Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 16 Disember 2012

RAGAM PEMBELI



Nak menjual, kena tahu kenapa agaknya mereka hendak membeli dan menerima tawaran yang ditawarkan. Kena selidiki dahulu. Kena tahu trend mereka. Apa penyebabnya dan kenapa mereka hendak menerimanya. Semuanya kena ketahui dengan sebaik yang mungkin. Jangan syok sendiri bila melakukan jualan. Jangan main hentam kromo sahaja kenapa mereka teringat sesangat nak terimanya dari kita. Lagi kita tahu lagi elok tindakan kita. Bila dah tahu lagi senang nak lakukan jualan.

Antara penyebabnya adalah kerana

i.                     Keperluan
Pembeli merasakan produk yang ditawarkan adalah satu keperluan baginya yang mahu tak mahu,  benci atau suka kena membelinya juga. Bukan satu kompromi tapi satu kemestian dirasakannya. Beruntunglah si penjual buat masa ini. Tak perlu bercakap banyak, tawar sahaja pasti ada yang menyambutnya untuk membeli apa yang dicarinya selama ini. Tuah di ayam nampak di kaki tapi tuah manusia tidak siapa yang tahu. Inilah rezeki namanya.

ii.                   Terpengaruh
Hanya kerana pujukan kawan-kawan atau hebahan mulut membuatkan seseorang mudah untuk menerima tawaran menjual yang dilakukan kepadanya. Begitulah kuat pengaruh dari seseorang. Dengar yang baik sahaja terus menerima tanpa perlu menyiasat dan merujuk apa-apa. Mudah percaya dan meyakinkan mereka. Hebat bukan. Beginilah nasib kalau satu-satu produk yang berada di pasaran telah dipercayai dan diyakini oleh orang yang telah menggunakannya.

iii.                  Ketaatan
Pembeli jenis ini memang tak boleh buat apa-apa. Ketaatannya pada satu-satu produk pesaing memang amat sukar untuk ditukarkan kepada produk jenama yang lain. Kesetiaannya berdasarkan pengalaman yang ditempuhinya. Amat sukar untuk kita mempengaruhinya apa tah lagi untuk memujuknya. Berilah sebaik mana penerangan dan penjelasan yang diberikan sudah pasti pada akhirnya kita juga yang kecewa. Kena bersabar dan tabah apabila bertemu dengan bakal pembeli yang sebegini apabila kita temui.

iv.                Menunjuk-nunjuk
Sikap pembeli yang suka sangat menunjukkan lagaknya tak tentu hala. Ada produk yang dirasakan boleh menaikkan imejnya dan dirinya terus diterimanya juga jika tawaran ditawarkan kepadanya. Manusia kadang-kadang ada egonya. Layan sahaja janji produk laris dan laku. Jangan fikir apa-apa. Layan masukkan jarum sebaik-baiknya pengaruhi apa yang patut. Kena pandai ambil kesempatan agar produk pada akhirnya diterima dengan baik sama sekali.

v.                  Kasihan
Mungkin kerana diri kita dari kata-kata, penampilan, perbuatan atau perbualan dari kita sendiri. Mereka akan terpengaruh, terpesona dan mudah kasihan pula kepada kita. Mudah bersimpati tandanya mudah kasihan kepada kita. Bukan kerana kita meminta-minta tapi dah rezeki namanya, itu mungkin penyebabnya. Ataupun mungkin kerana rayuan kita dalam menjual. Mungkin juga. Yang penting rezeki. Bak kata pepatah takkan lari gunung dikejar.

vi.                Kerana diri kita
Orang dah mula percaya kerana kredibiliti dan kejujuran kita. Ini yang patut kita lakukan dan kekalkan ketika melakukan jualan. Pembeli akan terpengaruh akan reaksi yang kita berikan kepada mereka. Tunjukkan keikhlasan dan kesungguhan kita melakukan jualan. Sudah pasti pembeli akan lebih mudah terpesona dan seronok dengan kita. Berhemah dan bersopan kekal dipersembahkan agar kepercayaan mereka dapat dipupuk dan disemai dengan baik sama sekali.

vii.               Selesaikan masalahnya
Inilah tugasan kita sepatutnya. Tunjukkan yang kita ingin membantu tolong selesaikan apa juga masalah yang mereka hadapi dapat diselesaikan dengan produk yang kita tawarkan. Apabila mereka menyedari yang produk yang ditawarkan dapat menyelesaikan masalah yang ditanggung selama ini sudah pasti akan memudahkan lagi penutupan jualan boleh diperoleh. Inilah tugasan kita. Jangan dibiarkan mereka yang menentukan tapi pastikan kita dapat menawarkan bantuan yang mereka cari selama ini. Barulah mereka akan lebih terpikat dan yakin dengan apa yang kita tawarkan.

Inilah ragam pembeli. Mungkin ada produk yang bersesuaian dengan mereka. Yang penting kena sabar dan tenang. Jangan mengharap sahaja tapi kena usahakan apa yang perlu. Berikan sasaran sewajarnya bagaimana kita perlu mencari pembeli yang sebenarnya dan sepatutnya. Jangan putus asa tapi berikan keyakinan diri yang setiap kali kita lakukan jualan pasti dapat melakukannya sebaik yang mungkin. Dapat atau tidak penutupan jualan bukan isunya tapi yang penting bagaimana kita yang melakukannya memberikan tawaran yang terbaik kepada prospek/pelanggan yang ditemui.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan