Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 11 Disember 2012

MINAT MEREKA TUJUAN KITA



Orang Sales cukup suka kalau orang yang ditemui sememangnya menggemari dengan kehadirannya. Maklumlah nak menjual sudah pasti tarikan dan kemesraan yang kita berikan sebagai satu penawar pula kepada prospek/pelanggan yang ditemui. Bukan untuk mem bodek atau meminta-meminta kepada mereka cuma sebagai seorang konsultan profesional jualan menarik perhatian mereka terlalu penting rasanya untuk kita pergunakan dan amalkan sepanjang masa.

Bagi menarik minat dan kepercayaan prospek/pelanggan yang ditemui beberapa tindakan sewajarnya perlu dilakukan seperti berikut

i.                     Tahu dalam bidang yang kita ceburi
Tunjukkan kemahiran yang sewajarnya dan bukannya seperti melepaskan batuk di tangga. Kerana itu pengetahuan dalam produk yang ditawarkan amat diperlukan. Jangan main ikut suka-sukat hati sahaja. Kena mahirkan diri dan berpengetahuan penuh dalam produk yang ditawarkan. Elakkan dengan mudahnya ketika bangkangan jualan terjadi dan berlaku. Jangan meleret terlalu panjang tetapi biarlah tepat, ringkas dan mudah untuk mereka fahami. Buktikan yang kita adalah pakar dan mahir dalam produk yang kita tawarkan. Beri keyakinan kepada mereka agar lebih mudah mereka yakin kepada kita pula.

ii.                   Beri bantuan
Bantu, bantu dan terus membantu tanpa berbelah bagi. Bantu mereka selesaikan masalah yang mereka tanggung agar mereka boleh membantu kita untuk menerima tawaran yang kita tawarkan. Jangan fikirkan keuntungan dari mereka tapi fikirkan apa produk kita boleh bantu selesaikan masalah mereka. Kena set kan dalam fikiran kita agar apa yang kita lakukan dalam jualan hanyalah semata-mata untuk memberikan sebaik mungkin menghulurkan bantuan walaupun tanpa mereka minta sama sekali.

iii.                  Ketepikan kepentingan diri sendiri
Tolak jauh-jauh dahulu memikirkan pendapatan tambahan, komisen atau ganjaran yang bakal kita peroleh terlebih dahulu dari mereka menerima tawaran kita. Lagi ramai kita bantu dan tolong prospek/pelanggan yang ditemui lagi banyak kepentingan pada diri kita akan bakal kita peroleh. Kita bukan minta sedekah tapi menghulurkan tangan memberikan bantuan kepada mereka. Bukankah tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah? Oleh itu jangan difikirkan dahulu kepentingan diri sendiri tapi fikirkan bagaimana dengan produk yang ada pada kita dapat membantu mereka yang di luar sana.

iv.                Fokus beri tumpuan
Beri tumpuan. Fokus sebaik-baiknya apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan yang ditemui. Jangan difikirkan masalah yang ada dan pelbagai lagi. Konsentrasi dalam melakukan jualan perlu ada. Biar prospek/pelanggan ketahui yang kita benar-benar melakukan jualan hanya kepada mereka sahaja untuk menarik minat dan kepercayaan kepada kita. Serius dengan apa yang kita perkatakan bukannya ada sebarang niat buruk dan ambil kesempatan di atas kelemahan mereka sendiri.

v.                  Dorongan dan semangat
Kita yang menjual, kena bagi semangat dan dorongan kepada mereka dahulu dengan cara memaklumkan dengan sepenuh hati segala kelebihan dan manfaat yang bakal mereka peroleh. Sesuatu yang ikhlas kita lakukan sudah pasti akan keikhlasan juga  yang kita peroleh dari mereka. Berikan dorongan dan semangat yang sewajarnya agar mereka lebih berminat dengan apa yang kita tawarkan. Keputusannya nanti sudah pasti akan menggembirakan kita juga.

Bertemu dengan prospek/pelanggan kena beri masa kita yang sewajarnya kepada mereka tanpa berbelah bagi. Peruntukkan masa kita agar apabila kita telah menyatakan masa tersebut pada diri kita sendiri maka tumpuan dan fokus pada mereka lebih terserlah lagi. Kesungguhan dan keyakinan kita melakukan jualan sudah pasti akan disedari oleh mereka. Berusahalah dengan lebih rajin seolah-olah tiada siapa yang boleh menandingi keupayaan kita melakukan jualan. Teruskan usaha secara konsisten agar kita boleh dan dapat memberikan sesuatu yang terbaik khas kepada prospek/pelanggan kita sendiri.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan