Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 24 Disember 2012

MELUAT DENGAN ORANG JUALAN?




Antara karier pekerjaan yang paling ramai cukup meluat untuk bertemu dan berjumpa adalah orang yang melakukan jualan. Betul kah kenyataan ini? Mungkin ada kebenarannya dan mungkin juga tidak. Semuanya bergantung kepada orang yang melakukan jualan tersebut bergantung kepada niatnya. Mungkin si penjual yang melakukan jualan mempunyai sebabnya yang tersendiri mengapa mulutnya tidak berhenti tanpa sebab memberikan tajuk perbualan dengan menjual pada produk yang ingin ditawarkan. Semuanya ada sebab dan tidak mungkin sama sekali tiada sebab untuk dibicarakan.

Ini yang kadang kala akan menyebabkan orang akan lebih merasa boring dan tertekan apabila bertemu dan bersua dengan orang jualan. Inilah yang membuatkan pembeli merasa menyampah, takut dan terus meluat dengan kehadiran orang yang menjual. Mungkin perkara-perkara sebegini akan menimbulkan lagi reaksi yang negatif kepada pembeli-pembeli atau prospek/pelanggan yang ditemui iaitu

i.                     Suka menunjuk
Seolah-olah produk yang ditawarkannya adalah yang terbaik dan terkini mendapat sambutan ramai seantero dunia. Tiada yang hebat melainkan produk dari dirinya sahaja. Seolah-olah prospek/pelanggan yang ditemui tidak mengetahui apa-apa pun melainkan tentang produk yang ditawarkan sahaja. Adakah ini yang kita amalkan kepada mereka?

ii.                   Terlalu menekan
Tidak kira siapa, seolah-olah kita paksa mereka untuk menerima tawaran kita. Terpinga-pinga prospek/pelanggan dibuatnya. Tidak memberi ruang langsung kepada mereka untuk difikirkan. Pelbagai alasan diberikan ‘Tolonglah Encik, sasaran saya belum mencukupi’, ‘hari ini langsung tiada siapa lagi yang mahu menerima produk saya lagi’,’ encik tolong saya nanti Allah akan tolong banyak kepada Encik’ dan pelbagai-bagai alasan dan rayuan yang akan didengari seolah-olah bertemu dengan peminta sedekah pula di hadapan prospek/pelanggan. Selagi tidak menerima tawaran yang dikemukakan selagi itulah tekanan demi tekanan akan diberikan walaupun pujuk rayu terpaksa dilakukan.

iii.                  Bertemu sahaja pasti diceritakan
Bertemu sahaja pasti ada produk yang ingin ditawarkan kepada mereka. Nak lari jauh tak boleh kerana sahabat, saudara mara, kenalan dan sebagainya. Semuanya mempengaruhi. Tak terima takut berkecil hati dan bila dah terima asyik di ulang kan perkara yang sama sahaja. Seolah-olah bila bertemu dengan orang yang menjual sudah pasti tiada cerita lain yang ingin diceritakan melainkan produk dia sahaja yang perlu kita dengari.

iv.                Tidak pedulikan hati dan perasaan orang lain
Hanya hati dan perasaan kita sahaja yang kita jaga. Tapi bagaimana dengan hati dan perasaan prospek/pelanggan yang ditemui? Adakah mereka benar-benar memerlukan produk yang kita tawarkan ini kepada mereka. Adakah kita membantu atau terlalu memikirkan keuntungan yang bakal kita peroleh dari mereka. Yang mana satu matlamat kita? Adakah rasanya lebih baik produk kita habis dan laku di pasaran dari memikirkan wang saku yang ada pada mereka? Selagi kita tidak pedulikan orang lain selagi itulah orang lain tidak pedulikan dengan kita pula.

v.                  Lebih bercakap dari mendengar
Sememangnya melakukan jualan kerana ramah dan rajin membuka mulut melakukan penerangan demi penerangan seperti mana yang dikehendaki. Konsep lakukan jualan kena sentiasa ingat tentang nisbah ini iaitu 70/30 kena ada iaitu 70% mendengar manakala 30% berikan penerangan dan bertanyakan soalan. Selagi kita tidak bertanya selagi itu kita tidak akan tahu apa yang dikehendakinya. Biarlah berbuih mulut kita beri penerangan namun apa masalah yang ditanggungnya langsung sama sekali tidak kita ketahui. Elakkan ianya berlaku sama sekali.

Tolong elakkan perkara ini berlaku dan terjadi kepada kita. Jangan timbulkan suasana dan keadaan sampai orang benci pula kepada kita. Berhati-hati dalam melakukan jualan. Jangan syok sendiri. Jangan fikirkan apa yang kita buat dan lakukan semuanya mudah diterima oleh orang lain. Elakkan dari melakukan andaian dan tanggapan yang bukan-bukan pula kepada prospek/pelanggan yang ditemui. Semuanya kena difikirkan dahulu sebelum melakukan tindakan sewajarnya. Lebih baik ambil sikap berhati-hati dari prospek/pelanggan berhati-hati pula tentang tindakan kita terhadap mereka. Wujudkan kemesraan dan kepercayaan kepada mereka agar lebih mudah untuk kita mendapatkan penutupan jualan dari mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan