Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 29 November 2012

PERANGKAP MELAKUKAN JUALAN



Bukan semua yang kita lakukan dalam jualan cukup mudah untuk dilalui dan ditempuhi. Sudah pasti ada cabaran, halangan dan dugaan yang pasti secara tanpa kita sedari berlaku dan terjadi. Jangan kita terlalu ikutkan hati kita yang mahu mendapatkan penutupan jualan tiba-tiba bertukar menjadi seorang yang pemarah dan pendendam pula. Semuanya hanya berlaku dan terjadi hasil dari perangkap jualan yang tidak disangka-sangka dan di luar pemikiran kita telah berlaku dan terjadi.

Bertenang dan bersabar. Jangan mengeluh ataupun merungut yang bukan-bukan. Anggaplah ia nya satu kejadian yang menguji kekuatan mental kita dalam melakukan jualan sebagai satu ujian dari Allah. Langit tidak selalunya cerah, mendung tidak selalunya hujan. Mahu tidak mahu terpaksa juga kita hadapi apa yang berlaku di hadapan mata kita. Inilah yang dinamakan perangkap dalam jualan. Mungkin perkara-perkara ini pernah kita lalui dan hadapi sebagai satu perangkap dalam kita melakukan jualan iaitu

i.                    Salah cakap
Beria-ia nak menjual tapi tanpa kita sedari apa yang kita sampaikan dan maklumkan kepada prospek/pelanggan adalah satu perkara yang salah dan tersilap faktanya. Berhati-hati agar prospek/pelanggan tidak memulangkan semula apa yang telah kita sampaikan kefahaman produk kepada mereka perkara yang salah dan tidak benar sama sekali. Elakkan ia nya berlaku kerana ini melibatkan integriti dan kredibiliti kita sebagai orang yang menjual. Sebaik-baiknya lakukan latihan demi latihan agar kesempurnaan dalam melakukan jualan dapat diterapkan ke dalam diri kita.

ii.                  Prospek/pelanggan berpura-pura berminat
Sememangnya kita amat yakin prospek/pelanggan yang ditemui telah menunjukkan minat untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Tapi itu sebenarnya hanya mainan mulut manis sahaja kerana pada peringkat penutupan jualan tiba-tiba sahaja mereka enggan untuk menerimanya pula. Berapa banyak telah kita habiskan tenaga, masa dan wang kita demi mencari mereka tapi di akhir cerita langsung tiada apa yang boleh membantu kepada kita semula. Fikirkan jalan yang sebaik-baiknya kenapa perkara ini terjadi  semoga ia nya boleh dijadikan sebagai satu iktibar dan pengajaran paling berguna buat diri kita. jangan terlalu yakin yang setiap prospek/pelanggan yang ditemui akan bersetuju untuk menerima tawaran yang dikemukakan.

iii.                Bagi betis nak paha
Prospek/pelanggan telah bersetuju dengan kita untuk menerima tawaran yang ditawarkan tetapi memberikan beberapa syarat lain pula sebelum dapat meneruskan apa yang prospek/pelanggan kehendaki. Pelbagai permintaan yang dimahukan dari kita sebagai tambahan apa yang kita tawarkan kepadanya sebelum menerima tawaran. Mungkin ada yang pelik-pelik di luar dari dugaan dan harapan kita. Semuanya kita kena hadapi dengan tenang dan sabar. Jangan sama sekali mudah melatah terus mengatakan itu tidak boleh ini tidak boleh tapi bersedialah berdiskusi dan berinteraksi secara berhemah dan bersopan di hadapan prospek/pelanggan yang ditemui.

iv.              Berjanji tapi tidak dikotakan
Dari temu janji kepada pertemuan dan seterusnya kepada proses perundingan. Berjanji untuk bertemu tetapi bila sampai pada waktunya pelbagai alasan pula yang diterima seolah-olah satu pertemuan yang diingini tidak dapat pula dilakukan. Ada sahaja alasan demi alasan yang diberikan. Begitu juga dah beri persetujuan untuk menerima tawaran yang dikemukakan tetapi malangnya masih tidak nampak jalan lagi ia nya menjadi satu transaksi yang realiti penerimaan tawaran berjaya didapati. Mungkin ada sebabnya kenapa berlaku dan terjadi sebegini yang memerlukan kita bermuhasabah semula mencari jalan penyelesaian dan tidak mudah berlaku lagi di masa hadapan.

v.                Pesaing memburuk-burukkan
Ada kalanya kita bertemu dengan pesaing yang melakukan jualan tiada mempunyai etikanya. Hanya kerana ingin melariskan produk jualannya terus membusuk-busukkan dan memburuk-burukkan produk kita di mata prospek/pelanggan yang mereka temui. Pelbagai tanggapan dan salah taksiran telah diberikan hanya untuk memuaskan hati mereka dan menarik perhatian prospek/pelanggan kepada mereka. Jika ini yang telah kita lalui, pastikan kita sama sekali jangan seperti mereka juga. Jangan sama sekali memburukkan pesaing terdekat kita dengan pelbagai tohmahan dan kata-kata di luar jangkaan. Berhemah dan bersopan adalah lebih baik terutama apabila kita menawarkan produk kita di pasaran. Prospek/pelanggan kebiasaannya akan lebih percaya pada orang yang berhemah dan bersopan dalam melakukan jualan dari mengatakan perkara yang bukan-bukan kepada mereka.

vi.              Hebahan mulut yang negatif
Belum lagi membuka mulut, prospek/pelanggan tahu sahaja kita dari organisasi tempat kita bertugas terus sahaja mengherdik dan menghentam kita yang bukan-bukan hasil dari apa yang telah mereka  dengari hebahan mulut dari kawan-kawan dan sahabat-sahabat mereka. Pelbagai perkara yang negatif telah dilontar kepada kita seolah-olah produk yang kita tawarkan tiada kebenarannya sama sekali. Berikan ruang dan masa yang secukupnya kepada mereka luahkan apa yang telah mereka dengari selama ini. Apabila habis sahaja apa yang mereka perkatakan lakukan secara berhemah dan bersopan berikan penjelasan yang sewajarnya agar apa yang mereka dengari selama ini tidak benar sama sekali dan memerlukan penerangan yang betul dari penjual yang sah. Mungkin ada pengalaman buruk yang dialami oleh mereka dan atasinya perkara ini dengan sebaik yang mungkin agar apa yang telah mereka lalui selama ini tidak sama sekali ditempuh lagi di masa hadapan.

vii.            Berminat pada produk yang memberikan pulangan yang tinggi sahaja kepada kita
Apabila kita bermatlamat keuntungan dalam melakukan jualan, bermakna kita akan lebih fokus dan terarah kepada jualan produk yang mempunyai margin keuntungan dan perolehan yang tinggi sahaja yang boleh kita peroleh dengan cepat dan senang. Pada produk-produk yang tiada memberi pulangan yang besar dan tinggi kita abaikan dahulu melainkan prospek/pelanggan yang ditemui bertanyakan pada produk yang tidak seberapa pulangan nya kepada kita baru kita sampaikan kepada mereka. Kita memilih agar produk yang tinggi dan banyak sahaja pulangannya kepada kita tetapi kita langsung tidak memikirkan bahawa apa yang diperlukan adalah untuk membantu dan menolong mereka terlebih dahulu demi selesaikan apa masalah yang mereka tanggung selama ini. Jangan fikirkan keuntungan dahulu kerana keuntungan tersebut akan datang dengan sendirinya kemudian hari nanti selari dengan apa yang telah kita bantu dan tolong kepada mereka.

Ini yang harus dijaga dan disemai. Jangan mudah terpedaya. Hadapi dengan sebaik yang mungkin dengan kesabaran dan ketenangan. Tiada jalan mudah dalam melakukan jualan. Setiap yang dihadapi mesti ada jalan penyelesaiannya. Sentiasa ada kreativiti dalam melakukan jualan agar ia nya sama sekali tidak mudah terbantut dan tergendala begitu sahaja. Lakukan dengan sebaik mungkin agar apa juga yang kita mahukan boleh diperoleh dengan sebaik yang mungkin selari dengan matlamat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan