Dalam sesebuah organisasi sudah pasti akan wujud tim jualan yang akan
memastikan setiap produk yang dikeluarkan dapat dijual mengikut sasaran yang
diberi dan ditetapkan oleh pihak pengurusan. Apabila kita berkhidmat dalam tim
jualan tersebut ini bermakna kita telah diberi kepercayaan dan tanggungjawab
sepenuhnya untuk menjalankan tugasan yang diamanahkan. Masalahnya timbul
apabila kita beria-ia mengambil berat tentang jualan dan penjualan produk
tersebut tapi malangnya pada rakan sekerja kita yang turut sama dalam tim
jualan tersebut buat endah tak endah sahaja. Amat mengecewakan kalau perkara
sebegini berlaku dan terjadi.
Bila berada dalam tim jualan sikap dan sifat mengambil berat kena ada dalam
setiap kakitangan yang berada dalam tim tersebut. Tidak terkecuali seorang pun.
Semua kena ambil tahu dan ambil berat akan apa yang berlaku dan terjadi. Kerja
berpasukan tidak sama sekali akan tertanggung oleh seorang sahaja melainkan
bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain. Kerana itu kena wujudkan sikap ambil
berat bukan setakat tentang prestasi sendiri tetapi juga tentang prestasi rakan
setugas, prestasi tim jualan yang dianggotai dan prestasi keseluruhan
organisasi yang kita wakili.
Antara penerapan ambil berat ini yang perlu diwujudkan adalah dengan cara
i.
Kenali dengan lebih mesra rakan-rakan dalam tim
jualan
Jangan
setakat tahu nama sahaja. Ambil tahu serba sedikit tentang latar belakang
rakan-rakan sekerja dan setugas dengan kita. Ambil tahu apa yang dia suka dan
tidak digemarinya. Jangan main hentam suka bergurau dan berlawak tak tentu hala. Kenal hati budi
dan perasaannya terlebih dahulu. Ajak berkawan jadikan sahabat dalam masa
berduka dan bergembira secara bersama-sama.
ii.
Terapkan budaya bantu-membantu
Peluang
sentiasa terbuka kepada sesiapa yang rajin dan mahukan kejayaan secara
bersendirian dalam melakukan jualan. Sebaik-baiknya bergerak secara bersama
memandangkan kita bekerja secara berkumpulan. Bila ada kesusahan semua ahli tim
membantu dan begitu juga bila kejayaan diraih juga secara bersama. Jangan
dibiarkan seperti katak di bawah tempurung, hidup keseorangan walaupun
dikelilingi oleh rakan setugas. Buang segala ego dan tinggi diri kita bagi
menghormati rakan setugas yang lain kerana pergerakan kita adalah secara bersama, berjemaah
dan berkumpulan.
iii.
Paha kiri dicubit paha kanan terasa
Seorang
terasa sakit habis semua terasa sakitnya juga. Kena ada sensitiviti dilakukan
demi memastikan kerja berpasukan diamalkan dan diterapkan. Andai kata seorang
jatuh sakit dan dimasukkan ke dalam wad, berziarah tim kumpulan semua tanpa ada
tertinggal seorang pun di samping memberikan doa agar rakan kita yang menderita
kesakitan tersebut diberikan kekuatan semangat dan semoga sembuh dengan
segeranya seperti sedia kala. Semangat ukhuwah dan silaturahim perlu dijaga
dengan baik dan saksamanya
iv.
Elakkan kepentingan diri sendiri
Jangan
tamak dan pentingkan diri sendiri. Fikirkan juga ahli-ahli dalam tim jualan
sama. Bergerak seperti satu pasukan barulah tim jualan tersebut akan hebat
prestasinya. Rezeki masing-masing atas usaha sendiri. Yang penting bergerak
secara bersama lakukan aktiviti yang diperlukan dan dimahukan cipta jualan
sebanyak yang termampu agar satu kek yang terdapat di pasaran boleh dikongsi
secara bersama dan bukannya untuk dikongsi dengan pesaing yang ada.
v.
Ikut arahan
Satu yang
mesti diketahui apabila bertugas dalam tim jualan arahan perlu diikuti dan
dipatuhi. Jangan sama sekali main suka-suka hati lakukannya secara
bersendirian. Lakukan arahan tersebut dan jangan sama sekali membantah dahulu
melainkan arahan tersebut adalah bercanggah dengan Agama dan prosedur organisasi.
Kena buat dahulu segala arahan yang diberikan melainkan telah dicuba didapati
gagal nyatakan sebab-sebabnya secara berhemah dan merendah diri. Barulah si
ketua tersebut faham dengan lebih baik dan senang menerimanya sama sekali. Tiada
istilah hero atau heroin dalam tim jualan kerana arahan yang diberi adalah demi
memastikan bukan setakat prestasi kita sahaja yang meningkat tetapi juga
prestasi keseluruhan dalam tim jualan tersebut dapat dipertingkatkan sama.
vi.
Jangan belajar beri banyak alasan
Ingat kita bukan
kerja secara berseorangan, ada rakan sekerja kita yang lain turut sama
melakukan jualan. Perkara yang negatif jangan berpakat kerana ini akan
menjahanamkan keupayaan tim jualan dan prestasi kita sendiri. Makin banyak alasan
yang diberikan bermakna semakin malas rupanya kita dalam melakukan jualan.
Elakkan sama sekali dan beri alasan jika perkara yang dituntut untuk dilakukan
sememangnya benar-benar tidak dapat dilakukan dan di luar dari keupayaan dan
kebolehan kita melakukannya. Kalau orang lain boleh melakukannya kenapa kita
tidak?
Adat kita bekerja secara berkumpulan dan bersama-sama, kena ada timbang
rasa dan berhemah sesama rakan setugas kita demi memastikan pencapaian tim
jualan kita dapat dicapai secara bergerak secara muafakat. Apa juga yang
diperkatakan terutama kepada prospek/pelanggan yang ditemui biarlah sama jalan
ceritanya tanpa ada perbezaan walaupun sedikit. Pertimbangkan baik buruknya
sebelum memberi pendapat dan pengetahuan kepada orang lain. Biarlah selari
tugasan kita dengan rakan sekerja kita agar tidak akan timbul suatu hari nanti
perasaan berdendam, sakit hati, ketidakpuasan hati dan marah terjadi dengan
begitu mudah dan senangnya. Elakkan ia nya berlaku dalam tim jualan kita. Kalau
adalah perkara ini, ini bermakna ada sesuatu yang tidak elok dan baik telah ada
dalam diri kita masing-masing yang pasti akan menyebabkan tim jualan tersebut
akan tumbang bila-bila masa terdekat ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan