Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 23 Disember 2012

Bila dah Salah




Adat menjadi manusia, sedikit sebanyak pasti ada kesilapan dan kesalah tanpa kita sedari telah pun kita lakukan pada pelanggan yang telah berurusan dengan kita. Tidak dinafikan apabila kita sedari seharusnya beberapa tindakan yang perlu kita ambil dengan segera agar pihak pelanggan tidak memandang berat dan serius atas kesilapan yang kita lakukan walaupun kita merasakan ia sesuatu yang kecil sahaja. Jangan buat tak tahu sahaja kesilapan dan kesalahan yang telah dilakukan agar pelanggan di kemudian hari nanti tidak merasa amat marah dan kecewa. Selesaikan sebaik mungkin agar kesilapan dan kesalahan tersebut tidak berlarutan berpanjangan.

Apa yang penting kesilapan dan kesalahan yang dilakukan perlu diambil iktibar segera agar ia nya tidak berlaku dan berulang lagi. Walaupun manusia tidak lari dari kesilapan dan kesalahan yang dilakukan tetapi sedikit sebanyak kita perlu pelajari untuk mengelakkan dan menjauhkan diri kita dari melakukan kesilapan dan kesalahan terutamanya apa-apa juga perkara yang berkaitan dengan pelanggan. Elakkan kesilapan dan kesalahan tersebut menjadi satu tabiat dan kelakuan yang tidak baik untuk kita amalkan dan berlarutan sentiasa.

Antara tindakan-tindakan yang perlu kita lakukan apabila kita telah sedari dan ketahui apabila kesilapan dan kesalahan telah berlaku adalah dengan cara

i.                     Akui kesilapan dengan segera
Dengan segera mohon kemaafan dengan segera agar pelanggan boleh cepat menerima kesilapan dan kesalahan yang telah kita lakukan. elakkan dari berlarutan terlalu lama kerana ia nya akan memberi kesan yang lama dan panjang kepada karier jualan kita sendiri. Bukan setakat memohon kemaafan sahaja, tetapi juga kena berjanji kepada pelanggan tersebut agar perkara yang berlaku ini tidak sama sekali kita ulangi lagi di masa hadapan apabila berurusan lagi.

ii.                   Berikan sebabnya
Apa yang telah berlaku dan terjadi, maklumkan apa yang sebenarnya berlaku dengan pengakuan yang jujur dan ikhlas. Jangan sama sekali menipu pula apatah lagi habis semuanya mahu dikelentong pula. Bertindak jujur nyatakan sebab musababnya adalah lebih baik dan satu tindakan yang bijak agar pelanggan yang telah berurusan dengan kita akan tetap memberikan kepercayaan lagi kepada kita. 

iii.                  Bertanggungjawab sepenuhnya
Sama sekali jangan disalahkan orang lain pula. Salahkan orang tu lah, pelangganlah dan sistem komputerlah dan sebagai nya seolah-olah diri kita sahaja yang betul dan benar sahaja. Belajar terima kenyataan yang semuanya adalah salah dari diri kita sendiri. Bertanggungjawab sepenuhnya. Tidak akan jatuh marah kita kalau kita ambilnya sebagai satu tanggungjawab yang terpaksa kita pikul walaupun kita tahu dalam sudut hati kecil kita ia nya bukannya 100% kesalahan dan kesilapan diri kita. Bagi pelanggan apa yang berlaku pada dalaman organisasi kita bukan masalah dia tapi adalah tanggungjawab sepenuhnya dari diri kita sendiri. Sebaik-baiknya sentiasa kemas kini status sebenar agar pihak pelanggan tidak tertanya-tanya akan status beliau apa yang berlaku sebenarnya.

iv.                Jalankan amanah dan tanggungjawab yang sebenarnya
Pikullah amanah dan tanggungjawab yang sebenarnya agar pelanggan yang berurusan dengan kita mengetahui yang kita adalah seorang kakitangan yang berwibawa dan menjalankan tugasan seperti mana yang diharapkan. Berikan perkhidmatan yang terbaik agar keyakinan pelanggan tidak terhakis dan hilang begitu sahaja. Manfaatkan segala kelebihan yang ada pada diri kita sendiri agar kita tahu apa yang sepatutnya kita lakukan.


Firman Allah SWT bermaksud “Jadilah engkau seorang yang pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah dari pada orang-orang yang bodoh”. (Surah Al-A’raf Ayat 199).



Firman Allah lagi bermaksud “Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Surah An-Nuur Ayat 22)

Dari Anas bin Malik ra berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Janganlah kamu saling memutuskan hubungan sesame sendiri, jangan saling membelakangi, jangan saling bermusuhan, jangan saling hasud menghasud. Jadilah hamba-hamba Allah yang sentiasa bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim untuk tidak bertegur sapa dengan saudaranya sehingga tiga hari lamanya. (Hadis Riwayat Muttafaq 'alaihi)

Jangan malu dan segan apatah lagi buat tahu saja. Hadapi dengan baik, berinteraksi dengan berhemah dan jangan sama sekali lari dari masalah yang dihadapi. Anggaplah apa yang telah berlaku dan terjadi sebagai satu hikmah dan ujian dari Allah SWT agar kita tidak sama sekali merasakan sebagai satu bebanan dan kepayahan dalam melakukan tugasan jualan. Beri keyakinan kepada pelanggan agar pelanggan faham apa tugasan sebenar kita iaitu sentiasa membantu dan selesaikan apa permasalahan yang beliau tanggung selama ini. InsyaAllah Allah SWT akan sentiasa membantu umatnya yang sentiasa melakukan tugasan jualan ini secara jujur dan benar sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan