Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 14 Disember 2012

MELAYAN KARENAH KETUAAN



Pelbagai ragam prospek/pelanggan telah kita temui. Semuanya terpaksa kita hadapi walau dalam keadaan apapun sekali. Tiada istilah mengeluh mahupun keluh kesah terpaksa hadapinya dengan sebaik yang mungkin. Antara karenah prospek/pelanggan yang terpaksa dihadapi adalah apabila bertemu dengan orang yang suka memberi perintah dan memerintah seolah-olah dia adalah penentu segala-galanya tanpa memikirkan hati dan perasaan orang lain yang bertemu dengannya.

Bertemu dengan orang yang sebegini seringkali dia merasakan apa juga yang dia perkatakan dan bicarakan adalah benar sama sekali manakala yang salah dan silap itu semuanya berpunca dari kita sahaja. Beginilah manusia sering kali terlupa akan anugerah Allah yang telah memberikan kepadanya pangkat dan kuasa yang serba sedikit ini terus lupa dan alpa yang manusia yang dijadikan Allah sebagai hambanya sudah pasti mempunyai kekurangan dan kelebihan masing-masing. Walaupun begitu, apabila kita bertemu dengan pelanggan-pelanggan seperti ini sebaik-sebaik tindakan kita adalah dengan menggunakan kaedah dan cara yang sebegini

i.                     Sentiasa ada flexibiliti
Kena cepat sesuaikan diri dengan keadaan yang dihadapi. Jangan mudah panik dan susah hati. Berinteraksi dengan sebaik yang mungkin secara berhemah dan bersopan. Tunjukkan yang kita benar-benar ikhlas untuk membantu dan bukannya menjual. Kena ada flexibiliti terhadapnya dan dengar dengan baik yang yang prospek/pelanggan tersebut mahu sampaikan. Jangan mudah membangkang mahupun mencelah kerana orang sebegini yang cepat merasa betul dan benar sudah pasti tidak akan mengizinkan kita melakukan perkara yang sewajarnya. Seboleh-bolehnya dia yang mengawal situasi ini dan bukannya kita.

ii.                   Jangan melawan dan jangan juga merendah diri
Kena ‘Cool’ dan bertenang. Jangan sama sekali melawan dan meninggikan suara. Sentiasa berhemah dan bersopan itu yang lebih baik dari segala-segalanya. Teruskan apa yang difikirkan perlu untuk kita lakukan berikan penerangan sebaik yang mungkin dengan jelas, padat dan ringkas. Jangan sama sekali mengambil masa yang lama berikan penerangan tapi ambil masa sewajarnya untuk kita banyakkan bertanya kenal pasti apa masalah yang dihadapinya. Mudah bagi kita kemudian untuk menawarkan produk yang bersesuaian dengan apa yang prospek/pelanggan tersebut mahukan dari kita nanti.

iii.                  Biarkan dia berkata habis
Setiap apa yang beliau perkatakan dan perbualkan biarkan sampai habis dia nyatakan. Jangan sama sekali mencelah apa tah lagi potong apa yang dia perkatakan. Buat muka selamba sahaja biarkan apa yang hendak disampaikan diperhabiskan terlebih dahulu. Berikan penghormatan sewajarnya. Sekurang-kurangnya kita akan lebih memahami akan apa yang dimahukan dan diperlukan dari dirinya. Jangan tunjukkan keresahan dan riak muka yang membosankan.

iv.                Bersedia untuk keluar
Sama ada keadaan tidak dapat dikawal oleh kita ataupun sememangnya prospek/pelanggan telah mula menunjukkan tidak minatnya pada tawaran yang dikemukakan bolehlah sama sekali kita bersiap sedia untuk keluar mohon keizinannya melangkah pergi. Mungkin ini belum lagi masa untuk kita yang bersesuaian meneruskan interaksi dan menawarkan produk kepada dirinya. Lakukan secara berhemah dan bersopan agar dirinya tidak tersinggung dan mudah merasa hati pula dengan kita.

Perjuangan perlu diteruskan. Bukan semua prospek/pelanggan yang ditemui berperangai sebegitu dan menyusahkan diri kita. Mungkin dalam seratus terdapat seorang dua yang berperangai sebegitu. Ujian Allah menguji kesabaran dan ketabahan kita sama ada boleh atau tidak untuk kita hadapinya dengan cara dan kaedah yang terbaik. Jangan putus asa dengan cepat. Ditakdirkan hilang seorang prospek/pelanggan bukan bermakna kita akan hilang segala-galanya. Kena berusaha dan yakin apa yang kita lakukan sememangnya boleh dibuat dengan elok sebaik mungkin. Semuanya bergantung kepada kerajinan dan disiplinnya kita untuk melakukannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan