Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 30 Disember 2012

JANGAN KEDEKUT ILMU



Sabda Rasulullah SAW bermaksud “Barang siapa yang ditanya berkenaan suatu ilmu lalu dia menyembunyikannya, pasti dia akan diikat pada Hari Kiamat dengan tali dari neraka” (Hadis Riwayat al-Tirmizi dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Tirmizi (Maktabah al-Ma’arif, Riyadh 2000), hadis no: 2649).

Satu peringatan untuk kita semua agar jangan sama sekali kita kedekut dan tamak akan ilmu yang ada pada kita untuk dikongsi bersama. Ilmu yang didapati bukan setakat digunakan demi kepentingan diri sendiri dan paling baik perlu dikongsi bersama. Terlalu banyak dalil-dalilnya kenapa ilmu yang ada perlu dikongsi bersama  sebagai mengelakkan ancaman kepada orang-orang yang berilmu antaranya

Sabda Rasulullah SAW “Perumpamaan orang yang berilmu yang mengajarkan kebaikan kepada manusia dan melupakan dirinya seperti lampu yang menerangi orang lain dan membakar dirinya sendiri” (Hadis Riwayat At-thabrani).

Sabda Rasulullah SAW “Kecelakaan besar bagi orang yang tidak mengetahui (tidak berilmu) dan kecelakaan besarlah bagi orang yang mengetahui (berilmu) kemudian tidak mengamalkannya (ilmunya) “(Hadis Riwayat Abu Nuaim).

Sabda Rasulullah SAW “Orang yang berilmu ilmu dan amal (masuk ke) dalam syurga, maka apabila orang yang berilmu tidak mengamalkan (ilmunya) maka ilmu dan amal masuk ke syurga dan orang yang berilmu masuk ke dalam neraka” (Hadis Riwayat Ad-Dailami).

Dari Abu Hurairah Ra. Berkata: Bersabda Rasulullah SAW “Perumpamaan orang yang mempelajari ilmu kemudian tidak memberikannya (kepada orang lain) adalah bagaikan orang yang menyimpan harta kemudian tidak menafkahkan sebahagian dari padanya” (Hadis Riwayat At-Tabarani).

Kerana itu kita amat di saran berkongsi ilmu sesama rakan-rakan kita yang melakukan jualan. Jangan ditakuti andai kata pasaran kita dirasakan terganggu dan akan merosakkan periuk nasi kita. Ingatlah Rasulullah ada bersabda “Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah dibandingkan mukmin yang lemah, dan masing-masing mempunyai kebaikan. Bersungguh-sungguhlah untuk hal yang bermanfaat untuk mu. Mohonlah pertolongan dari Allah dan jangan merasa lemah. Jika ada sesuatu menimpa diri mu, jangan ucapkan, ‘Andai sahaja aku yang melakukan begini, tentu akan menjadi begini dan begitu’ Namun ucapkanlah ‘Telah ditakdirkan Allah, apa yang Allah kehendaki, Dia pasti melakukannya’ Sesungguhnya ucapan ‘andai sahaja’, akan membuka amalan syaitan”(Hadis Riwayat Muslim).

Usaha tangga kejayaan. Yang penting kena usaha dan bekerja keras kerana banyak macam mana pun ilmu tapi tidak dipergunakan pasti tidak ke mana. Firman Allah bermaksud "Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya (berbuat baik)(Surah Al-Baqarah ayat 195).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan