Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 26 Disember 2012

ESOK TIDAK MENJUAL



Sesuatu yang perlu difikirkan apabila kita melakukan jualan. Di waktu hari dan ada ketikanya kita amat bersemangat melakukan jualan mungkin tidak akan timbul apa juga masalah pun tetapi bagaimana ke esok kan harinya kita tidak melakukan jualan? Adakah ia nya satu musibah atau pun satu ketenangan jiwa kepada kita jika terdapatnya satu hari yang kita benar-benar tidak dapat melakukan jualan. 

Mungkin perkara-perkara begini perlu kita fikirkan jika berlaku esoknya kalau kita tidak menjual

i.                     Bagaimana dengan temu janji-temu janji yang telah kita lakukan penetapan untuk awal untuk esoknya?

ii.                   Siapa yang akan menguruskan jualan yang di rancang kan untuk kita melakukannya tapi ada masalah peribadi pula yang timbul

iii.                  Pelanggan telefon, apa yang nak diperkatakan?

iv.                Mana untung, cuti kah atau menjual?

v.                  Akan hilang kah kepercayaan mereka kepada kita?

vi.                Hilang prospek/pelanggan kita? Kalau tak rakan sekerja yang ambil mungkin pesaing yang merampasnya pula

vii.               Kalau ada pesanan bagaimana? Siapa nak uruskan

viii.             Sanggup kah prospek/pelanggan menunggu kehadiran kita semula?
ix.                 Apa alasan terbaik untuk diberikan

x.                  Kembali sahaja kita melakukan jualan, adakah kena bermula seperti asal semula?

xi.                 Hilang kah peluang-peluang yang pasti untuk kita?

xii.               Kepentingan diri atau kepentingan prospek/pelanggan perlu dijaga?



Berfikirlah sebaik mungkin sebelum kita bercuti melakukan jualan, ambil tindakan sewajarnya menangani masalah-masalah yang mungkin boleh timbul dan cari jalan penyelesaiannya yang terbaik untuk diatasi. Kalau cuti yang sememangnya dalam perancangan kita tidak mengapa tapi bagaimana kalau cuti yang mengejut tiba-tiba kena bercuti disebabkan perkara-perkara yang melibatkan kecemasan? Semuanya kena fikirkan sebaik-baiknya. Ambil jalan tengah yang boleh menguntungkan kedua-dua belah pihak. Yang penting jangan menipu mahupun berbohong yang bukan-bukan kepada prospek/pelanggan dan juga kepada majikan kita. Bertindak jujur dan ikhlas itulah penyelesaian terbaik agar prospek/pelanggan akan lebih menghormati tindakan dan perbuatan kita jika kita menghadapi masalah tidak dapat berurusan dengan mereka.




1 ulasan: