Musim yang ditunggu oleh penggemar-penggemar durian. Tidak kira apa
agamanya, bangsa atau keturunan sanggup mencarinya sehingga ke dusun-dusun atau
kampung-kampung semata-mata mencari buah yang digemari ini. Bukan nak berkempen
makan durian tapi melihat perkembangan terkini bagaimana jualan buah durian ini
dilakukan. Cukup menarik dan banyak yang boleh dipelajari bagi kita yang
dahagakan ilmu jualan. Sekurang-kurang boleh juga kita ketahui bagaimana cara
mereka menarik minat pembeli untuk membeli durian melaluinya.
Kebanyakan pembeli lebih gemar membeli durian dengan cara memakan sahaja
buah tersebut di tempat jualan diadakan. Mungkin kerana bau atau saiznya yang
akan menyukarkan si pembeli membelinya untuk dibawa balik bagi mengelakkan bau
durian terlekat dalam kenderaannya, sukar untuk mengopek buah tersebut,
dikhuatiri buah yang dibeli bawa balik ke rumah mungkin didapati tidak elok
dari segi rupanya, baunya ataupun isinya. Dari menanggung kerugian baik menjamah
di tempat orang menjualnya lagi senang dan mudah tak perlu nak pening kepala
lagi.
Antara yang penjual durian terkini lakukan untuk menarik bakal-bakal
pembelinya adalah
i.
Di samping mempamerkan buah-buah yang segar perletakkan
kain rentang dan banting pasti di letakkan dengan tumpuan utama kepada
jenis-jenisnya seperti D24, Musang King, Durian Balik Pulau dan sebagainya
mengikut selera dan sambutan penduduk di tempat tersebut
ii.
Menyediakan tempat duduk bagi memudahkan pengunjung dan
pembeli menjamu selera dengan senang dan mudahnya
iii.
Khidmat membuka terus atau mengopek buah disediakan
sambil memberi jaminan isi yang tidak elok akan diganti dengan serta-merta
tanpa banyak soal
iv.
Di tepi-tepi jalan utama bagi memudahkan orang ramai
senang melihat dan menyedari kehadiran mereka melakukan jualan
v.
Menyediakan jualan air mineral, tempoyak dan sebagainya
yang berkaitan dengan durian sebagai satu bahan ‘Cross Sale’
vi.
Kemesraan yang ditunjukkan dan kepakaran memberi pendapat
serta pandangan buah durian yang mana satu patut diambil oleh pembeli.
vii.
Biasanya di pasar-pasar malam terdapat pengelasan gred
baik kepada yang kurang baik bagi memudahkan orang ramai membeli mengikut
kemampuan dan apa yang mereka inginkan
Nampak ‘simple’ tapi memberikan kesan yang baik untuk melariskan bahan
jualan mereka. Di samping memastikan buah-buah durian yang ditawarkan mempunyai
kualiti yang tinggi dan baik, harga yang berpatutan mengikut jenis yang dijual
dan khidmat nasihat yang profesional walaupun tiada siapa pun yang mengiktiraf
keprofesionalan mereka tentang buah durian namun tetap berjaya juga dilakukan.
Kena ada yakin diri di samping pemilihan lokasi dan tempat jualan yang
strategik dilakukan walaupun di tepi jalan sahaja.
Dalam memastikan jualan berjaya dilakukan dengan lebih berjaya lagi oleh
penjual-penjual durian ini adalah dengan
i.
Menjual dengan lebih banyak lagi
Kuantiti
yang baik akan memastikan kualiti yang banyak boleh dijual. Selagi kualiti
dikekalkan, kuantiti yang diharapkan banyak dapat dijual sememangnya diambil
kira sekiranya harga yang ditawarkan memuaskan hati kedua-dua belah pihak yang
menawar dan persetujuan untuk menerimanya. Kebiasaannya harga tawaran memainkan
faktor terpenting untuk menarik perhatian pembeli menerima tawaran.
ii.
Memudahkan jangan disukarkan
Tiada
seorang pembeli mahukan ia nya disukarkan ketika proses belian dilakukan. Apa
juga yang dilakukan oleh penjual pasti akan menunjukkan betapa mudahnya dan
mengikut apa yang pembeli mahukan dan inginkan. Sama sekali tidak menunjukkan
kesukaran kepada pembeli dengan memberikan layanan yang cukup berhemah dan
bersopan diberikan walaupun tawar-menawar harga dilakukan oleh kedua-dua belah
pihak.
iii.
Tampilkan kelainannya
Dah tahu
tengah musim buah tengah banyak, orang yang menjualnya pun ramai, si penjual
sedaya upaya cuba menampilkan kelainannya baik dari segi susunan buahnya,
strategi tempat menjualnya, harganya dan perkhidmatan yang diberikan. Sedikit
sebanyak mahu tidak mahu setiap orang pasti akan menampilkan kelainannya.
iv.
Pelaburan dalam pendekatan
Demi melariskan
barangan yang dijualnya, pendekatan dalam jualan perlu dilakukan agar pembeli
tahu ada kelainan apa yang dijualnya jika dibandingkan dengan penjual lain.
Nilai tambah perlu ada bagi pembeli merasakan ada satu pendekatan yang berbeza
jika dibandingkan dengan penjual yang lain. Sebagai contoh mungkin memberi
tambahan beberapa biji buah durian secara percuma yang mungkin pelanggannya
telah membeli beberapa biji buah sebagai tanda penghargaan, menyediakan air
minuman mineral secara percuma ataupun khidmat pemberian bekas mengisikan
ulas-ulas durian yang mungkin tidak habis dimakan dan sebagainya.
Asalkan si pembeli berpuas hati dengan harga yang ditawarkan itu yang perlu
dijaga terlebih dahulu mengikut kualiti dan gred yang ditunjukkan. Layanan yang
baik cuma sokongan dalam menjual di samping berkebolehan memberikan pendapat
dan pandangan yang profesional tentang keadaan buah yang ditawarkan. Yang
penting bersabar melayan kerenah kerana tidak tentu lagi pelanggan yang sedia
ada setiap hari akan datang menjamah durian yang tersedia. Sesiapa juga yang
datang elakkan dari berlalu begitu sahaja tanpa membeli. Satu peluru satu
pelanggan mesti diamalkan. Baru berniaga boleh untung besar.....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan