Seorang penjual bukan setakat mengetahui apa yang
sepatutnya dilakukan untuk menjual dan menarik perhatian orang tetapi juga kena
ketahui apa hak-hak pengguna, bakal pembeli dan pelanggan yang kita temui dan
berurusan dengan mereka. Jangan terlalu sibuk fikirkan apa kita sahaja
melakukan jualan tapi hak mereka kena fikirkan sama. Kerana mengejar keuntungan dan perolehan tambahan
sepertimana yang kita kehendaki habis semuanya kita sapu asalkan produk yang
ditawarkan mendapat sambutan.
Kejujuran memainkan peranan penting bagi mengawal
kepentingan diri sendiri. Jangan hanya kerana mengejar keuntungan dan tamak haloba
yang menyelubungi diri, langsung dipinggirkan hak bakal pembeli atau pelanggan
asalkan apa yang kita dapati benar-benar memuaskan hati dan sanubari kita.
Tiada kejujuran pasti lambat laun tiada siapa nanti yang boleh dan dapat
mempercayai kita pada akhirnya. Akhirnya kita juga yang akan menanggung malunya
nanti dan cukup sukar pula melakukan jualan. Adakah keadaan begini yang kita
mahukan? Tentu tidak sama sekali. Adalah disarankan apabila melakukan jualan agar
dapat dipastikan terlebih dahulu agar kita sentiasa menanam sikap berwaspada
dan melakukan kejujuran sepatutnya untuk membantu dan menolong bakal pembeli
atau pelanggan yang kita temui supaya mereka benar-benar berpuas hati dan
mempercayai keupayaan kita dalam menawarkan produk kepada mereka.
Dari Nafi’ dari Abdullah ibnu Umar bahawasanya
Rasulullah bersabda bermaksud “ Antara si penjual dan si pembeli, masing-masing
dari mereka hendaklah saling memberikan kebebasan kepada yang lain selama mana mereka
belum berpisah kecuali jual-beli dengan perjanjian tertentu” (Hadis Sunan
An-Nasai Jilid 4 Hadis 4311).
Dalam kita melakukan jualan, kena ketahui juga tentang
hak-hak pengguna yang telah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi
dan Kepenggunaan (KPDNKK) terlebih dahulu agar setiap tindakan kita dalam
melakukan tugasan jualan tidak bercanggah dengan peraturan-peraturan yang telah
ditetapkan oleh pihak kerajaan. Fahami dahulu adalah lebih baik dari kita buat-buat
tahu terlebih dahulu. Jangan tanggung risiko yang bukan-bukan hanya kerana kita
tidak mahu mengetahui hak-hak pengguna.
Antara hak-hak pengguna tersebut adalah
Pertama : Hak untuk mendapat keperluan asas
Sebagai pengguna berhak untuk mendapat keperluan asas
bagi meneruskan kehidupan yang memuaskan seperti makanan, pakaian, tempat
kediaman, kesihatan yang terpelihara, pendidikan, kemudahan awam, air dan
sanitasi.
Kedua : Hak untuk mendapat barangan dan perkhidmatan
yang selamat
Pengguna berhak untuk
dilindungi daripada barangan, proses pengeluaran dan perkhidmatan yang boleh
membahayakan kesihatan atau kehidupan.
Ketiga : Hak untuk
mendapatkan maklumat
Pengguna berhak untuk
diberitahu fakta-fakta yang diperlukan bagi membolehkan mereka membuat pilihan
yang tepat dan dilindungi daripada pengiklanan serta pelabelan yang tidak jujur
atau mengelirukan.
Keempat : Hak untuk
membuat pilihan
Pengguna berhak untuk memilih daripada pelbagai barangan
dan perkhidmatan yang ditawarkan pada harga yang kompetitif dan jaminan kualiti
yang memuaskan.
Kelima : Hak untuk menyuarakan pendapat
Pengguna berhak untuk bersuara bagi memastikan
kepentingan pengguna mendapat pertimbangan sewajarnya dalam penggubalan dan
pelaksanaan dasar kerajaan, serta dalam pembangunan barangan dan perkhidmatan
oleh pengeluar.
Keenam : Hak untuk mendapat ganti rugi
Pengguna berhak untuk mendapat penyelesaian yang adil
termasuk pampasan bagi pembelian barangan yang mempunyai perihal dagangan yang
mengelirukan, kurang bermutu atau perkhidmatan yang tidak memuaskan.
Ketujuh : Hak untuk mendapat pendidikan pengguna
Pengguna berhak untuk mendapat pendidikan dan kemahiran
yang diperlukan bagi membolehkan mereka membuat pilihan yang bijak dalam
pembelian barangan dan perkhidmatan, serta mengamalkan hak dan tanggungjawab
mereka sebagai pengguna.
Kelapan : Hak untuk hidup dalam alam sekitar yang sihat
dan selamat
Pengguna berhak untuk hidup dan bekerja dalam alam
sekitar yang bersih, sihat dan tidak berbahaya kepada generasi masa kini serta
generasi akan datang.
Tindakan sepatutnya kita lakukan agar apabila
kita melakukan jualan sekurang-kurangnya kita telah ketahui apa yang perlu
ketahui terlebih dahulu. Jangan sama sekali ambil kesempatan atas kelemahan
bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui dan melakukan penipuan atas
mereka. Berikan yang sebaik mungkin mengikut apa yang terdaya. Kebenaran dalam
memberikan presentasi amat diperlukan agar segala tindakan kita berjaya memikat
hati dan perasaan mereka. Kejujuran dalam kesungguhan melakukan jualan dengan
bermatlamatkan membantu mereka sebaik yang mungkin agar dapat menyelesaikan
segala permasalahan mereka sebaik yang mungkin. Kita bantu mereka dengan
sendirinya keuntungan yang kita idam-idamkan sudah pasti akan menurut apa yang
kita lakukan. Penuhi terlebih dahulu apa yang mereka mahukan dan perlukan
selama ini dari produk yang kita tawarkan kepada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan