Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 30 November 2012

SIASATLAH DULU



Ketika zaman pemerintahan khalifah Sayidina Umar al-Khattab telah melantik Sa'ad Abi Waqqas r.a seorang sahabat besar Nabi s.a.w sebagai gabenor di Kufah, Iraq. Namun terdapat beberapa kumpulan munafik yang terlalu benci kepada Sa'ad, lalu membuat pelbagai aduan palsu kononnya Sa'ad r.a tidak adil dalam pembahagian dan tidak memimpin ketika peperangan. Sedangkan di ketika itu, kerajaan Islam sedang sibuk membuat persiapan untuk menuju ke Nahawand. Sememangnya diketahui dan difahami bahawa kumpulan ini ingin mengganggu dan menghancurkan segala kelancaran perancangan yang dilakukan oleh kerajaan Islam.

Walaupun aduan ini sememangnya telah diketahui ternyata palsu oleh Sayidina Umar Al-Khattab r.a tetapi beliau masih melayan juga segala aduan tersebut dengan segera dan serta-merta menghantar wakil penyiasat iaitu Muhammad Ibn Maslamah.  Sayidina Umar r.a seorang yang amat sensitif dan serius dengan segala laporan terhadap gabenor lantikannya. Tatkala proses siasatan terbuka dijalankan, semua wakil ketua yang berada di Kufah tidak tahu menahu berkenaan laporan ketidakadilan Sa'ad lalu semuanya mengkhabarkan kebaikan Sa'ad ketika pemerintahan beliau.

Tiba-tiba muncul Usamah Bin Qatadah mendakwa Sa'ad tidak  adil dan tidak memimpin perang. Sa'ad menafikan dengan sumpah serta mendoakan buta mata, kurang zuriat dan terdedah kepada fitnah dunia bagi sesiapa yang menipu dan melontarkan fitnah ke atasnya. Hasil doa individu soleh seperti Sa'ad, kesemua kumpulan yang menipu ini mati . Usamah pula menjadi buta, kurang zuriat dan ditimpa nafsu syahwat yang luar biasa.

Walaupun Sa'ad terbukti selepas itu tidak bersalah, demi mengelakkan perpecahan dan menjaga status Sa'ad bin Abi Waqqas, Umar al-Khattab meminta Sa'ad untuk menamakan penggantinya, lalu dilantik ‘Abdullah bin Abdullah Bin ‘Utban yang merupakan timbalan kepada Sa'ad sebelum ini. Manakala Sa'ad di bawa ke Madinah bagi menyertai ahli Majlis Syura Khalifah di Madinah.

Inilah juga yang patut kita lakukan apabila menerima sebarang aduan, ketidakpuasan hati orang atau sesuatu perkara yang negatif terhadap rakan sekerja atau tim jualan yang telah dikhabarkan atau disampaikan. Jangan mudah melenting atau menuding jari mengatakan orang itu salah orang ini tidak betul. Walaupun kita sendiri tahu akhlak, perangai dan sikap positifnya pada seseorang dalam tim jualan itu bagaimana sikapnya sekurang-kurangnya paling tidak siasatan yang rapi kena juga diadakan bagi mendapatkan pengesahan sama ada betul ataupun tidak ia berlaku dan terjadi.

Semoga kisah yang dikemukakan ini boleh dijadikan satu iktibar dan pengajaran kepada kita agar kita tidak mudah sama sekali melatah dan melepaskan geram tidak tentu hala pada ahli tim jualan kita. Dah menunjukkan ada kebenarannya apatah lagi aduan yang dikemukakan ada betulnya barulah sesuatu tindakan boleh diambil terhadap ahli tim jualan yang dimaksudkan. Apa yang penting jangan mudah cepat sangat percaya dengan segala aduan yang diterima oleh kita. Dikhuatiri nanti  ia nya satu fitnah pula dan jika ia nya tiada kebenaran atas fitnah tersebut akan mendatangkan pula satu dosa dan penganiayaan kepada orang tersebut. Lebih baik ambil sikap berhati-hati dalam semua hal yang berkaitan agar kita tidak mudah sama sekali tergolong turut sama dengan yang melakukan fitnah yang dilemparkan. Berfikir sebaik-baiknya sebelum melakukan sebarang tindakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan