Memahami tentang prospek/pelanggan amat diperlukan terlebih dahulu bagi
memudahkan lagi tindakan sewajarnya dalam melakukan jualan. Apabila kita telah
mengenali prospek/pelanggan tersebut maka penawaran produk akan lebih
memudahkan tindakan kita. Kesukaran menjual akan timbul apabila kita dapati
prospek/pelanggan yang ditemui akan memberikan pelbagai alasan yang mungkin
juga tidak munasabah untuk kita menerimanya hanya kerana keengganan mereka
untuk menerima tawaran yang ditawarkan.
Sebagai langkah berjaga-jaga dan berwaspada agar kekecewaan tidak berlaku
dan terjadi, kenali dahulu apa yang prospek/pelanggan yang ditemui nanti
tentang latar belakangnya terlebih dahulu dan itu adalah lebih baik dari
melakukan jualan tanpa tiada diketahui apa-apa pun. Kerana sibuk memikirkan
produk kita adalah terbaik di pasaran kita telah abaikan apa yang sepatutnya
kita ambil tahu. Empat faktor yang perlu kita ketahui dalam mencapai kejayaan
melakukan jualan terhadap prospek/pelanggan yang ditemui adalah
i.
Ketakutan yang dialami
Apa yang
telah dialaminya ataupun pengalaman dari orang lain akan mengajar dirinya untuk
lebih berhati-hati dalam menerima tawaran yang ditawarkan. Tiada siapa mahu
dirinya dibeli oleh orang melainkan prospek/pelanggan tersebut cukup merasakan
apa yang dimahukan dan diinginkan benar-benar difahami dan mengerti bahawa
produk yang ditawarkan kepada dirinya sememangnya dapat membantu dirinya semula.
Pengalaman akan mengajar diri mereka terlebih dahulu sebelum boleh mempercayai
produk yang ditawarkan. Kita kena bersedia menghadapi situasi seperti begini
agar keyakinan mereka dapat dipulihkan semula menerima produk yang ditawarkan
dan pengalaman yang telah dilalui boleh
dikembalikan semula ke landasan yang sewajarnya.
ii.
Kemahuannya
Nak cerita
tentang apa yang dimahukan, semua orang sememangnya berkehendakkan. Cuma yang membatasinya
adalah sama ada ia nya mampu atau tidak untuk mereka memilikinya. Terdapat
batasan dan halangannya terlebih dahulu tentang kemampuannya. Kerana itu apa
yang prospek/pelanggan mahukan, kita kena ambil berat dan prihatin sama sekali.
Mereka akan dapat bilamana mereka telah layak untuk mendapatkannya. Bila sudah
tahu bermakna mereka akan mula tercari-cari sehingga mereka peroleh. Inilah
kesempatan yang perlu kita pergunakan agar kemahuan mereka kita ambil berat
memahami akan apa yang mereka mahukan.
iii.
Kehendaknya
Kita
berkehendakkan kepada prospek/pelanggan yang ditemui kena pastikan dahulu yang
mereka cukup berkehendakkan apa yang ingin kita tawarkan kepada mereka.
Berkehendakkan bermakna sememangnya mereka amat mahukan dan memerlukan. Cuma
menunggu tawaran yang terbaik sahaja untuk memenuhi apa yang mereka cari selama
ini. Apabila kita ketahui apa yang mereka berkehendakkan produk yang ditawarkan
boleh menyelesaikan masalah mereka, pergunakan dengan sebaik yang mungkin
melalui penerangan yang dipersembahkan yang memberikan kebenaran yang berfakta
supaya dapat memikat lagi kefahaman dan kehendak mereka dapat dipenuhi dengan
sebaik yang mungkin.
iv.
Keinginannya
Keinginan
adalah naluri dalaman yang amat memerlukan. Hanya disebabkan keinginan mungkin
disebabkan hebahan mulut atau promosi-promosi yang dilakukan boleh menyebabkan
prospek/pelanggan merasakan amat teruja dan pasti mahu memiliki produk yang
ditawarkan tanpa kita perlu memberikan penerangan dan penjelasan yang
sedalamnya terhadap mereka. Keinginan prospek/pelanggan akan membantu kita
dalam mempercepatkan lagi proses penutupan jualan seperti mana yang kita harapkan
hanya kerana sifat mereka yang sudah teruja dengan produk yang ditawarkan.
Hanya menanti apa solusi dan penyelesaian terbaik yang boleh kita tawarkan
kepada mereka mencapai kata sepakat.
Begitulah yang perlu kita amalkan dan terapkan dalam kita melakukan jualan
tanpa perlu bersusah payah melakukan jualan, kita ketahui dahulu apa yang
mereka risaukan, mahukan, berkehendakkan dan seterusnya keinginan mereka sudah
pasti akan lebih menyenangkan kita melakukan tawaran yang sewajarnya. Jangan
mudah memberi andaian dan tanggapan semuanya boleh dan senang sahaja untuk
dilakukan. Tanpa mengenal pasti lakukan sedikit penyelidikan dan ketahui permintaan pasaran ke atas
prospek/pelanggan sudah semestinya apa yang kita harapkan tidak ke mana juga akhirnya.
Bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian perlu diterapkan dalam diri
kita melakukan jualan agar kekecewaan nanti dapat diatasi dahulu di peringkat
awal lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan