disusuli dengan manfaat dan kebaikan yang bakal mereka peroleh dan seterusnya apa produk yang ditawarkan ini boleh memberikan keyakinan kepada mereka itu dikira sudah cukup baik. Mungkin perkara-perkara sebegini perlu dilakukan antaranya

i.                     Hanya sebutkan 3 perkara utama sahaja
Menurut penulis buku Garmine Gallo bertajuk ‘The Presentation Secret of Steve Jobs’ menyebut bahawa dalam kita memberikan presentasi kepada prospek/pelanggan yang ditemui sebaik-baiknya jangan berjela panjangnya ataupun perkara-perkara penting yang terlalu banyak. Memadai dengan tiga sahaja kebaikan atau manfaat yang diceritakan dan jangan sama sekali lebih daripada itu. Ini akan memberikan kesan yang mendalam kepada mereka tentang apa yang mereka benar-benar perlukan dan fahami dengan mudah dan senang sama sekali. Jangan mudah biarkan mereka cepat merasa boring tapi dipendekkan dengan hanya menjelaskan tiga perkara penting sahaja supaya fokus mereka lebih terarah dengan apa yang kita sampaikan.

ii.                   Pergunakan ayat ini ‘apakah maknanya kepada anda semua ini?’
Sebaik-baik penamat adalah dengan menggunakan ayat ini iaitu ‘Apakah maknanya kepada anda semua ini’ dalam satu persoalan yang perlu mereka jawab sama ada mereka fahami atau tidak apa yang telah kita sampaikan. Adakah mesej yang kita berikan kepada mereka difahami atau dapat menyelesaikan masalah yang mereka hadapi sebenarnya. Lebih baik banyak bertanya dari lebih banyak memberi penerangan. Bila prospek/pelanggan bertanya maka lebih mudah untuk kita fahami masalah mereka dan memudahkan lagi tugasan kita menghulurkan bantuan dan pertolongan.

iii.                  Biar ringkas,jelas dan padat
Fikirkan cara dan kaedah terbaik. Sentiasa dikemas kini presentasi kita agar ia nya memadai dengan apa yang diperlukan oleh prospek/pelanggan yang ditemui. Biarkan ia ringkas, jelas dan padat sesuai untuk kita memberikan presentasi dan sesuai juga untuk mereka apabila menerimanya daripada kita. Konsep 70/30 perlu dipraktikkan di mana 70% mendengar manakala 30% menyampaikan. Buatlah sesuatu yang memudahkan mereka untuk mendengarnya dan menarik minat mereka sama kepada produk yang ditawarkan kepada mereka. 

Jangan mudah putus asa. Apatah lagi kecewa dan merana. Semua itu kena hadapi dengan tabah dan sabar. Memberikan presentasi yang terbaik bukan setakat memberikan penerangan dan kefahaman kepada mereka tetapi juga yang paling penting adalah memberikan keyakinan yang terbaik buat diri mereka. Lagi ramai kita bertemu dengan prospek/pelanggan yang ditemui lebih mematangkan lagi kita memberikan presentasi seperti mana yang mereka mahukan. Sentiasa kreatif dalam memberikan presentasi agar setiap informasi dan maklumat yang disampaikan semuanya nanti akan bertukar kepada minat kepada mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan